در معاملات بورس کالای ایران اتفاق افتاد

رشد تقاضای مس و آلومینیوم در تالار نقره‌ای

رشد تقاضای مس و آلومینیوم در تالار نقره‌ای

همان‌طور که بر اساس پیش‌بینی کارشناسان حوزه فلزات پایه انتظار می‌رفت، قیمت مس در معاملات روز گذشته بورس کالای ایران با کاهش بیش از 80 تومانی مواجه شد، این در شرایطی است که بهای آلومینیوم شرکت ایرالکو نیز در معاملات این روز افزایش یافت و تفاوت قیمت 18 تومانی را نسبت به هفته گذشته به ثبت رساند.

 

از طرفی مدتی است میزان تقاضا در بورس کالای ایران با کاهش رو‌به‌رو شده است، اما معاملات این محصول همچنان با میزان عرضه‌های ثابت و همیشگی توسط تولیدکنندگان ارائه می‌شود، به این ترتیب طی معاملات روز یکشنبه، میزان تقاضا برای فلز سرخ و آلومینیوم نسبت به هفته‌های گذشته افزایش یافت که به گفته کارشناسان مهم‌ترین عامل رشد حجم تقاضا احتمال افزایش نرخ این محصول در معاملات هفته آتی بورس کالا با توجه به روند صعودی نرخ ارز بوده است.

 

البته برخی از کارشناسان معتقدند قیمت فلزات پایه در حال حاضر تحت‌تاثیر نوسان بازارهای جهانی قرار گرفته و چندان نوسان‌های نرخ ارز تاثیری بر روند این محصول نخواهد داشت. همچنین پیش‌بینی‌های انجام‌شده در مورد روند افزایش بهای نفت نشان می‌دهد که قیمت مس در بورس لندن رو به نزول خواهد رفت که این موضوع تاثیری بر روند قیمت‌های داخلی نخواهد داشت، چرا‌که بهای این محصول در بازار داخلی در حال حاضر تقریبا به کف نزدیک شده است.

 

به این ترتیب روز یکشنبه 9 مرداد ‌ماه، بورس کالای ایران شاهد معامله حدود 33 هزار تن انواع مس و آلومینیوم بود که در این میان چهار‌هزار تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران راهی تالار معاملات شد.

 

این شرکت همچنین 3500 تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه‌شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به 20 هزار تن انواع مس کم عیار، 100 تن سولفور مولیبدن و 12 تن کنسانتره فلزات گران‌بها اشاره کرد. علاوه بر این، 270 تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز در این تالار معاملاتی به فروش رسید.

 

بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت 16 هزار و 826 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته کاهش 88 تومانی را تجربه کرد.

 

کل عرضه برای این محصول 4 هزار تن بوده درحالی‌که میزان تقاضا 860 تن ثبت شد. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت 17 هزار و 327 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله، افت 75 تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول 3 هزار و 500 تن بوده است، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار 400 تن از این محصول بوده‌اند.

 

مفتول مس شركت دنیای مس کاشان نيز در اين روز با قیمت پایه 17 هزار و 587 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته، کاهش 75 تومانی در هر کیلو را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول 270 تن بود که با میزان تقاضا برابری می‌کرد.

 

همچنین طی این روز تالار محصولات صنعتی و معدنی نیز شاهد عرضه 2 هزار تن شمش هزار پوندی 75/ 99 شرکت آلومینیوم ایران و 1600 تن شمش هزار پوندی 75/ 99 مجتمع آلومینیوم هرمزگان (هرمزال)، با قیمت پایه 58 هزار و 415 ریال برای هر دو محموله بود.

 

بر این اساس این فلز سرخ در بازار آزاد با قیمت 18 هزار و 100 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به‌ روز شنبه کاهشی 100 تومانی را در هر کیلو تجربه کرد.

 

از طرفی آلومینیوم نیز در بازار داخلی با نرخ 6 هزار و 850 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به‌روز شنبه افزایش 50 تومانی را در هر کیلو تجربه کرد.

 

از سوی دیگر در بازارهای جهانی نیز تقاضای مس مدتی است که در مسیر نزولی قرار دارد و طی معاملات روز جمعه با بهای 5 هزار و 220 دلار بسته شد. با توجه به دورنمای رشد اقتصادی در جهان به‌صورت کلی می‌توان عقب‌نشینی رشد تقاضا را به نسبت برآوردهای پیشین پذیرفت. از طرفی افت و خیز بهای نفت در کنار افت قیمت سایر مواد معدنی، ظرفیت‌های قدرتمندی برای کاهش درآمدهای دولتی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه قلمداد می‌شود که سرمایه‌گذاری در برخی از زیرساخت‌ها را محدود خواهد کرد.

 

از طرفی کاهش رشد اقتصادی در اقصی‌نقاط جهان تا‌کنون به کاهش درآمدهای فردی و حتی ضعف بازار مسکن و خودرو انجامیده است. این موارد را می‌توان مهم‌ترین‌ دلایل کاهش تقاضای مس تصفیه‌شده در جهان دانست، زیرا کاربرد مس به‌صورت مفتول در بخش‌های بزرگ صنعتی حجم بزرگی از تقاضای مس را به خود اختصاص داده است.

-سحر نمایشی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فلزات پایه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران