بازار فولاد در مسیر نزولی

بازار فولاد در مسیر نزولی

طی هفته‌ای که گذشت بازار محصولات فولادی باز هم کاهش قیمت یافت و این کاهش قیمت در محصولاتی همچون شمش، مقاطع، ورق و سایر محصولات مشهود بود.

 

به گزارش استیل پدیا، در این بین به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، اول هفته سایز 150 میلی‌متر شمش 1330 تا 1340 تومان در هر کیلو و سایز 125 میلی‌متر 1310 تا 1325 تومان پیشنهاد می‌شد؛ ولی آخر هفته سایز 150 میلی‌متر به 1300 تومان رسیده بود و سایز 125 میلی‌متر به 1280 تومان. رکود بی سابقه در بازار و بلاتکلیفی تولیدکننده‌ها باعث شده تا تولید به حداقل خود برسد؛ در نتیجه تقاضای شمش هم پایین آمده است.

 

از روز پنج‌شنبه تعطیلات چین شروع شده و عملا تا دو هفته روند صادرات رو به کاهش خواهد بود؛ در‌حالی‌که حدود سه هفته است که عرضه فولاد خوزستان در بورس متوقف شده و همین امر پیش‌بینی‌ها را سخت کرده است. با توجه به نزدیک بودن به پایان سال اکثر دست‌اندرکاران با احتیاط برخورد می‌کنند؛ ضمن آنکه حواله‌های شمش در بازار پیشنهاد می‌شود و همین امر جنبه احتیاط را تقویت می‌کند.

 

مقاطع در بازار ایران

بازار مقاطع در هفته گذشته یکی از راکدترین هفته‌های خود را پشت سر گذاشت. از روز شنبه قیمت‌ها رو به کاهش بود؛ ولی از روز یکشنبه بعضی کارخانه‌ها قیمت خود را تا 100 تومان در هر کیلو کاهش دادند. میانگین افت قیمت 60 تومان در هر کیلو بود، تیرآهن هم همین روند را داشت. روز شنبه متوسط قیمت میلگرد 14 تا 25 میلی‌متر در اهواز 1630 تومان بود که تا آخر هفته به 1580 تومان رسید. میلگرد 14 تا 25 ذوب آهن روز شنبه به‌طور متوسط 1716 تومان بود؛ ولی تا آخر هفته به 1670 تومان رسید. تیرآهن 14 – 16 و 18 ذوب‌آهن به‌طور میانگین روز شنبه 1860 بود؛ ولی تا آخر هفته به 1840 تومان افت کرد.

 

پیشنهاد عرضه میلگرد در بازار زیاد داده می‌شود؛ ولی تقاضا بدون تحرک باقی مانده است. چشم‌انداز هفته‌های آینده هم جذاب نیست به همین دلیل بنکدارها از موجودی کالا فرار می‌کنند و سعی در فروش کالاهای خود دارند، حواله‌های سنگین از محصولات ذوب‌آهن در بازار در هفته گذشته پیشنهاد شد که تحویل آنها می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد. با این روند معاملات فولاد در بورس کالا با ابهام روبه‌رو خواهد شد و تقاضای جدی برای آنها نخواهد بود.

 

مدت‌هاست که تولیدکنندگان فولاد با رکود و کسادی از یک طرف و مالیات‌های سنگین از طرف دیگر روبه‌رو هستند. این وضع می‌تواند برای اقتصاد کشور خطرناک باشد، دولت به تعهدات خودش در قبال شرکت‌های ساختمانی عمل نمی‌کند و به همین علت پروژه‌ها متوقف است و تقاضای فولاد به کف خود رسیده است. دلخوشی دولت به صادرات فولاد است؛ ولی معلوم نیست روند صادرات بعد از تعطیلات چین به چه صورت باشد و آیا با همین حجم و با همین قیمت ادامه خواهد یافت یا نه؟

 

ورق در بازار ایران

قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلی‌متر رول در انزلی نیز هفته گذشته روند نزولی داشت. روز شنبه پایه قیمت 2260 تومان بود؛ ولی تا آخر هفته به 2200 تومان رسید. صحبت عرضه ورق کارخانه گیلان در اواسط هفته جدی شد که با این عرضه، باز هم فضا برای کاهش قیمت این کالا هست. این در حالی است که موجودی‌های در راه با قیمت بالای 450 دلار و حواله‌های 3800 تا 4200 تومان هر دلار خریداری شده بالطبع قیمت تمام شده نمی‌تواند زیر 2400 تومان در هر کیلو پس از ترخیص باشد؛ در حالی که قیمت محصولات مبارکه هم در همین حدود به بازار عرضه می‌شود؛ ولی تقاضا نیست.

 

ورق‌های گرم ضخامت 5/ 2 تا 6 میلی‌متر با افت میانگین قیمت 20 تومان روبه‌رو شده و بسته‌های مبارکه با عرض و ضخامت‌های غیر استاندارد در بازار زیاد عرضه می‌شود که قیمت‌های آنها با تقاضای امروز بازار نزدیک است بالتبع خریداران ترجیح می‌دهند نیاز خود را از این طریق تامین کنند. مثل شمش و مقاطع حواله‌های مبارکه که در بازار پیشنهاد می‌شود و این مطلب امیدواری به آینده این کالاها را محدود کرده است. از حدود 40 روز قبل قیمت‌ها در خارج ثابت مانده و این امر هم دلیل دیگری است، برای آنها که انتظار سقوط قیمت را دارند.

 

ورق‌های گرم ضخامت 6 میلی‌متر به بالا در هفته گذشته در بازار عرضه شد به غیر از ضخامت 12 میلی‌متر که با محدودیت عرضه روبه‌رو است بقیه ضخامت‌ها با کاهش قیمت روبه‌رو‌ بود. ورق‌های گرم ضخامت 15 میلی‌متر به بالا هم با روند نزولی روبه‌رو‌ شد تقریبا تمام سایزهای ورق اکسین به غیر از 30 میلی‌متر به راحتی در دسترس است علت این امر بیشتر سکوت تقاضاست نه افزایش عرضه و به همین دلیل بعضی از صاحبان کالا با پایین آوردن قیمت به فکر فروش کالا هستند تا نقدینگی خود را حفظ کنند.

 

ورق سرد با بازار دوگانه‌ای روبه‌رو‌ بود سبدهای مبارکه با ضخامت و ابعاد غیر‌استاندارد در بازار زیاد پیشنهاد می‌شود؛ به همین علت فروشنده‌های مبارکه در هفته گذشته انعطاف به خرج می‌دادند؛ ولی در مورد ورق‌های وارداتی به علت محدودیت کمتر حاضر به تخفیف بودند چون موجودی کالا پایین است؛ البته واردات دی ماه نزدیک 12 هزار تن بیشتر از آذر ماه بوده و به حدود 38 هزار تن رسیده با این حال چون این کالاها برای واردکننده‌ها سود جذابی ندارد، عملا واردات با روند کاهشی روبه‌رو‌ خواهد بود.ورق گالوانیزه نیز همچنان با محدودیت عرضه روبه‌رو است؛ ولی تقاضای آن هم ضعیف است؛ به دلیل پایین بودن تقاضا تولید هم کاهش یافته است؛ در حالی‌که واردات آن در دی به صفر رسیده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران