ترسیم دورنمای بازار سنگ‌آهن کار دشواری است؟

سیگنال‌هایی از جنس ابهام

سیگنال‌هایی از جنس ابهام

نمودار قیمتی سنگ‌آهن با رفتار بازار چین همخوانی دارد، چرا که بزرگ‌ترین قطب این محصول به شمار می‌رود. در هفته‌های گذشته، روند بهای سنگ‌آهن به گونه‌ای حرکت کرده که نمودار آن مسیری سینوسی را از خود نشان می‌دهد.

 

بهای سنگ‌آهن پس از مدتی که افزایش‌هایی را به ثبت رساند، روند خود را رو به پایین اصلاح کرد و با افت‌های پی در پی کف 46 دلاری را شکست و مدتی در همین حوالی نوسان کرد. قیمت سنگ‌آهن روز 8 جولای به سطح 44 دلار و 59 سنت در هر تن رسید که کمترین میزان قیمت از سال 2009 بوده است.

 

پس از ریزش‌های مداوم مجددا بهای این ماده مهم تا نزدیک 60 دلار هم رشد کرد، که این افزایش‌ها در نتیجه بازارسازی‌هایی که انجام شد، رخ داد. درواقع میزان عرضه‌ها به‌طور تعمدی کاهش پیدا کرد؛ از دیگر سو میزان موجودی انبارها در بنادر چین نیز به سطوح بسیار پایینی رسید. سپس مجددا در ادامه روند سینوسی خود، مسیر کاهشی در پیش گرفت.

 

براساس گزارش متال بولتن؛ بهای سنگ‌آهن با عیار 62 درصد برای تحویل فوری در بندر کینگ‌دائو طی آخرین معاملات انجام شده در بازارهای جهانی در روز 4 آگوست به سطح 55 دلار و 29 سنت در هر تن رسید. به گزارش وال‌استریت ژورنال؛ سطح ذخایر سنگ‌آهن در بنادر چین طی هفته‌‌های گذشته تا مقادیر محسوسی افت پیدا کرده است. همچنین براساس آمارها، سطح ذخایر سنگ‌آهن طی سال جاری بیش از 20 درصد کاهش داشته است. از دیگرسو، شاهد برهم خوردن اوضاع اقتصادی چین هستیم که بر شدت ریزش‌ها در بازارهای داخلی و جهانی دامن زده است.

 

افت‌ قیمت شدید در بازار سهام شانگهای، از بین رفتن مقادیر بالایی از سرمایه‌های چین که براساس تخمین‌ها سرمایه عظیمی نزدیک به 3 هزار میلیارد دلار بوده که این عدد تقریبا از کل ارزش تمام شرکت‌های فهرست شده در بورس هند بیشتر است و نیز تصمیمات دولت چین برای کاهش واردات در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و تقویت رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) که به کاهش هرچه بیشتر تقاضا در بازارهای جهانی انجامیده را می‌توان از جمله عوامل مهم تاثیرگذار در روند کاهشی بسیاری از بازارها از جمله سنگ‌آهن و فولاد برشمرد.

 

همچنین کاهش در آمار شاخص مدیران خرید (PMI) در چین نیز یکی دیگر از دلایل ایجاد نگرانی از شرایط پیش‌روی بازارهای جهانی است. بروز ضعف در اقتصادهای کلیدی همچون چین موجب انتشار سیگنال‌هایی از پیشامد مسائل نگران‌کننده‌تر برای شرایط اقتصاد جهان می‌شود. بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی‌های متفاوتی را برای دوره میان‌مدت و بلندمدت بازار سنگ‌آهن در نظر گرفته‌اند.افت میزان ذخایر انبارها و پیچیده شدن شرایط عرضه از یکسو و افت تقاضا از سوی دیگر به این چشم‌اندازهای چندگانه دامن زده است.

 

بانک گلدمن ساکس در گزارش اخیر خود اعلام کرده که در سه ماه اول سال 2016 میلادی باید منتظر ریزش نرخ‌ها برای این محصول تا سطوح پایین‌تری بود. همچنین براساس اعلام این بانک، انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت شاهد افت بهای سنگ‌آهن تا قیمت‌های پایین‌تر باشیم. در طرف مقابل اما، بسیاری از کارشناسان به نیازهای هند به فولاد و سنگ‌آهن در بازه زمانی 10 تا 20 سال آینده اشاره دارند و بر این باورند که دولت هند در سال‌های پیش‌رو به دنبال اضافه کردن 20 میلیون خانه به جای زاغه‌ها در سراسر این کشور است و برنامه این طرح در راستای تحقق اصلاحات اقتصادی در دستور کار قرار دارد که این عامل، فاکتور مهمی برای بهبود بازار فولاد و سنگ‌آهن خواهد بود.

 

-منیـره نظامیوند چگینی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران