آیا کاهش قیمت، درمان دردهای صنعت فولاد است؟

موج جديد ركود در بازار فولاد

موج جديد ركود در بازار فولاد

روز گذشته شمش فولاد خوزستان با كاهش قيمتي 50 توماني در بورس كالا عرضه شد تا بازتابي از ادامه نوسان در بازار فولاد باشد.

 

به اين ترتيب درست در روزهايي كه پس از ثبات نسبي قيمت‌ها كارشناسان به كف رسيدن قيمت فولاد را تاييد مي‌كردند، قيمت شمش فولاد ناگهان تا 50 تومان با كاهش همراه شد. اين كاهش قيمت روز گذشته در شرايطي رخ داد كه فولاد خوزستان براي نزديك به يك ماه عرضه‌اي در بورس كالا نداشته است و حالا در روزهايي كه به نظر مي‌رسيد قيمت‌ها به كف رسيده‌اند، شمش فولاد خوزستان بازار را با یک شوک جديد مواجه كرده است.

 

كاهش 50 توماني قيمت شمش فولاد خوزستان به‌ عنوان ماده اوليه توليد محصولات فولادي، اتفاقي است كه در ميان فعالان حوزه فولاد واكنش‌هاي مختلفي به همراه داشته است؛ اما به نظر مي‌رسد پررنگ‌ ترين واكنش بازار به اين كاهش قيمت، موج جديد انتظار براي كاهش بيشتر قيمت‌ها در شمش و محصولات مياني و نهايي آن باشد. اما در شرايطي كه بازار فولاد كشور به دليل نبود تقاضاي واقعي با ركود مواجه است و قيمت‌هاي فعلي به قدري پايين آمده‌اند كه توليد كنندگان عملا با زيان همراه هستند.

 

كاهش قيمت شمش خوزستان چه تاثيري در شرايط بازار خواهد داشت؟ آيا در شرايط ركودي كاهش قيمت آخرين راهكار است و با اين اقدام بازار به حركت در خواهد آمد؟

 

در پاسخ به سوالات ياد شده كارشناسان عقيده دارند در شرايط ركود بهتر است كاهش قيمت به‌عنوان اولين و آخرين راهكار در نظر گرفته نشود، در عوض مي‌توان با به كار بستن استراتژي‌هايي مانند كاهش هزينه‌هاي جاري، تحريك تقاضا، مديريت تقاضا و اقداماتي از اين دست بازار را مديريت كرد، اما با وجود چنين توصيه‌اي از سوي كارشناسان و پيشنهاد آنها براي ثبات قيمت‌ها به جاي كاهش، فولاد خوزستان روز گذشته براي عرضه 80 هزار تن شمش بلوم 5SP به‌ صورت اقساط و پرداخت حداكثر 90 روزه کاهش قیمت 50تومانی در نظر گرفت.

 

يك كارگزار بورس كالا در تحليل اين اقدام فولاد خوزستان عقيده دارد درست است كه كاهش قيمت اولين و آخرين راهكار خروج از بحران در شرايط ركود نيست؛ اما در شرايطي اجباري مانند حالا كه انبارهاي توليد كنندگان از محصولات توليدي انباشته شده است، چاره‌اي جز كاهش قيمت باقي نمي‌ماند.

 

اين كارگزار پيش‌بيني مي‌كند كه از اين پس بايد منتظر كاهش 50 توماني قيمت ميلگرد، تيرآهن، قراضه و... باشيم. به عقيده او شايد فولاد خوزستان مجبور به كاهش قيمتي بيش از رقم ياد شده نيز بشود؛ زيرا در حال حاضر قيمت شمش‌هاي متفرقه در بازار به 1200 تومان نيز مي‌رسد اين در حالي است كه شمش فولاد خوزستان با وجود كاهش قيمت 50 توماني، با احتساب هزينه‌هايي مانند كارمزد، ماليات و حمل‌ونقل از اهواز تا شهرهاي ديگر به محدوده 1370 تومان نيز مي‌رسد. با اين تفاسير به نظر مي‌رسد در آينده بايد باز‌هم منتظر كاهش قيمت باشيم.

 

فولاد خوزستان در كنار كاهش 50 توماني، هزينه 2 درصدي ماهانه كه بابت ال‌سي دريافت می‌کرد را نيز به 5/ 1 درصد رساند. اين اقدام فولاد خوزستان براي كاهش قيمت در شرايطي است كه اين توليد كننده پيش از اين با ديگر فولادسازان بزرگ براي ثابت نگاه‌داشتن قيمت‌ها و حفظ بازار به اجماع رسيده بودند، اما پس از مدتي با ادامه پيدا كردن ركود در بازار از قول و قرار قبلي خود براي ثابت نگاه داشتن قيمت‌ها دست كشيدند.

 

فولاد خوزستان: مجبور به كاهش 50‌توماني شديم

 

همانطور كه اشاره شد برخي كارشناسان عقيده دارند بهتر است در شرايط ركود قيمت‌ها ثابت نگاه داشته شوند و در عوض تمركز روي مديريت تقاضا در بازار قرار بگيرد. اين پيشنهاد اگرچه منطقي به نظر مي‌رسد اما معاون بازاريابي و فروش فولاد خوزستان با بیان اینکه شرکت برای فروش محصولات خود مجبور به کاهش نرخ شد، مي‌گويد: کاهش نرخ پایه عرضه شمش فولاد خوزستان به درخواست مشتریان این شرکت بوده است.

 

بهمن تجلی‌ زاده در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر سطح قیمت‌های بازار نیز حدودا 50 تومان کمتر از نرخ فعلی فولاد خوزستان است، مي‌گويد: نرخ فعلي ما یک هزار و 202 تومان است و ما براي جلب رضایت مشتریان و فروش محصول مجبور به كاهش قيمت شدیم زيرا تقاضا برای محصولات این شرکت به نرخ یک هزار و 150 تومان وجود داشت به همين دليل مجبور به کاهش قیمت 50 تومانی شدیم.

 

اما در شرايطي كه مهدي سرلك، كارشناس بازار فولاد عقيده دارد كاهش قيمت ناگهاني از سوي شركت‌هاي نيمه‌دولتي كه از امكاناتي خاص برخوردار هستند به توليد كنندگان كوچك بخش خصوصي آسيب مي‌زند، تجلي‌ زاده اقدام اخير فولاد خوزستان را نرخ‌ شكني در بازار نمي‌داند و مي‌گويد: در حال حاضر سطح قیمت‌های فعلی بازار نیز در همین محدوده است و فولاد خوزستان نرخ‌ شکنی نداشته و نرخ‌های فروش این شرکت در بورس بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده بوده و فروش واحدهای بخش خصوصی نیز با این ارقام انجام می‌شود. روز گذشته 80 هزار تن شمش بلوم 5sp از سوی این شرکت عرضه شد که 62 هزار و 900 تن تقاضا برای آن وجود داشت و مورد معامله قرار گرفت.

 

سرنوشت بازار پس از كاهش قيمت شمش

 

کاهش 50 تومانی قیمت شمش فولاد خوزستان دیروز در حالی صورت گرفت که برخی تولید کنندگان بخش خصوصی در پی رشد قیمت ارز در انتظار افزایش قیمت فولاد بودند. اين توليد كنندگان معتقدند این افت قیمت باعث به‌هم خوردن تعادل بازار خواهد شد و موج کاهشی مجدد را در پی دارد، برخی دیگر نیز افت 50 تومانی قيمت محصولات این شرکت را روشي برای جذب مشتری در شرایط رکودی عنوان مي‌كنند و معتقدند سطح فعلی بازار در همین محدوده است و بازار با کاهش بیشتر قيمت‌ها مواجه نخواهد شد.

 

در حال حاضر شمش فولاد از سوی بخش خصوصی با قیمت حدود 1200 تا 1600 تومان عرضه می‌شود که نرخ فروش فولاد خوزستان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده 1253 تومان است. به عقيده كارشناسان اين رقم با در نظر گرفتن هزينه‌هاي حمل و نقل و هزينه‌هاي پرتي در كارخانه مقصد به 1375 تومان نيز مي‌رسد.

 


حال در شرايطي كه به دليل متوقف بودن فعاليت‌هاي عمراني در كشور تقاضاي واقعي براي فولاد وجود ندارد، فعالان بازار عقيده دارند موج جديد كاهش قيمت فولاد ركود بازار را عميق‌تر مي‌كند. به اين ترتيب تجاري كه با توجه به قيمت‌هايي پايين و ثبات آنها در روزهاي گذشته، احتمال بازگشت قيمت‌ها در ماه‌هاي آينده، بازار فولاد را براي آنها جذاب كرده بود، با مشاهده تمايل براي كاهش قيمت‌ها از سوي توليد كنندگان از اين بازار خارج خواهند شد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران