در حاشیه دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت با وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا

نخستین تفاهمنامه همکاری ایران و اروپا امضا شد

نخستین تفاهمنامه همکاری ایران و اروپا امضا شد

نخستین تفاهمنامه همکاری جمهوری اسلامی ایران با یک کشور اروپایی پس از مذاکرات وین با ایتالیا به امضا رسید. در حاشیه دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت با وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا، نخستین تفاهمنامه همکاری تجاری بین ایران و ایتالیا با هدف انتقال اطلاعات تجاری و بازرگانی ۲ کشور، اعزام هیات‌های بازرگانی وآموزش منعقد شد.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در نشست خبری مشترک با فدیریکوگوییدی، وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا بر گسترش همکاری‌های بلند مدت ایران و ایتالیا تاکید کرد و گفت: هدف از این گفت‌وگوها نوسازی صنایع و به‌روزرسانی فناوری‌ها و توسعه بازارهای صادراتی است تا در مقابل این همکاری‌ها ۲ کشور ایران و ایتالیا سهمی از بازارهای خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند تا کالاهایی که در آینده با همکاری‌های مشترک تولید خواهند شد، به بازارهای جهانی راه پیدا کنند.

 

همکاری‌های استراتژیک، سیاست جدید ایران

 
مهندس محمد رضا نعمت‌ زاده با بیان اینکه کشور ایتالیا دومین کشور صنعتی اروپا به شمار می‌رود، گفت: این کشور از نظر ساخت تجهیزات صنعتی بعد از آلمان دومین کشور قدرتمند است به همین دلیل در گذشته، ایران همکاری‌های متعددی با این کشور داشته که می‌توانیم در آینده نیز چه در این زمینه و چه در زمینه‌های جدید، همکاری‌هایی داشته باشیم.

 

وی با اشاره به همکاری‌های مشترک ایران و ایتالیا اظهار کرد: درپی این گفت‌وگوها درباره همکاری‌های مشترک در صنایع فولاد، لوازم ساختمانی، کاشی و سرامیک و... صحبت‌هایی شد.وی با اشاره به سیاست‌های ایران در زمینه همکاری مشترک با کشورهای اروپایی گفت: سیاست جدید ایران همکاری‌های بلندمدت و استراتژیک است. به همین منظور پیشنهاد سرمایه‌ گذاری‌های مشترک همراه با انتقال فناوری مطرح است که در این زمینه قراردادهایی منعقد خواهیم کرد.

 

مهندس نعمت‌ زاده با تاکید براینکه اکنون توانایی تولیدی خوبی در کشور وجود دارد و به دنبال ارتقای توان تولید هستیم، اظهار کرد: هیات ایتالیایی با نگرش جدیدی به ایران آمده و شرکت‌های متعددی را همراه خود به ایران آورده است به طوری که در این هیات، چندین اتحادیه بانکی ایتالیایی و مدیرعامل بیمه صادراتی ساچه حضور دارند. براین اساس ایران اولویت خود را همکاری براساس قراردادهای بانکی و پوشش بیمه‌ای قرار داده است.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ظرفیت نیروی انسانی در ایران اظهار کرد: ایران از لحاظ نیروی انسانی مزایای زیادی دارد که مهم‌ ترین آن نقش جوانان تحصیلکرده است که این سرمایه انسانی همراه با منابع طبیعی ایران می‌تواند یکی از مهم‌ ترین ویژگی‌های جذب سرمایه‌ گذاری خارجی باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه هدف از همکاری ۲ کشور، دسترسی به بازارهای خارجی است، اظهار کرد: ایران در زمان تحریم به اندازه نیاز خود توان تولید داشته بنابراین هدف از سرمایه‌ گذاری شرکت‌های غربی در شرایط جدید دستیابی به محصولات جدید و رقابت‌ پذیر با استاندارد بالا است تا در بازارهای جهانی حضور فعال داشته باشیم. وی با اشاره به رشد جمعیتی اندک اروپا در مقابل جمعیت جوان ایران اظهار کرد: این ۲ رویکرد نسل جوان و باتجربه می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند و سینرژی برای تولید و توسعه ایجاد کنند.

 

اجرای تفاهمنامه‌ها با ایجاد کانال‌های فاینانس

 
در ادمه این نشست مشترک «فدیریکوگوییدی»، وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا ضمن ابراز خوشحالی برای حضور در ایران گفت: خوشحالم پس از دیداری که در اردیبشهت ماه ( اوایل ماه می) در اکسپو میلان با مهندس نعمت‌ زاده داشته‌ایم دوباره در ایران ایشان را ملاقات می‌کنم. وی با اشاره به روابط دیرینه ایران و ایتالیا در زمینه‌های اقتصادی، صنعتی و بازرگانی گفت: ایران و ایتالیا روابط دیرینه‌ای با یکدیگر دارند، به نحوی که قبل از تحریم‌ها حجم مبادلات ۲ کشور به ۷ میلیارد یورو رسید. وی با بیان اینکه اکنون در برهه تاریخی مهمی قرار داریم، تصریح کرد: توافق انجام شده نه تنها برای ایران و اروپا بلکه برای تمام دنیا مهم است.

 

وی با اشاره به زمینه‌های همکاری‌های ایران و ایتالیا در گذشته نیز اظهار کرد: در گذشته همکاری‌هایی در بخش‌هایی چون نفت، گاز و انرژی داشته‌ایم اما اکنون گفت‌وگوهایی انجام شده تا در زمینه‌های بیشتری از جمله ماشین‌ آلات، کشاورزی، چرم، جواهرسازی، غذا، دریانوردی، هوا و فضا، خودرو و سایر صنایع همکاری‌هایی داشته باشیم.

 

وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا با بیان اینکه همکاری‌های مشترک براساس روابط بلند مدت و سیاست برد ـ برد خواهد بود، گفت: در گذشته ایران و ایتالیا تفاهمنامه‌های بسیاری در زمینه‌های متفاوت به امضا رسانده‌اند و امروز نیز تفاهمنامه‌ای بین سازمان اقتصاد خارجی ایتالیا و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا رسید که بر این اساس سعی داریم این تفاهمنامه را با ایجاد کانال‌های فاینانس و روابط اقتصادی اجرایی کنیم.

 
«فدیریکو گوییدی» در ادامه افزود: امروز مطمئن هستم که این همکاری‌ها به طور نتیجه‌ بخشی ادامه پیدا خواهد کرد. به طور قطع از سوی کمیسیونی که در زمینه تبادلات تجاری در ایتالیا وجود دارد، این پروژه‌ها دنبال خواهد شد. وی در پاسخ به سوالی که آیا شرکت خودرو سازی فیات تمایلی به همکاری با شرکت‌های خودرو سازی ایران دارد، گفت: به طور قطع یکی از زمینه‌های همکاری که در ماه‌های آینده پیگیری خواهد شد، خودرو سازی خواهد بود.

 

درحال‌ حاضر ایران توانایی بالایی در تولید خودرو دارد به نحوی که به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت در ایران حدود یک میلیون و ۴۰۰هزار خودرو تولید می‌شود که این توان به طور قطع می‌تواند به صادرات نیز اختصاص یابد، بنابراین در ماه‌های آینده همکاری‌های مشترکی در زمینه خودرو سازی خواهیم داشت.

 

«فدیریکو گوییدی» با تاکید بر اینکه ایتالیا تمایل دارد تا علاوه‌بر همکاری در صنایع بزرگ در صنایع کوچک و متوسط ایران نیز همکاری‌هایی داشته باشد، گفت: ایتالیا در زمینه صنایع کوچک و متوسط قدرت بالایی دارد؛ همچنین در زمینه قطعات نیز فناوری‌های بالایی در ایتالیا وجود دارد. به همین منظور در راستای همکاری‌های بلند مدت علاقه‌ مند هستیم تا کارخانه‌های تولیدی در ایران داشته باشیم و همچنین فرصتی را در اختیار سرمایه‌ گذاران ایرانی قرار دهیم تا در ایتالیا سرمایه‌ گذاری کرده و شانس خود را امتحان کنند که به طور قطع این همکاری‌ها در راستای نیازهای جامعه ایتالیا و ایران خواهد بود.

 

وی با اشاره به قرارداد مشترک شرکت «فاتای» ایتالیا و شرکت «غدیر» گفت: شرکت فاتای ایتالیا در زمینه صنعت نفت و گاز، فولاد و آلومینیوم فعالیت دارد و بر همین اساس قرارداد مشترکی با شرکت غدیر ایران به امضا رسید تا در ساخت یک نیروگاه برق به ارزش نیم میلیارد یورو همکاری داشته باشند.

 

آمادگی صربستان برای همکاری در حوزه‌های کشاورزی، معدن و انرژی

 
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین روز گذشته با ایوت ساداچیچ، وزیر خارجه صربستان نیز دیدار داشت که در این دیدار مسئولان ۲ کشور بر تشکیل کمیسیون اقتصادی ۲ کشور تا پایان سال میلادی در تهران و نیز ایجاد روابط مشترک در زمینه کشاورزی، انرژی و معدن تاکید کردند. مهندس محمدرضا نعمت‌زاده بر آمادگی ایران برای همکاری میان ۲ کشور تاکید کرد و گفت: ایران آمادگی دارد تا ضمن ترسیم نقشه راهی برای همکاری میان ۲ کشور برنامه‌های خود را در قالب کمیسیون مشترک پیگیری کند. وی اظهار کرد: گروهی از تاجران و بازرگانان ایران در آینده نزدیک به ریاست رییس سازمان توسعه تجارت سفری را در جهت پیگیری زمینه‌های همکاری ۲ کشور و برگزاری کمیسیون مشترک به صربستان خواهند داشت.

 

مهندس نعمت‌ زاده با اشاره به همکاری‌های ۲ کشور تصریح کرد: سیاست برخی کشورها ایجاد تفرقه بین دولت‌ها و ملت‌ها است که باید در برابر این مسئله ایستادگی کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تشکر از حمایت صربستان از ملت مظلوم فلسطین گفت: متاسفانه ظلمی که علیه فلسطین می‌شود به دلیل مذهب نیست بلکه بر سر مسائل نژادی است.در فلسطین به مسلمانان، یهودیان و مسیحیان ظلم می‌شود و سیاست ایران همواره حمایت از حقوق این ملت بوده است.

 

ایوت ساداچیچ، وزیر خارجه صربستان نیز در ادامه این دیدار با ابراز تمایل برای همکاری‌های مشترک با ایران گفت: سیاست صربستان هیچگاه علیه مسلمانان نبوده و مثال بارز این موضوع، رای کشور صربستان به نفع فلسطین در سازمان ملل است. ایوت ساداچیچ با تاکید بر برگزاری کمیسیون مشترک میان ایران و صربستان اظهار کرد: عزم ما برای برگزاری کمیسیون مشترک جدی است و علاقه‌ مندیم تا همکاری‌های اقتصادی با ایران را گسترش دهیم.

 

وزیر خارجه صربستان با اشاره به زمینه‌های همکاری ایران با صربستان افزود: ایران در زمینه‌های کشاورزی، انرژی و معادن بسیار فعال ظاهر شده و صربستان آمادگی این را دارد که با ایران در این زمینه‌ها همکاری‌های مشترک داشته باشد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار صنعت بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران