افت تقاضای شمش از سوی‌ تولیدکنندگان مقاطع ساختمانی

تخفیف 52 تومانی به خریداران شمش فولاد خوزستان

تخفیف 52 تومانی به خریداران شمش فولاد خوزستان

تداوم رکود تقاضا در بازار فولاد و کاهش حجم تولید کارخانه‌های ذوب و نورد موجب شده بود تا در طول ماه‌های اخیر شاهد افت تقاضای شمش از جانب تولیدکنندگان مقاطع ساختمانی باشیم.

 

تداوم رکود تقاضا در بازار فولاد و کاهش حجم تولید کارخانه‌های ذوب و نورد موجب شده بود تا در طول ماه‌های اخیر شاهد افت تقاضای شمش از جانب تولیدکنندگان مقاطع ساختمانی باشیم. 

 

 در حالی که در سال جدید فولادسازان با افزایش هزینه‌های جاری و ثابت تولید روبه‌رو بوده‌ند، اما متاثر از تداوم رکود تقاضا و نبود خریدار، قیمت‌ها از ابتدای سال تاکنون مسیری کاهنده را در بازار مقاطع ساختمانی و شمش در پیش گرفته‌اند. به رغم آنکه فعالان بازار در برهه‌های متفاوتی اعلام کرده‌اند قیمت اغلب محصولات فولادی به کف رسیده اما کماکان شاهد ادامه این رویکرد قیمتی (تداوم افت قیمت‌ها) در بازار آهن هستیم. 

 

به گفته یکی از فعالان بازار تشدید رکود در بازار آهن تحت تاثیر افت قابل ملاحظه ساخت و سازهای مسکونی و پروژه‌های عمرانی موجب شده تا تولیدکنندگان با موجودی بالای کالاها در انبارهای خود روبه‌رو باشند و به دلیل نیاز شدید به نقدینگی به رغم بالاتر بودن هزینه‌های تمام شده تولید ترجیح دهند با تخفیف و کاهش قیمت محصولات خود را راهی بازارهای فروش کند. در این میان بعضا دیده شده فروش‌های نقدی و اعتباری نیز در بازار و بورس کالا افزایش یافته است. 

 

روز چهارشنبه در بورس کالا فولاد خوزستان پس از هفته‌ها، شمش تولیدی را با تخفیف 52 تومانی به خریداران فروخت. این شرکت در حالی که 80 هزار تن شمش را با قیمت پایه 1202 تومان به تابلو معاملات آورده بود اما با تخفیف 52 تومانی با نرخ پایانی 1150 تومان این محصول را مورد مبادله قرار داد. شرایط فروش این محصول نیز نقدی و اعتباری بوده و خریداران تا حداکثر 90 روز فرصت دارند نسبت به تسویه بهای این محصول اقدام کنند. 

 

از 80 هزار تن حجم ارائه شده شمش فولاد خوزستان 62 هزار و 900 تن آن در زمان عادی معاملات و 10 هزار تن دیگر آن در زمان مچینگ (مازاد عرضه) خریداری شد. به این ترتیب با تخفیفی که فولاد خوزستان روی این محصول داد از ابتدای سال تاکنون بهای شمش 13 درصد افت کرده است.

 

آذر فولاد امین نیز دیگر شرکت عرضه کننده فولاد در روز چهارشنبه بود که سبدمیلگرد مخلوط را به صورت نقدی با نرخ 1336 عرضه کرد اما خریداری نشد. در همین حال ذوب آهن اصفهان نقدی تیرآهن شاخه 12 را با قیمت 1670 تومان در حجم 132 تن به سفارش مشتری عرضه کرد. در نهایت نورد و تولید قطعات فولادی ورق نورد گرم را با قیمت 1550 تومان به میزان 1100 تن به تابلو معاملات آورد که به فروش نرسید.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران