خواسته معدنکاران از وزارت امور اقتصادی و دارایی

مطالبات دولت از بخش معدن عددی ثابت باشد

مطالبات دولت از بخش معدن عددی ثابت باشد

بخش معدن با توجه به وضعیت پیش آمده در بازار برخی محصولات خود در فروش و صادرات با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند این در حالی است که فعالان این بخش باید براساس قانون اظهارنامه مالیاتی خود را تا پایان تیرماه ارسال می‌کردند.

 

حال با اتمام این فرصت و وجود برخی مشکلات، معدنکاران به مسئولان دولتی پیشنهاد می‌کنند، مطالبات دولت از بخش معدن «عددی ثابت» باشد به علاوه این مطالبات براساس شرایط موجود در بازار محاسبه شود.

 

پرداخت‌های زمان بر درد سرساز

 
محمد جعفر صادقی‌ پناه، عضو هیات‌ رییسه خانه معدن ایران، درباره مشکلات مالیاتی معدنکاران گفت: شرکت‌هایی که عملیات بهره‌ برداری از معادن ندارند در ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی با مشکل خاصی روبه‌رو نبودند. در واقع شرکت‌های مشاور در این زمینه مشکلی نداشتند.وی ادامه داد: از سوی دیگر آن دسته از شرکت‌هایی که در زمینه اکتشافات کار می‌کنند؛ با توجه به اینکه درحال‌ حاضر درآمدی ندارند، برای ارائه اظهارنامه مالیاتی مشکلی نداشتند، البته آنها سرمایه‌ گذاری‌های انجام شده را به‌ عنوان دارایی‌های در جریان تکمیل معرفی می‌کنند تا زمانی که طرح اکتشافی به بهره‌ برداری برسد.

 

صادقی‌پناه درباره تخلفات مالیاتی در بخش معدن، تصریح کرد: اطلاع زیادی از تخلفات رخ داده در این بخش ندارم اما فکر می‌کنم چنین موردی در بخش معدن نبوده است. البته فعالان بخش معدن در مالیات بر ارزش‌ افزوده مشکلاتی دارند که امیدوار هستیم هر چه زودتر این مشکلات برطرف شود.به گفته عضو هیات‌ رییسه خانه معدن ایران، خرید و فروش محصولات معدنی معدنی با سایر مواد کمی متفاوت است. در خرید و فروش سنگ معدن، پرداخت‌ها زمان‌ بر است به همین دلیل فعالان بخش معدن در پرداخت مالیات با مشکل مواجه می‌شوند زیرا اظهار نامه‌های مالیاتی باید به صورت فصلی ارسال شود.

 

وی ادامه داد: البته این موضوع در لایحه قانون مالیات بر ارزش‌ افزوده اضافه شده است. منتظر هستیم این لایحه در مجلس شورای اسلامی تصویب شود تا مشکلات موجود در این بخش حل شود. در واقع با تصویب این لایحه تا زمانی که معدندار پول خود را دریافت نکرده الزامی به پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده نخواهد داشت. صادقی‌پناه افزود: بیشتر معدنداران محصولات خود را دولتی می‌فروشند به همین دلیل پرداخت‌ها با تاخیر انجام می‌شود، مانند فروش زغال‌ سنگ به ذوب‌ آهن که پول به لحظه پرداخت نمی‌شود. در نتیجه تصویب این لایحه تاثیر بسیاری بر مشکلات موجود در حوزه مالیات بر ارزش افزوده خواهد داشت.

 

عضو هیات‌ رییسه خانه معدن ایران با اشاره به برخی مشکلات که در زمینه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای فعالان معدنی وجود دارد، اظهار کرد: متاسفانه در برهه‌ای از زمان مسئولان کاری به معدنکاران ندارند؛ مانند زمانی که اکتشاف به نتیجه نمی‌رسد یا وقتی که قیمت مواد معدنی کاهش یافته و معدنکاران با ضرر مواجه می‌شوند. اما با افزایش سود اقتصادی، بخش معدن دید شده و موجی از اعتراض‌ها به سوی فعالان بخش معدن روانه می‌شود.

 

در حالی‌که این رویه بسیار اشتباهی است. به اعتقاد من نگاه به بخش معدن باید نگاهی کلی باشد یعنی تمامی موارد در آن لحاظ شود.وی ادامه داد: باید این نکته را در نظر داشته باشیم که بخش خصوصی تنها در حوزه‌ای حضور خواهد یافت که سود اقتصادی داشته باشد. زیرا با به‌دست آوردن سود است که می‌تواند فعالیت‌های خود را توسعه دهد.

 

تبدیل واحد سود آور به ضررده
مهرداد اکبریان، عضو انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان سنگ‌ آهن ایران

 

درباره موضوع مالیات در بخش معدن گفت: درگذشته قانونی وجود داشت که سازمان مالیاتی و وزارت امور اقتصادی و دارایی برای حمایت از بخش معدن و واحدهای فعال در مناطق محروم، این واحدها را به مدت ۵سال معاف از مالیات بر درآمد اعلام می‌کرد تا معدن برای سودآوری فرصت مناسب در اختیار داشته باشد. متاسفانه درحال‌حاضر سازمان مالیات این معافیت را نادیده گرفته است.وی افزود: معدنکاری، فعالیتی پر هزینه و با ریسک بالا است، از سویی دیگر درآمد آن تا حد زیادی به شرایط بیرونی متکی است در نتیجه وضعیت درآمدی با توجه به شرایط روز می‌تواند متغیر باشد.

 

به‌عنوان مثال در معادن فلزی اگر قیمت‌های جهانی در وضعیت خوبی قرار داشته باشد و معدن در بعد صادرات فعالیت کند، این فعالیت توجیه اقتصادی دارد اما اگر قیمت‌های جهانی با افت همراه باشد معدن در تامین هزینه‌های خود با مشکل مواجه شده و فعالیت آن از توجیه اقتصادی خارج می‌شود. در واقع معدن می‌تواند با کوچکترین تغییر از یک واحد سود آور به واحدی ضررده تبدیل شود. به همین دلیل سازمان مالیاتی باید این تفکیک را در معادن و واحدهای معدنی قائل باشد .

 

اکبریان ادامه داد: متاسفانه چنین دیدگاهی در سازمان مالیاتی کشور وجود ندارد و این می‌تواند مشکلات زیادی را برای معدنکار ایجاد کند. درحال‌حاضر که بیشتر معادن فلزی در وضعیت بحران هستند فعالان این بخش انتظار حمایت از سوی دولت را دارند به همین دلیل در خواست ما این است که ممیزی اظهارنامه‌های مالیاتی با دقت بیشتری انجام شود، در غیراین صورت این موضوع می‌تواند در چند ماه آینده مشکلاتی را در بخش معدن ایجاد کند. همچنین این عضو انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران اضهار کرد: مطالبات دولت از بخش معدن باید عددی ثابت باشد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان


 

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران