ضرردهی بزرگ‌ترین‌ فولاد ساز دنیا

ضرردهی بزرگ‌ترین‌ فولاد ساز دنیا

بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده فولاد جهان، آرسلور میتال، در سه ماه اول سال ازضرر ٧٢٨ میلیون دلاری خود خبر داد در‌حالی‌که در مدت زمان مشابه سال قبل، ٢٠٥ میلیون دلار ضرردهی داشت. آرسلور میتال علت این ضرر را پایین بودن قیمت سنگ‌آهن و عملکرد ضعیف این کارخانه در بخش فولاد آمریکا دانست. طبق آمار، دلایل دیگر تاثیرات منفی نرخ ارز خارجی و عملکرد ضعیف بخش معدن است.

بهبود قیمت بیلت سی‌آی‌اس

صادرکنندگان بیلت سی‌آی‌اس قیمت‌ها را با توجه به بالا بودن میزان تقاضا در خاورمیانه و آفریقای شمالی بالا بردند. رشد قیمت قراضه نیز در این رخداد تاثیر‌گذار بود.

در روزهای آخر هفته گذشته آخرین قرارداد‌ها بر سر بیلت روسیه و اوکراین بین ٣٧٠ تا ٣٧٥ دلار در هر تن فوب دریای سیاه بسته شد. اگرچه بیشتر کارخانه‌ها بین ٣٨٠ تا ٣٨٥ دلار در هر تن فوب دریای سیاه را پیشنهاد کردند. شایعات درباره فروش تولیدات ماه ژوئن کارخانه بی ام زد به میزان ٣٧٥ دلار در هر تن فوب هم بر قیمت‌ها تاثیر داشته است.

با توجه به قیمت‌های معامله شده برای محصولات بی ام زد، تولیدکنندگان دیگر به‌دنبال معاملات با قیمت حداقل ٣٨٠ دلار در هر تن فوب هستند. در هفته‌های گذشته مصرف‌کنندگان مناطق مختلف ترکیه پس از یک وقفه طولانی خرید خود را کاهش دادند. به هر حال، رقابت چینی‌ها بر قیمت بیلت سی‌آی‌اس تاثیر گذاشت که حتی با تمام شدن قیمت در ٣٧٠ تا ٣٧٥ دلار در هر تن فوب دریای سیاه، باز هم پیشنهاد چینی‌ها طرفداران بیشتری داشت. حمل کالا در مدت زمان کوتاه از مزایای اصلی برای صادرکنندگان سی‌آی‌اس بود. علاوه بر این قیمت قراضه به روند صعودی خود ادامه داد و این حاکی از بالا رفتن میزان واردات محصولات نیمه تمام است. در مقابل بازار ترکیه، میزان تقاضا در مصر پایین بود. این میزان کم‌ تقاضا به دلیل الگوهای نادرست در بازار محصولات نهایی است. قیمت مورد نظر در این راستا تقریبا ١٠ دلار به ازای هر تن در هفته بالا رفت.

با این حال خریداران داخلی اظهار کردند، خرید بیلت حتی با این قیمت هم دارای مزیت است. قیمت قابل قبول برای بیلت چین در دو هفته گذشته از ٣٦٥ تا ٣٧٠ دلار در هر تن سی‌اف‌آر در آسیا بیشتر نشده است. با توجه به قیمت بالای سنگ‌آهن وارداتی در این کشور، صادرکنندگان چینی به دنبال بالا بردن قیمت‌ها هستند.

قیمت پیشنهادی برای مصرف‌کنندگان خاور دور تقریبا ١٠ دلار در هر تن بالا رفته به ٣٧٥ تا ٣٨٠ دلار در هر تن سی‌اف‌آر رسیده است. تجار نسبت به این افزایش قیمت بدبین هستند، چرا که با توجه به درخواست خریداران، هنوز قیمت از ٣٦٥ دلار در هر تن سی‌اف‌آر بالا نرفته است.

استیل پدیا خبر فولاد فوق را از روزنامه دنیای اقتصاد بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران