انبار تولیدکنندگان فولادی خالی است

انبار تولیدکنندگان فولادی خالی است

یکی از نشانه‌های خروج از رکود اقتصادی در یک کشور را می‌توان در میزان تولید و مصرف فولاد جست‌وجو کرد.

 

به گزارش استیل پدیا، مصرف فولاد را می‌توان نشانه‌ای از تحرک در ساخت‌وساز و پروژه‌هایی برشمرد که در نهایت سبب رونق اقتصادی در کشور خواهد شد.آمارها و همچنین انبار تولیدکنندگان فولادی نشان می‌دهد تولید و فروش فولادی روی غلتک رونق افتاده است.


فولاد رونق گرفته است

 
رونق فولاد در کشور را رییس‌جمهوری اسلامی ایران اینطور تحلیل کرد: رونق صنعت فولاد نشانه‌ای از تحرک اقتصادی است. حسن روحانی در آخرین نشست خبری تصریح کرد: آنهایی که می‌گویند رکود است و می‌گویند ما نمی‌بینیم چه اتفاقی افتاد، بروند همین فولاد را نگاه کنند، سال گذشته فولاد و ذوب‌آهن چه وضعی داشت و امسال چه وضعی دارد.

 

این نشان می‌دهد یک حرکتی رخ داده است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: من سال گذشته مصاحبه‌ای کردم و همه تلاش کردیم جنس‌هایی که در انبارها مانده بود را به فروش برسانیم. در برخی از کارخانه‌های بزرگ مانند فولاد، آنقدر انبارها انباشته شده بود، دیگر جا نبود، در حالی که در حال حاضر همه انبارها خالی شده و فولادی‌ها برای ۳ ماهه آینده نوبت می‌دهند.


رونق فولاد نشانه تحرک اقتصادی

 
اگر بسیاری از گزارش‌ها و حسابرسی‌های فولادی سال گذشته را با امسال مقایسه کنیم درخواهیم یافت که تولیدکنندگان فولادی داخلی امسال از رونق به نسبت خوبی برخوردار بوده‌اند. در این‌باره عزیز قنواتی مدیرعامل فولاد امیرکبیر کاشان اظهار کرد: اگر به اعداد و آمار سندیکا و تعرفه‌ها نگاهی بیندازیم، مشاهده خواهیم کرد در سال ۱۳۹۴ بدون استثنا شرکت‌های فولادی زیان‌ده بودند، زیان به این معنی که یا سودشان کاهش یافت یا اینکه دچار زیان و ضرر شدند. 

 

قنواتی در ادامه با مقایسه سال گذشته و امسال در تولید و مصرف فولاد خاطرنشان کرد: محصولات فولادی در سال گذشته در انبارهای تولیدی‌ها دپو شده بود. حتی اگر گزارش‌های بورسی این شرکت‌ها را مطالعه و تعدیل سهام آنها را بررسی کنید، ارزش سهام این شرکت‌ها در بورس را خواهید دید. ولی اگر گزارش‌های امسال را مشاهده کنید تعدیل مثبت بسیاری از شرکت‌های فولادی ازجمله فولاد مبارکه را خواهید دید. وی ادامه داد: در حال حاضر نیز فولاد ارفع تعدیل مثبت را به ثبت رسانده است. همچنین میزان بهره‌وری در بسیاری از این واحدهای فولادی نیز افزایش پیدا کرده است.

 

وی با اشاره به روند مثبت فولادی‌ها عنوان کرد: این گزارش‌ها نشان‌دهنده این موضوع است که رونق اقتصادی اتفاق افتاده است. قنواتی با اشاره به اینکه برخی نشانه‌های رونق را به‌طور خیلی محسوس‌تر در ساخت‌وساز و بخش مسکن جست‌وجو می‌کنند، یادآور شد: البته برخی مدعی هستند بخش مسکن و ساخت‌وساز چندان تغییر نکرده، پس چگونه رونق روی داده است.

 

مدیرعامل فولاد امیرکبیر با توضیح اینکه بازار فروش فولاد در دو حوزه روی می‌دهد، خاطرنشان کرد: یکی بخش ساخت‌وساز و دیگری حوزه پروژه‌ها می‌توانند به بازار فولاد رونق ببخشند و به طور معمول نیز بیشتر مصرف فولاد در پروژه‌ها تعریف می‌شوند که البته ممکن است نمود ظاهری چندانی نداشته باشد. اما حقیقت این است که اگر شما با تولیدکنندگان فولادی تماس بگیرید، محصولات دپوشده‌ای در انبارهای خودندارند.

 

قنواتی ادامه داد: زمانی‌که تولیدکننده محصولات را به خوبی به فروش می‌رسانند و قیمت آن نیز مناسب است، نشان‌دهنده این موضوع است که رونقی اتفاق افتاده است. البته نمی‌توانیم بگوییم که میزان صادرات افزایش یافته است، چراکه سال ۹۴ نیز صادرات افزایش یافته بود و در سال ۹۵ هم صادرات افزایش داشت. وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر شرکت‌های فولادی در وضعیت مناسبی قرار دارند و فروش آنها رونق یافته و این موضوع در راستای تحول رونق اقتصادی در کشور روی داده است.


به هیچ عنوان دپو نداریم

 
بسیاری از تولیدکنندگان فولادی معتقدند فروش آنها در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ رشد داشته است. البته این رونق را به چند عامل داخلی و خارجی مرتبط می‌کنند. در این‌باره محمود محمدی‌فشارکی، مدیر عملیاتی فولاد مبارکه در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: امسال به هیچ عنوان با دپوی محصول روبه‌رو نبودیم، البته سیاست‌های امسال مبنی بر پیشگیری از واردات و افزایش تعرفه سبب پیشگیری از واردات و فروش محصولات داخلی شد. محمدی‌فشارکی در ادامه عنوان کرد: برخی از محصولات ما در صف فروش است و به هیچ عنوان دپوی محصول نداریم.

 

از سوی دیگر با پیش آمدن رکود سال گذشته یک‌سری محصولات خاص تولید کردیم که مدام خریدار آن برای خرید در صف هستند. البته انباشت محصول برای کارخانه‌هایی به‌وجود می‌آید که محصولات مانند یکدیگر دارند. برای مثال ذوب آهن میلگرد تولید می‌کند و خراسان و اهواز همین تولیدات را دارند در نتیجه محصولات آنها دپو خواهد شد. وی با برشمردن دلایل فروش محصولات فولادی در امسال عنوان کرد: در کل تولیدات امسال نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و به فروش داخلی نیز می‌رسد. یکی از مهم‌ترین دلایل رونق فولاد یکی افزایش قیمت جهانی فولاد و دیگری رونق اقتصادی است که در کشور رخ داده و در این بین باید نقش تحرک اقتصاد داخلی را بسیار مهم برشمرد.


کلام آخر...
به‌طور یقین رشد سرانه مصرفی فولاد یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی قلمداد می‌شود. در حال حاضر سرانه مصرف فولاد در کشور حدود ۲۲۰ تا ۲۳۰ کیلوگرم اعلام شده است. افزایش میزان تولید و مصرف فولاد در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ البته در کنار سایر عوامل داخلی و خارجی می‌تواند دلیل تحرک اقتصادی کشور باشد. چراکه با وجود صادرات محصولات در سال ۹۴ انبار تولیدکنندگان داخلی فولادی خالی از محصول شده است.

 

هرچند با در پیش گرفتن سیاست‌هایی چون افزایش تعرفه و پیشگیری از واردات فولادی، رونق به تولیدکنندگان داخلی بازگشته است، اما به‌طور یقین یکی از عوامل خالی شدن انبارهای تولیدکنندگان داخلی را می‌توان در تحرک اقتصادی که با راه افتادن پروژه‌ها در سطح کشور رقم خورده است، جست‌وجو کرد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولادی ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران