فرانسه چگونه قرار است الگوی ساخت‌ و ساز ایران شود

فرانسه چگونه قرار است الگوی ساخت‌ و ساز ایران شود

پس از توافق‌ نامه هسته‎ای ایران، نه فقط بخش حمل‌ونقل، بلکه بخش ساخت‌وساز از سوی خارجی‌ها مورد توجه قرار گرفته و قرار است ایران و فرانسه به دلیل تجریبات این کشور همکاری‎هایی در بخش ساخت‌وساز داشته باشند.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی گفته که مذاکره با فرانسوی‌ها برای انتقال تجربیات شهرسازی و تامین مسکن محرومان مناسب بخش ساخت‌وساز مسکن‎ است و طبق مذاکرات انجام شده قرار است از تجربیات دو کشور در زمینه تهیه طرح‎های شهری و طرح آمایش سرزمین و تجربه‎هایی در مورد مسکن محرومان تبادل نظر شود، از این رو دو طرف مذاکرات خوبی در این زمینه داشته‌اند.

 

به گفته حامد مظاهریان در حوزه شهر سازی فرانسه الگوی بسیاری از کشورها بوده و یکی از تجربیات بسیار خوب فرانسوی‌ها در تامین مسکن محرومان نهاد سازی است که البته این موضوع در طرح جامع مسکن پیش بینی شده است. وی حتی با اشاره به مذاکره با فرانسوی‌ها درباره حوزه‎های مختلف شهرسازی و طرح مسکن محرومان براین باور است که فرانسه نمونه جهانی بسیار خوبی در حوزه توجه به مسکن محرومان تلقی می‎شود و در این حوزه تجربه چند دهه‎ای دارد و آزمون و خطاهای متعددی درباره تامین مسکن محرومان داشته است. حال قرار است فرانسه به عنوان الگوی بسیاری از کشورها، در حوزه شهرسازی تجربیات خود را در این حوزه با ایران نیز تبادل کند.

 

این دومین باری است که در مدت اخیر استفاده از تجریبات سایر کشورها در بخش ساخت و ساز مطرح می‌شود . انگار وزارت راه و شهر سازی می‌خواهد موضوعاتی مانند تامین مسکن کم درآمدها و مسکن اجتماعی و مسائل اقتصادی را که در تخصص فرانسوی‌ها است با شرایط ساخت و ساز داخلی تطبیق دهد.

 

در ابن باره نیز ایرج رهبر، رئیس کانون انبوه‌ سازان مسکن تهران گفت: در بخش ساخت‌ و ساز در کشور، هیچ کمبودی در بخش نیروی انسانی و مصالح ساختمانی وجود ندارد. از این رو اگر ایران بخواهد از کشورهای دیگر برای همکاری استفاده کند، بهتر است این همکاری و الگوبرداری در بخش تامین تکنولوژی ساخت و طراحی باشد. چرا که ایران آمادگی ورود سرمایه‌ گذار خارجی را دارد . البته این سرمایه‌ گذاری هم باید با سرمایه‌ گذاری‌های داخلی برابری کند و به گونه‌ای نباشد که میان سرمایه‌ گذار داخلی و خارجی تفاوتی قائل بود.

 

وی معتقد است: در حال حاضر در بخش ساخت‌وساز مسکن در کشور هیچ کم بودی از نیروی انسانی و مصالح ساختمانی وجود ندارد، از این رو اگر خارجی‌‌ها به ایران می‌آیند باید مراقب سرمایه‌ گذاری‌هایشان بود . چرا که سرمایه‌گذاری‎های خارجی‎ها در ایران با سرمایه‌ گذاری‌های داخلی یکسان نیست و معمولا دولت نسبت به سرمایه‌ گذاری داخلی و خارجی تبعیض قائل می‌شود.‎ از این رو به دلیل بین‌المللی بودن قراردادها، آنها بسیار راحت‌تر می‌توانند کارشان را پیگیری و اجرا کنند . به طور مثال، در حال حاضر در پروژه کوزو مسکن مهر که ترک‌ها ساخته‌اند، هرگونه خطایی در این بخش صوت گیرد به راحتی می‌توانند از سوی سفارت پیگیری کنند و مطالباتشان را دریافت کنند، اما اگر سازنده ایرانی باشد، پرداخت مطالبات پیمانکاران گاهی به چند سال می‌کشد.

 

رهبر متذکر شد: من معتقد هستم نباید دولت در این بخش یک طرفه به قاضی برود و فقط از سرمایه‌ گذاران خارجی دفاع کند. من مخالف ورود سرمایه‌ گذاران خارجی به بخش ساخت‌وساز نیستم اما می‌گویم که سرمایه‌ گذاران داخلی هم مورد توجه دولت قرار گیرند. به گونه‌ای که وقتی این سرمایه‌ گذاران در ایران کار ساخت‌وساز چه مسکن و چه راه انجام دادند دیگر خودشان زمان برگشت پول یا میزان عوارض تعیین نکنند که دوباره پروژه‌های مذکور با هزینه‌های زیاد همراه شوند

بازگشت به شاخه اخبار صنعت بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران