بازار فلزات پایه در هفته‌ گذشته

برآیند منفی در بازار فلزات

برآیند منفی در بازار فلزات

بررسی‌ بازار فلزات پایه در هفته‌ گذشته نشان می‌دهد که قیمت این محصولات در سراشیبی قرارگرفته‌ و طی مدت مذکور فروشندگان این حوزه با کاهش تقاضا روبه‌رو بوده‌اند. از سویی در بازارهای جهانی نیز اعلام گزارش‌های ناامید‌کننده از وضعیت اشتغال ایالات‌متحده در هفته اخیر بار دیگر امیدها را برای احیای اقتصاد این کشور به یأس تبدیل کرد و همین امر نیز تاثیر منفی خود را بر بازارهای فلزات جهان مشهود ساخت.

 

بنابراین، قیمت فلزات پایه در هفته اخیر به پایین‌ترین سطح خود نزول کرده و تحت تاثیر جو روانی پارامترهای تاثیرگذار قرار گرفتند، به طوری که با افت ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای معتبر در شروع هفته آتی کاهش یافتند.

 

در همین رابطه یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه می‌گوید: چند هفته‌ای می‌شود که در بازار داخلی و جهانی فلزات رنگی شاهد روند نزولی هستیم، البته درست است که طی این مدت بازار به شدت تحت تاثیر نرخ ارز و بهای فلزات اساسی در بورس فلزات لندن قرار گرفته بود، اما افت تقاضای داخلی اثر بیشتری بر رکود بازار این محصولات گذاشته بود، چرا که بیشتر معامله گران به امید ریزش بیشتر قیمت‌ها دست از دادوستد کشیده‌اند.

 

بر این اساس، طی این مدت تقاضا و معاملات خاصی در بازار فلزات رنگی نبود و به گفته معامله‌گران همانند بیشتر هفته‌ها، این هفته نیز بازار را در سکوت گذراند و به نظر می‌رسد روند واقعی بازار بعد از پایان ماه جاری خود را نشان خواهد داد.

 

همچنین فروشنده‌ها به‌دلیل نبود خریدار، برخی محصولات همچون سرب و روی را کمتر از نرخ اعلامی به فروش می‌رسانند به طوری که قیمت روی از 7 هزار و 400 تا هفت هزار تومان در نوسان بود همچنین سرب نیز که از ابتدای هفته با نرخ 6 هزار و 400 تومان معاملات خود را آغاز کرده بود تا پایان هفته با بهای 5900 تومان نیز معامله می‌شد، این در شرایطی است که به گفته معامله‌گران این محصول 100 تومان پایین‌تر از نرخ واقعی خود معامله شده است.

 

در همین حال قیمت آلومینیوم همچنان در محدوده 7 هزار تومان با نوسان‌های اندک معامله می‌شد، البته این در شرایطی است که مقاومت فروشنده‌های فلز نقره‌ای برای عدم کاهش قیمت ادامه دارد، چرا که علاوه‌بر موضوع تقاضای پایان سال، عدم انتشار اخباری که نشان دهد محموله‌هایی از شمش در راه بازار باشد نیز انگیزه‌ای برای بالا نگه‌داشتن قیمت این محصول بوده است. در این شرایط به‌دلیل کمبود این محصول در بازار داخلی و کاهش تولیدات پیش‌بینی آگاهان برای فلز آلومینیوم صعودی خواهد بود.

 

همچنین طی مدت اخیر کارشناسان درباره اينكه قيمت فلزات پایه در بازار آزاد افزايش می‌يابد يا در مسير ثبات حركت می‌كند، تحليل‌های متفاوتی ارائه كرده‌اند. آن دسته كه به ثبات قيمت‌ها معتقدند به مازاد عرضه فعلی بازار و ادامه آن برای سال‌های آينده اشاره می‌كنند و بر اين باورند كه در حال حاضر قيمت‌ها با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی تا پایان سال تغییر محسوسی را تجربه نخواهند کرد، اما تحليلگرانی كه احتمال رشد قيمت‌ها را مطرح می‌كنند به رشد تقاضای این محصولات اشاره می‌كنند و پيش‌بينی آنها جهش تدريجی اين محصولات تا پایان سال و رسیدن به یک ثبات نسبی با توجه به بهبود شرایط تولید در فصل پاییز خواهد بود.

 

البته اين در شرايطی است كه فعالان بازار نيز ديدگاه متفاوتی دارند و بر اساس كمبود موجودی انبارهای خود نظرهای متفاوتی ارائه می‌كنند، به‌طوری كه برخی موقعيت بازار را طبيعی و روند رو به رشد قيمت محصولات را مناسب می‌بينند و برخی ديگر از معامله‌گران التهاب فعلی بازار را بلاتكليفی نرخ می‌دانند و عقيده دارند كه اگر روند فعلی قيمت‌ها ادامه‌دار باشد احتمال ركود طولانی مدت بازار وجود دارد.

 

بنابراین با توجه به گفته‌ها و شنیده‌ها به نظر می‌رسد با تغییر و تحولاتی که در اقتصاد کشور طی ماه‌های آتی به وجود خواهد آمد می‌توان انتظار داشت جریان نقدینگی بار دیگر راه خود را به این بازار پیدا کند و تولیدکنندگان همانند سال‌های گذشته به بازار خود رونق بخشند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فلزات پایه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران