بررسی تاثیر افزایش تولید فولاد بر قیمت سنگ آهن در چین

بررسی تاثیر افزایش تولید فولاد بر قیمت سنگ آهن در چین

قیمت سنگ آهن به دلیل نیاز بیشتر کارخانه های فولاد و تمایل آنها به بالاتر بردن سطح ذخایر این ماده اولیه، افزایش یافت.

 

قیمت سنگ آهن با عیار 62% با 50 سنت افزایش به 55.75 دلار بر تن متریک (قیمت CFR) رسید. از آنجا که هنوز برخی کارخانه ها به دلیل مراسم 3 سپتامبر، تولید خود را کاهش نداده اند، نیاز به سنگ آهن به خوبی حس میشود. همانطور که برخی معتقدند کاهش سطح ذخایر سنگ آهن در کارخانه های فولاد، تا حد زیادی میتواند ظرفیت خرید سنگ آهن را بالا ببرد. وقتی سنگ آهن علائمی را از افزایش قیمت خود بروز داد، حجم معاملات از سوی کارخانه های تولید فولاد افزایش می یابد تا پیش از آنکه قیمت دوباره رشد کند، ذخیره مناسبی برای تولید شان فراهم شود.

 
افزایش قیمت فولاد نیز بر روی افزایش تقاضای سنگ آهن تاثیرگذار است. روز دوشنبه، قیمت شمش مربعی فولاد در تانگشن چین، با 30 یوآن بر تن افزایش قیمت به رقم 1,870 یوآن (305.71 دلار) بر تن رسید. سنگ آهن پیلبرا بلند (Pilbara Blend, fines) استرالیا با عیار 61% در ریژاو (Rizhao)، واقع در شمال چین، به قیمت 420 یوآن (58.88 دلار) بر تن متریک تر معامله شده است که از این مبلغ 30 یوآن بر تن، هزینه بندر و 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده است.

 
در هر حال تمام منابع نسبت به تاثیر تقاضای فولاد بر قیمت سنگ آهن، خوش بین نیستند. قیمت فولاد در هفته ای که گذشت تا حد زیادی به ثبات رسید ولی میزان سفارشات بسیاری از کارخانه ها همچنان ضعیف باقی مانده است و این مساله دیدگاه آنها را نسبت به زیر ساختهای سنگ آهن و فولاد، سست میکند. برخی اعلام کرده اند که حجم سفارشات آنها برای ماه آگوست تا حد 5 درصد کاهش یافته است.

 
حتی اکنون که قیمت شمش فولاد در آخر هفته گذشته نسبتا افزایش یافته است، برخی هنوز راغب نیستند حجم بالایی سنگ آهن خریداری کنند زیرا ممکن است پس از گذشت یک هفته، بخاطر آشفتگی بازار، قیمت دوباره در سراشیبی بیفتد.

 
شاخص معاملات آتی سنگ آهن در بازار بورس دالیان، روز دوشنبه در روندی خنثی باقی ماند. قیمت معامله آتی سنگ آهن برای ماه ژانویه 2016، به 369 یوآن (60.32 دلار) بر تن متریک خشک رسید که 3.50 یوآن بر تن افزایش داشت.

 
شاخص معاملات آتی میلگرد به صورت پیچیده ای عمل کرد. قیمت قرارداد ماه ژانویه 2016، به 2099 یوآن (343.12 دلار) بر تن متریک رسید که 7 یوآن بر تن افزایش را نشان میدهد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران