ایران دارای ظرفيت هاي مناسبي برای تولید فولاد است

ایران دارای ظرفيت هاي مناسبي برای تولید فولاد است

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و مديرعامل فولاد مبارکه گفت: گرچه در سال هاي گذشته تهديدها و تحريم ها در بسياري از صنايع ايران محدوديت و کاستي هايي به وجود آورد اما به طور قطع موجب شد توليدکنندگان براي اينکه محصولاتشان را در بازارهاي جهاني عرضه کنند فعاليت هاي خود را بيشتر کرده و برنامه هاي گوناگوني را در دستور کار قرار دهند.

 

به گزارش استیل پدیا، بهرام سبحاني با بیان این که با برداشته شدن تحريم ها توليد کنندگان بايد به فکر ايجاد کارخانه ها و محصولات جديد باشند گفت: مشتريان در بازارهاي داخلي و خارجي به دنبال تنوع کالاها هستند و تا زماني که حرکت هاي نو در اين صنعت به وقوع نپيوندد نمي توانيم شاهد ورود سرمايه گذاران خارجي باشيم.

 

وي درباره فضاي بعد از تحريم و برجام در صنعت فولاد ايران افزود: در اين خصوص خوش بيني هاي فراواني وجود دارد زيرا فعالان اين حوزه بر اين باورند که ظرفيت هاي زيادي در فولادسازي ايران وجود دارد که بايد به آنها اهميت داده شود.

 

سبحاني با تاکید بر پرهزينه بودن صنعت فولاد گفت: نمي توان واحدهاي فولادی را با وام هاي يک تا 3 ميلياردي بانکي احداث کرد از اين رو براي اين صنعت حدود هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري لازم است بنابراين، اين رقم از طريق وام بانکي قابل تامين نيست حتي اگر امکان دريافت چنين وامي وجود داشته باشد با بهره هاي بانکي 27 درصدي دريافت آن به صرفه نخواهد بود.

 

مدير عامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: برهمين اساس مجبوريم با فاينانس و وام هاي خارجي کار را پيش ببريم. اميدواريم پس از رفع تحريم ها فضاي مناسبي ايجاد شده و پاي سرمايه گذاران خارجي به کشور باز شود.

 

وي با اشاره به اينکه با توجه به رکود بازار جهاني فولاد آيا افزايش توليد توجيه منطقي دارد، افزود: رکود فعلي مقطعي است و به طور تقريبي در هر دهه يکبار چنين رکودي در بازار رخ مي دهد. در سال هاي 1381 و1382 نيز دقيقا براي مدتي چنين وضعيتي حاکم شد و قيمت فولاد از حدود 450 به 170 دلار در هر تن رسيد.

 

مدير عامل فولاد مبارکه تاکيد کرد: رکود حاکم به نوعي يک منحني سينوسي دارد اما نکته مهم آنکه مصرف فولاد در دنيا با وجود تمام اين افت و خيزها هميشه سير صعودي دارد کما اينکه اين رقم از حدود يک ميليارد تن توليد 10 سال پيش به حدود يک ميليارد و 860ميليون تن رسيده که رشدي 60 درصدي را نشان مي دهد. پيش بيني ها هم حاکي از آن است که در 10 سال آينده اين ظرفيت به 2ميليارد تن خواهد رسيد.

 

سبحاني با بیان غاین مطلب که دسترسي به منابع سنگ آهن و انرژي برای تولید فولاد از موضوعات مهم است عنوان کرد: با توجه به بهره مندي ايران از منابع غني در اين بخش ها مي توان گفت کشور ما از جمله کشورهايي است که براي توليد فولاد ظرفيت هاي مناسبي دارد و اگر ما به گونه اي برنامه ريزي کنيم که سرمايه گذاري ها در زمان پيک مصرف وارد فاز توليد شوند به طور قطع موفق خواهيم بود.

 

به گفته وي، ما اکنون معادن غني سنگ آهن داريم و تنها در شرق کشور معدن سنگ آهن سنگان با بيش از يک ميليارد تن ذخيره را داريم و در کنار آن معادن يزد و کرمان هم وجود دارند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران