هم‌اندیشی بیشتر برای افزایش صادرات فولاد

هم‌اندیشی بیشتر برای افزایش صادرات فولاد

سومین نشست مشترک تولیدکنندگان شمش و مقاطع طویل فولادی اعم از میلگرد، نبشی، ناودانی و تیرآهن با مشارکت بیش از ۴۵ تولیدکننده از سراسر کشور در دفتر انجمن تولیدکنندگان فولاد برگزار شد.

 

به گزارش استیل پدیا، در این نشست مسائلی چون حفظ آرامش در قیمت‌های کنونی، مشوق‌های صادراتی برای صادرکنندگان، بررسی کاهش برخی تولیدکنندگان، پیگیری به منظور راهکارهایی برای خروج از رکود در صنعت فولاد و در نهایت ارزیابی نشست هم‌اندیشی مورد توجه قرار گرفت. به گزارش چیلان، حمیدرضا طاهری‌زاده، نایب رییس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اظهار خرسندی از روند پیشرفت مباحث خاطرنشان کرد: همه تولیدکنندگان حاضر در نشست امروز از افزایش‌های هیجانی برخی از کارخانه‌ها در هفته گذشته گلایه داشتند و معتقد بودند در ایام پایانی سال، آرامش باید در بازار فولاد حاکم شود.

 

وی درباره نتایج این جلسه گفت: پس از گفت‌وگوهای مفصل و چالشی که حدود ۳ ساعت به طول انجامید، تصمیم جمعی بر آن شد که با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی فولاد و افزایش حدود ۸درصدی قیمت سنگ‌آهن و همچنین براساس قرار قبلی مبنی بر افزایش نیافتن هیجانی قیمت‌ها و ایجاد ثبات در بازار، افزایش ۲۰ تومانی قیمت‌ها در هفته جاری محقق شود. طاهری‌زاده همچنین با اشاره به مشوق‌های صادراتی برای صادرات عنوان کرد: در این جلسه مقرر شد مشوق‌های صادراتی و استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده برای کارخانه‌هایی که صادرات دارند از طریق انجمن پیگیری شود تا با افزایش صادرات شرکت‌های بزرگ، شاهد تعادل مناسب‌تر عرضه و تقاضا باشیم.


ادامه سیاست کاهش تولید تا اطلاع ثانوی

 
احمد خوروش عضو دیگر هیات‌مدیره انجمن نیز ضمن اشاره به برقراری تعاملات ارزشمند بین اعضا در این جلسه‌ها گفت: براساس تصمیم‌های نشست هفته گذشته، ما کاهش ۲۰درصدی را در تولیدات خود اعمال کردیم و این رویه را تا پایان سال ادامه می‌دهیم. مدیرعامل فولاد کویر در ادامه این نشست نسبت به راهکار و همت دولت در خروج از رکود بازار فولاد خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم راهکارهای خروج از رکود را با همفکری و صحبت‌هایی که با مسئولان در این هفته در همایش و نشست‌ها انجام می‌دهیم، پیگیری کنیم.


کاهش عرضه داخلی ذوب‌آهن

 
همچنین احسان دشتیانه، معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن اصفهان هم درباره جلسه هم‌اندیشی مشترک تولیدکنندگان شمش و مقاطع طویل گفت: براساس تصمیم‌های جلسه قبل که ۱۷ بهمن برگزار شد برخی واحدها نظیر فولاد خراسان کاهش تولید را در پیش گرفتند، اما چون ذوب‌آهن اصفهان قادر به کاهش تولید نیست، از این‌رو افزایش صادرات را در پیش گرفته تا عرضه خود به بازار داخل را محدود کند. دشتیانه در مجموع نتایج این جلسه‌ها را مثبت ارزیابی کرد و افزود: تولیدکنندگان به این نتیجه رسیده‌اند که قیمت‌های فعلی به هیچ‌وجه راضی‌کننده نبوده و زیر قیمت‌های تمام‌شده است. بنابراین برنامه‌ریزی شده تا به‌صورت تدریجی و بدون هیجان قیمت‌ها به سطح واقعی خود بازگردد و معادل با قیمت‌های جهانی شود.


اعتمادسازی بین تولیدکنندگان و بازار در جلسه‌های هم‌اندیشی

 
سیدبهادر احرامیان، عضو هیات‌مدیره انجمن از رسته ذوب و ریخته‌گری نیز درباره این جلسه‌ها عنوان کرد: یکی از اهداف جلسه‌های هم‌اندیشی، اعتمادسازی بین تولیدکنندگان و بازار است، از این‌رو تصمیم به برگزاری جلسات رسته‌ها به‌طور مشترک گرفتیم تا شاهد ایجاد ثبات قیمتی در بازار باشیم که خوشبختانه این هفته استقبال اعضا از هفته گذشته بیشتر بود که این نشان‌دهنده نفوذ و تاثیرگذاری تصمیم‌های جمعی اتخاذ شده در این نشست‌هاست.

 

احرامیان همچنین افزود: بر مبنای بحث و بررسی انجام‌شده در شرایط فعلی به‌دلیل مسائل مالی شرکت‌ها، افزایش قیمت سنگ‌آهن و دیگر نهاده‌های تولید مقرر شد تعدیل مثبت قیمتی در حد ۲۰ تومان را اعمال کنیم. مدیرعامل فولاد یزد همچنین با اشاره با کاهش تولید برخی شرکت‌ها گفت: فولاد یزد نیز تا حدودی کاهش تولید را در بعضی از محصولات خود اعمال کرده و تلاش می‌کنیم ادامه این سیاست را تا پایان سال در دستورکار خود قرار دهیم.


تقاضا برای آرامش در بازار

 
سیدرضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز بیان کرد: جلسه‌های قبلی فولادی‌ها نشان داد تصمیم‌های اتخاذ شده در این جلسه‌ها به‌طور مستقیم در بازار تاثیر و نمود پیدا می‌کند. وی در ادامه با اشاره به روند قیمت‌های جهانی خاطرنشان کرد: سومین جلسه مشترک رسته‌ها مورد استقبال اعضا قرار گرفت و بحث‌های خوبی مطرح شد و با توجه به اینکه در بازارهای جهانی شاهد روند رو به رشد قیمت‌ها چه در چین و چه سایر کشورها هستیم، از این‌رو تصمیم بر آن شد تا در داخل رشد جهشی قیمت نداشته باشیم و قیمت‌ها تنها مقداری تعدیل شود. شهرستانی از تولیدکنندگان شمش و مقاطع فولادی کشور درخواست کرد همین میزان رشد در قیمت‌ها را حفظ و رعایت کنند تا بازار به آرامش برسد.


صادرات اولویت نخست رسته‌های فولاد قرار گیرد

 
چندی است که نشست‌های مختلفی بین رسته‌های مختلف فولادی برای بررسی مسائل تخصصی آنها برگزار می‌شود. اما صرف‌نظر از بررسی‌هایی که در جهت افزایش یا کاهش قیمت فولاد و موضوع‌هایی از این دست و مسائل روز تولیدکنندگان می‌شود، باید به این مسئله توجه نشان داد که بیشتر رسته‌های مختلف اقدام به کاهش تولید کرده یا برخی نیز با حداقل ظرفیت خود به فعالیت ادامه می‌دهند. از این‌رو موضوع مورد توجه که همچنان باید به فکر راهکارهای مناسب برای آن بود، مسئله رکود و خروج از آن خواهد بود، چراکه با ادامه چنین روندی شاهد کاهش ظرفیت واحدهای تولیدی فولاد در کشور خواهیم بود.

 

اتفاقی که در چندین واحد تولیدی در چند وقت اخیر نیز رخ داده است. موضوعی که به خودی خود گویای این مطلب است که میزان تولیدات داخلی به حالت اشباع رسیده و هشداری بر این موضوع است که تولیدکنندگان برای ماندن در چرخه تولید باید بیش از پیش به امر صادرات روی آورده و در حقیقت این امر را اولویت کاری خود قراردهند.هرچند مشوق‌های صادراتی و استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده برای کارخانه‌هایی که صادرات دارند از طریق این نشست‌ها در حال پیگیری هستند تا از این‌رو شاهد افزایش صادرات بیشتر باشیم، اما موضوع صادرات با توجه به شرایط موجود که باید به اولویت نخست فولادسازها تبدیل شود به پیگیری‌های بیشتری نیاز دارد، چراکه در صورت بی‌توجهی به این امر باید فولادسازی‌ها بیش از این به فکر تعدیل ظرفیت خود در کشور باشند. بنابراین می‌طلبد که جلسه‌های هم‌اندیشی فولادی بیشتر به منظور یافتن راهکارهایی برای افزایش صادرات در رسته‌های مختلف فولادی پیش بروند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران