معاون برنامه‌ ریزی و توانمند سازی ایمیدرو مطرح کرد

گشایش اعتبار ۳ میلیارد دلاری برای طرح‌های معدنی

گشایش اعتبار ۳ میلیارد دلاری برای طرح‌های معدنی

در گردهمایی یک روزه مدیران ایمیدرو و شرکت‌های تابع با محوریت «ایمیدرو در دوران پساتحریم»، توانمندسازی در بخش معدن و صنایع معدنی به عنوان محرک اصلی رشداقتصادی کشور عنوان شد.

 

از سویی دیگر با توجه به عقب ماندگی‌های موجود در بخش معدن می‌توان با انجام فعالیت‌های اکتشافی این موضوع را جبران کرد. بخش معدن می‌تواند با در اختیار داشتن ظرفیت‌های بالا با جذب سرمایه‌ گذار و افزایش بهره‌ برداری سهم خود در اقتصاد کشور را افزایش دهد.

 

توانمند سازی در بخش معدن محرک اصلی رشد اقتصادی

 

معاون برنامه‌ ریزی و توانمند سازی ایمیدرو در گردهمایی یک روزه مدیران ایمیدرو و شرکت‌های تابع اظهار کرد: در ۲ سال اخیر، ۳ میلیارد دلار طرح در بخش معدن و صنایع معدنی گشایش اعتبار شده است. امیر خرمی شاد بیان کرد: ایمیدرو موضوع توانمند سازی در بخش معدن و صنایع معدنی را به عنوان محرک اصلی رشد اقتصادی کشور، جزو اهداف اساسی خود قرار داده است. وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع توانمند سازی، از ۹ استراتژی جدید این سازمان، ۵ مورد به توانمند سازی اختصاص دارد که شامل «بازیابی استراتژیک و توسعه صادرات محصولات و خدمات فنی مهندسی»، «توسعه روش‌های نوین تامین منابع مالی در اجرای طرح‌های توسعه»، «ارتقای بهره‌وری، هم‌ افزایی و رقابت‌ پذیری بخش معدن و صنایع معدنی»، «توسعه دانش، پژوهش‌های کاربردی و فناوری‌های مورد نیاز بخش معدن و صنایع معدنی» و نیز «توسعه منابع انسانی بخش معدن و صنایع معدنی» است.

 

معاون برنامه‌ ریزی و توانمند سازی ایمیدرو با اشاره به اینکه این سازمان به عنوان نخستین سازمان دریافت‌ کننده جایزه بهره‌ وری است، گفت: بحث بهره‌ وری نباید نمادین باشد بلکه برای افزایش علاقه‌ مندی افراد و شرکت‌ها نسبت به ارتقای بهره‌ وری، مشوق‌های مالی و تسهیلات مناسب در نظر گرفته شود. وی ادامه داد: امضای تفاهمنامه با سازمان‌های «نظام مهندسی معدن» و «آموزش فنی حرفه‌ای کشور»، نشان‌ دهنده توجه ایمیدرو به موضوع توانمند سازی است. خرمی شاد تصریح کرد: بخش ایمنی، بهداشت و محیط‌ زیست ایمیدرو در سال‌های اخیر فعالیت‌های زیادی انجام داده که نتیجه آن، کاهش منحنی ضریب «شدت» و «تکرار» حوادث است.

 

وی افزود: در بخش پژوهش و فناوری، ۵ شاخه شامل «بهره‌ وری و رقابت‌ پذیری»، «مدیریت دانش»، «پژوهش و فناوری»، «آموزش و یادگیری» و «فناوری اطلاعات و ارتباطات» تعریف شده است. به دلیل نبود آمار قابل استناد و شفاف در حوزه‌های مختلف بخش معدن و صنایع معدنی، ایجاد بانک اطلاعاتی در دستورکار ایمیدرو است. همچنین، تجاری‌ سازی پژوهش‌ها به عنوان یکی از برنامه‌های این سازمان دنبال می‌شود.معاون برنامه‌ ریزی و توانمند سازی ایمیدرو به اقدامات انجام شده در این سازمان در ۲ سال اخیر اشاره کرد و گفت: جلب و جذب نقدینگی ۱۰۵۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی به طرح‌های این سازمان، افزایش تعرفه واردات فولاد و پیگیری افزایش تعرفه در بخش آلومینیوم و زغال سنگ، از جمله اقدامات سازمان است.

 

وی افزود: تدوین و تصویب استراتژی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و در دستور کار قرار گرفتن استراتژی شرکت‌های ملی فولاد، مس و دیگر شرکت‌ها، ابلاغ اهداف و برنامه‌های سال ۹۴ در بهمن ۹۳ برای نخستین بار، مانیتورینگ عملکرد، اهداف و برنامه‌های ایمیدرو و...، از دیگر اقدامات ایمیدرو است. خرمی شاد تصریح کرد: افزایش نظارت بر حوزه ایمنی، بهداشت و محیط‌ زیست، توسعه همکاری و فعال‌سازی نقش شرکت‌های بین‌المللی ایمیدرو در حوزه فناوری با توجه به لغو محدودیت‌ها، افزایش سرمایه صندوق بیمه و تقویت نقش آن در بخش بیمه و قدرت وام دهی، از جمله برنامه‌های پیش‌ روی ایمیدرو است.

 

عقب ماندگی بخش اکتشاف را جبران می‌کنیم

 
جمشید ملارحمان، معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: با انجام فعالیت‌های اکتشافی آغاز شده، می‌توانیم سال‌ها عقب ماندگی کشور در بخش اکتشاف را جبران کنیم.وی گفت: نبود مطالعات آمایش سرزمین در وزارتخانه‌های مسئول، موجب شده تا بانک اطلاعاتی در زمینه زیرساخت‌های مورد نیاز طرح‌های بخش معدن و صنایع معدنی با چالش مواجه شود. در ایمیدرو نیز تا ۲ سال پیش موضوعی اختصاصی به نام زیرساخت وجود نداشت و مسائل زیرساختی (از جمله حمل‌ونقل، آب، برق، گاز و...) به صورت کلی مطرح می‌شد. ملارحمان افزود: نبود زیرساخت، گلوگاه اقتصاد بخش معدن و صنایع معدنی است و تحلیل زیربناها و اطلاعات این بخش را ضروری می‌کند. موضوع دیگر اینکه نگاه به سازمان‌های توسعه‌ای باید متناسب با انتظارات توسعه‌ای کشور باشد.

 

معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو با اشاره به ضرورت‌های توسعه بخش معدن و صنایع معدنی برای سرمایه‌ گذاری، تصریح کرد: ثبات قیمت انرژی برای چند سال، بهینه و استاندارد شدن حوزه اکتشاف و اجتناب از موازی کاری، ارتقای سطح آموزش و تحقیق، بهره‌ گیری از دانش فنی روز دنیا، تجمیع توانایی بخش خصوصی و دولت برای جلوگیری از دوباره کاری و هزینه‌های دوباره، استفاده بهینه از تجهیزات اکتشاف، از جمله ضرورت‌های سرمایه‌ گذاری در این بخش است.وی در عین حال بیان کرد: گام‌های مهمی در حوزه اکتشاف برداشته شده و با سازمان‌های تخصصی ذی‌ربط بیشترین همکاری‌ها را داریم. ملارحمان گفت: در حوزه استخراج، طراحی بهینه و استخراج معادن، اصل اساسی است. باید جلوی اتلاف سرمایه و منابع معدنی را بگیریم و نیز با روش‌های نوین، قیمت تمام شده استخراج را کاهش دهیم. همچنین، با ارائه تسهیلات، از پیمانکاران و مشاوران برای تامین ماشین‌ آلات مورد نیاز بخش معدن حمایت شود.

 

اصل ۵۳ قانون اساسی، کلید فعالیت‌های مدیران دولتی است

 
همچنین در ادامه محسن یارووالی، مدیر منابع انسانی و پشتیبانی ایمیدرو گفت: نظم و انضباط مالی مبتنی بر اصل ۵۳ قانون اساسی، کلید فعالیت‌های مدیران در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران است. وی گفت: اشراف به قوانین و مقررات، مهم‌ترین وجه تمایز مدیران دستگاه‌های دولتی با بخش خصوصی است و مدیران دولتی باید با بهره‌ مندی و تمرکز بر قوانین مصوب، در زمینه هزینه کرد اعتبارات و بودجه‌ها تصمیم گیری کنند.

 

یارووالی با اشاره به اصل «۵۳» قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که می‌گوید تمامی دریافت‌های دولت در حساب‌های خزانه‌ داری کل متمرکز شده و همه پرداخت‌ها در حدود اعتبارات مصوب به موجب قانون انجام شود، تصریح کرد: مدیران شرکت‌های تابع ایمیدرو و مجریان طرح‌ها برای جلوگیری از مواجهه با مشکلات، در همه قراردادها اعم از قراردادهای کوچک تا کلان، باید به موضوع اعتبارات مصوب و قانونی بودن آنها توجه کنند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران