قیمت سنگ آهن به بیشترین حد 1 ماه اخیر رسید

قیمت ها پایدار خواهد بود

قیمت ها پایدار خواهد بود

پیش از آنکه دولت چین برخی کارخانه های فولاد را در نزدیکی پایتخت، وادار به کاهش تولید کند، ممکن است کارخانه ها در فرصت موجود، اقدام به افزایش تولید خود کنند. این افزایش به گفته گروه یو بی اس (UBS Group)، میتواند منجر به افزایش قیمت سنگ آهن نیز بشود.

 


دنیل مورگان (Daniel Morgan)، تحلیل گر یو بی اس، روز چهارشنبه در این باره گفت: "شنیده ایم که برخی کارخانه های فولاد در هنگام جشن پایان جنگ جهانی دوم که در اوایل سپتامبر برگزار میشود، از سوی دولت ناچار به کاهش حجم تولیدند. در مدت باقیمانده احتمال دارد افزایشی در حجم تولیدات کارخانه های فولاد رخ دهد."تولید فولاد در چین طی ماه آگوست و سپتامبر کاهش خواهد یافت و دولت چین تصمیم دارد از این طریق آسمان صاف شهر پکن را در زمان برگزاری مراسم تضمین کند.

 
سنگ آهن اوایل ماه ژوئیه، به زیر 45 دلار بر تن، یعنی کمترین حد خود در 6 سال گذشته رسید. دلیل این کاهش قیمت، افزایش حجم تولیدات دو شرکت بزرگ، ریوتینتو (Rio Tinto Group) و ویل (Vale)، بود که در شرایط موجود بازار (عرضه بیش از تقاضا در بازار سنگ آهن) موجب شد قیمت به شدت کاهش یابد؛ پس از آن در اواخر ماه ژوئیه، شاهد بازار گاو نر برای سنگ آهن بودیم. (Bull Market- بازار گاو نر، هنگامیکه سهام یا کالایی بیش از 20 درصد رشد قیمت داشته باشد اصلاح بازار گاو نر، برای آن مورد استفاده قرار میگیرد). مورگان معتقد است قیمت حدودی 50 دلار بر تن برای شرایط فعلی سنگ آهن منطقی به نظر میرسد.

 
بنا بر اعلام متال بولتن، سنگ آهن با عیار 62% در بندر کینگداو، هفته گذشته پا به بازار گاو نر گذاشت؛ از قیمت 44.59 دلار بر تن در روز 8 ماه ژوئیه، توانست 20 درصد افزایش قیمت را تجربه کند. قیمت سنگ آهن روز چهارشنبه (14 مرداد) با 2.7 درصد افزایش، به 56.78 دلار بر تن، یعنی بیشترین حد خود در یک ماه اخیر رسید.

 
ژو ژیانگ چون (Xu Xiangchun)، تحلیل گر ارشد مای استیل (Mysteel Research)، در پی گیریهای خود به این نتیجه رسیده است که اقدام دولت چین مبنی بر کاهش تولید، میتواند به افت تولید فولاد تا حد 6 میلیون تن منجر شود. محدودیت تولید فولاد، هبئی (بزرگترین تولید کننده فولاد در چین)، پکن و تیانجین را تحت تاثیر خواهد گذاشت.

 
گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند (Australia & New Zealand Banking Group ) نیز پیش بینی کرده است که محدودیت تولید فولاد در چین، تقاضا برای سنگ آهن را تا حد 10 میلیون تن کاهش میدهد و این آشفتگی را در بازار سنگ آهن بیشتر خواهد کرد.

 
در روزهای اخیر قیمت سنگ آهن و فولاد در چین افزایش داشته است. روز چهارشنبه شاخص معاملات آتی سنگ آهن در بورس دالیان، 2.9 درصد افزایش یافت و در قیمت 377 یوآن (60.71 دلار) بر تن ایستاد. قیمت میلگرد نیز برای هشتمین روز متوالی افزایش یافت و این هشت روز، بیشترین دوران افزایشی قیمت میلگرد را از اکتبر 2014 تاکنون، رقم زد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران