مس برای جلوگیری از ضررهای احتمالی، برخی طرح‌ها را متوقف کرد

مدیریت اقتصادی پروژه‌های توسعه‌ای در زمان رکود

مدیریت اقتصادی پروژه‌های توسعه‌ای در زمان رکود

فلز مس نیز مانند برخی از مواد معدنی همچون سنگ‌ آهن سالی پرفراز و نشیب را در بخش قیمت‌ها داشت. براساس برآوردهای گروه مطالعات بین‌المللی مس (آی‌سی‌اس‌جی) برای سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶م انتظار می‌رود که تولید مس فرآوری شده در این ۲ سال از تقاضای آن پیشی بگیرد و به ترتیب به ۳۶۴ هزار تن و ۲۲۸ هزار تن سالانه برسد.

 

در نتیجه، این موضوع می‌تواند بر روند قیمتی این فلز تاثیر گذارد. به همین دلیل برخی پروژه‌ها، توجیه اقتصادی خود را برای اجرا از دست خواهند داد. البته این موضوع در برخی مواد معدنی دیگر نیز قابل مشاهده است. در حوزه سنگ‌ آهن نیز فعالان این بخش، اجرای برخی طرح‌های خود را به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی متوقف کرده‌اند. به اعتقاد فعالان بخش معدن، توقف پروژه در زمان رکود اقدامی موثرتر نسبت به اجرای آنها است.

 

توقف پروژه‌های غیراقتصادی شرکت مس

 
مدیرعامل شرکت ملی مس چندی پیش در مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت با بیان اینکه اکنون ۳۷درصد سهام شرکت به سهام عدالت و ۱۲درصد به ایمیدور اختصاص دارد، اظهار کرد: مجموع سهام افراد حقیقی یا حقوقی که زیر یک‌درصد از سهام شرکت را دارند ۱۶ درصد است. وی در توضیح دستاوردهای شرکت، مهم‌ترین فعالیت مدیریتی خود را توقف پروژه‌هایی اعلام کرد که اجرا کردن آنها سودی برای شرکت نداشته و با این‌ کار هزینه‌های اجرایی این پروژه‌ها از دوش شرکت برداشته شده است.

 

مراد علیزاده با بیان اینکه نمی‌خواهد همه اشتباهات را به گردن مدیران قبلی بیندازد، گفت: ما هرجا اشتباه کرده‌ایم به آن اعتراف کرده‌ایم و سعی می‌کنیم برای حل آن راهکار پیدا کنیم.وی همچنین خاطرنشان کرد: بسیاری از این پروژه‌ها در دوره درآم دزایی بالای شرکت مس تصویب شده و برای لغو آن جلسات بسیاری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و گروه‌های مرتبط برگزار شده است. درواقع شرکت ملی مس تلاش می‌کند با توقف برخی پروژه‌های خود که درحال‌ حاضر غیراقتصادی هستند از ضررهای بیشتر جلوگیری کند.

 

یک سیاست مشترک و مقتضی

 
محمد آقاجانلو، مدیر صنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدور) درباره توقف برخی پروژه‌های شرکت ملی مس ایران به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی، اظهار کرد: درحال‌ حاضر با توجه به کاهش قیمت مواد معدنی در بازارهای جهانی، بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز برخی پروژه‌های خود که در این شرایط توجیه اقتصادی ندارند را متوقف کرده‌اند. وی ادامه داد: هر چند کاهش قیمت مس مانند برخی مواد معدنی دیگر همچون سنگ‌آهن شدید نبود اما نسبت به زمان اوج خود ۴۰درصد کاهش قیمت داشته است. به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت پروژه‌هایی که در زمان بالا بودن قیمت‌ها توجیه اقتصادی داشته‌اند امروز نیز در چنین شرایط اقتصادی باشند.

 

به گفته مدیریت صنایع معدنی ایمیدرو امروز این موضوع در خیلی از حوزه‌های معدنی قابل مشاهده است و با نگاهی به حوزه‌های دیگر مانند سنگ‌ آهن خواهیم دید در این بخش نیز برخی پروژه‌ها دچار رکود جدی شده و متوقف مانده‌اند. آقاجانلو درباره تاثیر توقف پروژه‌های شرکت ملی مس ایران در تحقق اهداف چشم‌ انداز۱۴۰۴، اظهار کرد: به نظر می‌آید هدف گذاری تولید ۸۰۰هزار تن مس در سال ۱۴۰۴ باید مورد بازنگری قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: مطالعات طرح جامع انجام‌شده درباره مس نشان می‌دهد تولید ۸۰۰هزار تن مس برای ۱۴۰۴ در حد توان معدنی ثبت‌ شده کشور نخواهد بود. در نتیجه در حال اصلاح و به‌ روزرسانی این موضوع هستند. بنابراین قبل از آنکه بخواهیم بررسی کنیم که این موضوع چه تاثیری در تحقق اهداف در نظر گرفته شده دارد باید این عدد مورد مطالعه و بازبینی قرار بگیرد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فلزات پایه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران