میلگردهای غیراستاندارد، ساختمان‌های در خطر

میلگردهای غیراستاندارد، ساختمان‌های در خطر

دومین کنفرانس بین‌المللی و هفتمین کنفرانس ملی سازه و فولاد، سوم و چهارم اسفند امسال در هتل المپیک تهران برگزار شد.

 

به گزارش استیل پدیا، در پنل تخصصی این همایش با موضوع «بررسی و مقایسه استفاده از مقاطع نورد شده
و پروفیل‌های ساخته‌شده از ورق فولادی در ساختمان‌های فلزی» احسان دشتیانه، معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن اصفهان به بررسی سازه‌های بتنی و فلزی و مقاطع نورد شده و مزیت‌های آنها پرداخت.


کاهش بودجه‌های عمرانی و کاهش مصرف فولاد

 
معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن اصفهان در ابتدا روند عملکرد بودجه عمرانی را مرور کرد و گفت: از سال ۸۹ به‌دلیل رکودی که اتفاق افتاد، بودجه‌های عمرانی هر سال نسبت به سال قبل آن نیز کاهش یافت. به گزارش صمت، دشتیانه خاطرنشان کرد: براساس روند کاهش بودجه‌های عمرانی از سال ۸۹ تاکنون حدود ۵۰درصد این بودجه با کاهش روبه‌رو شده که همین امر نیز به نوبه خود سبب شده است رکود بیشتری بر کشور حاکم شود.

 

همچنین بدتر از آن رکود تورمی است که در سال ۹۲ بر اقتصاد کشور حاکم شد. وی ادامه داد: البته بیشتر سیاست‌های دولت متمرکز بر کنترل تورم بوده که البته این موضوع سبب عمیق‌تر شدن رکود شده است. دشتیانه در ادامه به بررسی روند پروانه‌های ساختمانی نیز اشاره کرد و گفت: ساختمان و مسکن نیز در سال‌های گذشته در رکود بیشتری فرو رفته است، به‌گونه‌ای که پروانه‌های ساختمانی از سال ۸۹ تا ۹۴ از ۲۶۰هزار پروانه به ۱۲۰هزار رسیده که با کاهش ۴۸درصدی روبه‌رو بوده است. البته در سال ۹۳ و ۹۴ این روند کاهشی حالت تثبیت به خود گرفته است، اما در کل در شرایط رکود به‌سر می‌بریم.

 

معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن اصفهان در ادامه با اشاره به طرح جامع فولاد عنوان کرد: حال اگر این روند رکودی را با طرح فولاد کشور مقایسه کنیم، برنامه ۱۴۰۴ رسیدن به ۵۵میلیون تن تولید فولاد خواهد بود که البته این موضوع و طرح‌های توسعه‌ای با سرعت پایین در حال اجرا شدن است. دشتیانه ادامه داد: البته در چند سال گذشته سیاست‌های تشویقی برای بخش خصوصی برای ایجاد کارخانه‌های فولاد با حجم پایین اعمال شد که همین امر سبب رکود بیشتر در صنعت فولاد شده است.

 

وی در ادامه تاکید کرد: این امر رکود به نوبه خود بر کیفیت محصول تاثیر گذاشته است. البته در شرایط فعلی شرایط رقابتی برای این شرکت‌های کوچک وجود ندارد. از این‌رو این سیاست‌ها ممکن است به کل صنعت فولاد آسیب برساند. در کل این شرایط سبب شده فولاد با کیفیت پایین‌تری تولید شود.


روند ظاهری مصرف تیرآهن

 
معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن اصفهان با مقایسه روند ظاهری مصرف تیر آهن از سال‌های ۸۹ تا ۹۴ عنوان کرد: براساس آمارهای اعلام‌شده مصرف ظاهری میلگرد تغییر چندانی نکرده، اما مصرف ظاهری تیرآهن کاهش قابل‌توجهی داشته است. این امر نشان‌دهنده این مسئله است که ذائقه ساخت‌وساز به سمت سازه‌های بتنی پیش رفته است. دشتیانه ادامه داد: البته این تغییرات در میلگرد به‌خاطر وجود کارخانه‌های میلگردی است که بی‌رویه افزایش یافته که سبب تولید میلگردهای غیراستاندارد نیز شده است.

 

برای مثال میلگرد سایز ۱۸ که باید حدود ۱۹ کیلوگرم وزن داشته باشد به حدود ۱۵/۵ تا ۱۶ کیلوگرم رسیده است. در برخی تولیدات میلگرد این زیراستاندارد بودن تا منفی ۲۰درصد نیز روی داده است. سازمان استاندارد و همچنین سازمان حقوق مصرف‌کنندگان اقدام عملی در این‌باره نداشته‌اند. از این‌رو شاهد هستیم میلگرد بدون کیفیت و استاندارد توانسته بازار خودش را گسترش بدهد.

 

وی تاکید کرد: این کاهش وزن و غیراستاندارد بودن در تولید میلگرد اگر ادامه یابد در بلندمدت می‌تواند منجر به یک فاجعه شود، چراکه این میلگردها در برابر حوادثی چون زلزله به‌راحتی فرو خواهند ریخت. معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن اصفهان در ادامه به دلایل عمده کاهش مصرف تیر آهن نیز اشاره کرد و گفت: روند ساخت‌وساز بتنی در چند ساله گذشته افزایش داشته و از سوی دیگر نیز تعداد پروانه‌های احداث ساختمان نیز کاهش یافته است. از طرفی استفاده از میلگرد در سازه‌های بتنی افزایش و تیرآهن کاهش پیدا کرده است.

 

در حال حاضر با توجه به آمار پروانه‌های ساختمانی سازه‌های فولادی نسبت به سازه‌های بتنی حدود ۳۸درصد برآورد می‌شود. با توجه به نرم مصرف فولاد در هر مترمربع بنای سازه‌های حدود ۳۵ تا ۴۰ کیلوگرم در سازه‌های بتنی و ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم در سازه‌های فلزی برآورد می‌شود. دشتیانه ادامه داد: سازه‌های بتنی در برابر آتش و سازه‌های فلزی در برابر زلزله مقاومت بیشتری دارند و از آنجا که ما ششمین کشور زلزله‌خیز در دنیا هستیم و باید بیش از پیش بر سازه‌های فلزی تاکید داشته باشیم.


مزایا و معایب سازه‌های فلزی

 
معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن اصفهان در ادامه با اشاره به مزیت‌های سازه‌های فلزی عنوان کرد: یکی از مزایای این سازه‌های ساختمانی سرعت اجرا، پیوستگی مصالح و همگن بودن اسکلت سازه، وزن کم و ضریب نیروی لرزه‌ای کمتر، اشغال فضای کمتر و مقاومت بالا و متعادل است. وی همچنین به معایب سازه‌های فلزی نیز اشاره کرد و گفت: سازه‌های فلزی به دلایلی چون تغییر شکل اسکلت فلزی در حرارت بالا و انبساط حرارتی اجزای سازه در حرارت بالا مقاومت خود را از دست می‌دهد.

 

به‌طور معمول فولاد ۵۰درصد مقاومت خود را در دمای ۵۰۰ تا ۵۵۰ درجه سانتیگراد از دست می‌دهد. برای مثال یکی از دلایل حادثه پلاسکو را از دست دادن مقاومت سازه فلزی در برابر آتش و دمای بالای حرارت عنوان کرده‌اند. دشتیانه در ادامه عنوان کرد: البته برای مقاوم‌سازی سازه‌های فلزی در برابر حریق می‌توان از پوشش‌های ضدحریق، رنگ‌های پف‌کننده، مواد پاششی معدنی و پودرها و پنل‌های ضدحریق استفاده کرد.

 

وی با اشاره به تخریب ساختمان‌های فلزی در زلزله عنوان کرد: براساس تحقیقات روی زلزله‌های دهه‌های اخیر در مناطق مختلف دنیا، دلیل اصلی تخریب سازه‌های اسکلت فلزی در مقابل زلزله اجرا نشدن صحیح اتصالات است، چراکه اجرای جوش مناسب شامل انتخاب نوع باری، آمپر مناسب، شرایط آب و هوا و تخصص کافی جوشکاران به‌ویژه در مناطق محروم و کشورهای در حال توسعه به طور تقریبی غیرممکن به‌نظر می‌رسد. معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن اصفهان همچنین به مزایای مقاطع نوردشده استاندارد نسبت به مقاطع ساخته شده از روی ورق اشاره کرد و گفت: مقاطع نوردشده دارای مزایای مستقیم اقتصادی چون کاهش زمان ساخت و آماده‌سازی، کاهش هزینه مستقیم ساخت و آماده‌سازی، کاهش ضایعات و پرت مصالح و کاهش قیمت تمام‌شده است. دشتیانه ادامه داد: مقاطع نوردشده همچنین از نظر ایمنی و کیفیتی سبب کاهش قابل ملاحظه سطح اتصالات جوشی و افزایش اطمینان در ساخت و کاهش نارسایی‌های ناشی از سطح کیفیت و دقت در جوشکاری می‌شوند. 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران