تولید 50 درصد آهن اسفنجی جهان در ایران

تولید 50 درصد آهن اسفنجی جهان در ایران

ایران به‌دلیل برخورداری از پتانسیل بالا، طی دو تا سه سال آینده 50 درصد از تولید آهن اسفنجی کل جهان را به خود اختصاص می‌دهد.

 

به گزارش استیل پدیا، مدیرعامل آهن فولاد غدیر ایرانیان با اعلام این مطلب گفت: میزان تولید آهن اسفنجی جهان در سال 2015، معادل 72 میلیون و 570 هزار تن بوده که از این میزان سهم ایران معادل 14 میلیون و 550 هزار تن بوده است. اسدالله فرشاد افزود: پیش‌بینی تولید آهن اسفنجی در ایران در 1395 بالغ بر 20 میلیون تن است.

 

وی با بیان اینکه ایران از ظرفیت بسیار خوبی برای تولید آهن اسفنجی در کشور برخوردار است، خاطرنشان کرد: با اجرای مگامدول‌های جدید در توسعه آهن و فولاد گل گهر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، صبا فولاد خلیج فارس و همچنین با بهره‌برداری از طرح‌های 8 گانه میزان تولید آهن اسفنجی به 30 میلیون تن طی 3 الی 4 سال آینده خواهد رسید.

 

فرشاد با اشاره به اینکه ایران در سال 2016 بالاترین رقم تولید آهن اسفنجی جهان را به خود اختصاص داده است، خاطر‌نشان کرد: پیشرفت ظرفیت آهن اسفنجی در کشور در شرکت‌های فولاد مبارکه، خوزستان، کاوه جنوب، هرمزگان، غدیر ایرانیان، ارفع، خراسان و جهان فولاد سیرجان انجام شده است.به گفته وی، یک مدول میدکو در بردسیر کرمان، یک مدول از 2‌مدول جهان فولاد سیرجان و یک مگا مدول از شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر نیز به تولید رسیده‌اند که مگا مدول دوم توسعه گل گهر و مگا مدول احیای چادرملو نیز در حال تکمیل و نصب قرار دارند.

 

مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان تاکید کرد: ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل خوبی برای تولید آهن اسفنجی در کشور موجود است. از این‌رو به‌طور حتم امسال نیز ایران بیشترین سهم از تولید آهن اسفنجی بر‌مبنای گاز (غیر از کک) را به خود اختصاص خواهد داد.

 

از این‌رو پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با افزایش ظرفیت تولید طی سال‌های آینده کمبود مواد اولیه فولادسازی‌ها به‌طور قطع برطرف خواهد شد. فرشاد افزود: از سوی دیگر با توجه به اینکه تامین قراضه آهن برای فولادسازان کشور هم به لحاظ منابع طبیعی و هم قیمت و کیفیت به مشکل جدی تبدیل شده است، از این رو امیدواریم که مشکل تامین مواد اولیه فولادسازان با استفاده از افزایش ظرفیت تولید آهن اسفنجی برطرف شود.

 

به گفته وی، در مجموع طرح‌های آهن اسفنجی زودتر از طرح‌های فولادسازی به بهره‌برداری رسیده‌اند؛ چراکه طرح‌های توسعه فولادسازی به‌دلیل مسائل و مشکلات ناشی از تحریم و تامین منابع مالی لازم و کمبود نقدینگی عقب مانده‌اند.

 

مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان تصریح کرد: هم‌اکنون عمده پروژه‌های افزایش ظرفیت فولادسازی در فولاد مبارکه، خوزستان، چادرملو، کاوه جنوب، هرمزگان، خراسان و فولاد آلیاژی ایران به‌دلیل برخورداری از سهامداران مقتدر و مناسب و تامین منابع مالی به موقع پیشرفت خوبی داشتند. وی درخصوص افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر بازار فولاد خاطرنشان کرد: بازار فولاد متاثر از رونق پروژه‌های عمرانی است؛ به‌گونه‌ای‌که در مقطعی که پروژه‌های عمرانی مسکن مهر اجرایی شد، این امر موجب جذب مقاطع ساختمانی فولاد شد.

 

فرشاد گفت: در بخش ساختمانی باید به امید رونق پروژه‌های ساختمانی مدرن و ضدزلزله باشیم و در حقیقت به یک اقدام اساسی با ترغیب دولت و تخصیص امتیازات ویژه توسط شهرداری‌ها برای تغییر بافت فرسوده شهری نیاز‌مند است. وی افزود: برای رونق بازار فولاد باید بازسازی و نوسازی در همه بخش‌ها و پروژه‌های عمرانی صورت پذیرد و بافت فرسوده تخریب و نوسازی شود.

 

همچنین کارخانه‌سازی، کشتی‌سازی، خودروسازی و واگن‌سازی باید توسعه یابد و همچنین شبکه راهسازی توسعه پیدا کند و در همه زمینه‌های صنعتی و توسعه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و کارخانه‌هایی که مصرف عمده آنها فولاد است، رونق و سرمایه‌گذاری صورت گیرد. وی با بیان اینکه همچنین دستیابی به 55 میلیون تن فولاد تنها با افزایش مصرف داخل امکان‌پذیر نیست، خاطرنشان کرد: باید سهم بازار صادراتی آهن و فولاد افزایش یابد و برای این منظور بازارسازی صورت گیرد.به گفته فرشاد، باید تدابیری اتخاذ شود تا زنجیره ارزش فولاد از معدن تا محصول نهایی به صادرات کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی مازاد ترغیب شوند که البته اولویت با تامین نیاز داخل است.

 

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم ظرفیت صادرات فولاد را ارتقا دهیم، باید بازارسازی کنیم و برای تحقق آن باید هزینه‌های تولید کاهش و بهره‌وری افزایش یابد و قیمت تمام‌شده با هدف صادرات کاهش یابد تا فرصت‌های جدیدی در بازارهای جهانی فراهم کنیم.مدیر عامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان تصریح کرد: البته هم اکنون در بخش بالادستی آهن و فولاد فرصت‌های صادراتی خوبی وجود دارد. از این‌ رو باید در بخش پایین‌دستی و محصول نهایی فولاد نیز ساختار اقتصادی تولید بهبود یابد. از این رو در زمینه‌های ارتقای سطح تکنولوژی و آموزش بهبود و بهره‌وری نیروی انسانی باید سرمایه‌گذاری شود تا بستر مناسب برای رقابتی کردن قیمت‌های صادراتی فراهم شود.

به‌گفته‌‌ وی هم‌اکنون در منطقه سیرجان برای بیشتر از 20 میلیون تن ظرفیت تولید کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی سرمایه‌گذاری شده است و می‌توان گفت این منطقه به مثابه عسلویه برای صنایع نفت و پتروشیمی است. مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان تصریح کرد: هم‌اکنون برای تولید 25 میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن و 22 میلیون تن گندله‌ ظرفیت ایجادشده است. همچنین برای تولید آهن اسفنجی حدود 7/ 3 میلیون تن در شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، حدود 2 میلیون تن در جهان فولاد سیرجان و حدود 2 میلیون تن توسط شرکت میدکو ظرفیت ایجاد شده و در حال تولید است.

 

وی خاطرشان کرد: هم‌اکنون در منطقه بندرعباس – قشم به‌دلیل وجود شرکت صبا فولاد خلیج فارس بستر مناسبی برای صادرات آهن اسفنجی فراهم است. فرشاد با اشاره به اینکه بازارسازی نیاز به استمرار و تداوم فعالیت و سرمایه‌گذاری دارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 2018 ظرفیت تولید فولاد دنیا بین 2 تا 3 درصد افزایش یابد. از این رو با توجه به نزدیک شدن جمعیت جهان به مرز 8 میلیارد نفر و آغاز بازسازی در کشورهای کمتر‌ توسعه‌یافته؛ بازار برای مصرف فولاد از کشش خوبی برخوردار است که این امر می‌تواند زمینه فعالیت‌های صادراتی را نیز افزایش دهد.

 

مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان تصریح کرد: هم‌اکنون میزان تولید سالانه قراضه آهن در جهان بین 350 تا 400 میلیون تن است که برای افزایش این میزان باید تدابیری اتخاذ شود تا خودروهای فرسوده بازیافت شوند.به گفته وی، سازمان راهنمایی و رانندگی کشور در راستای بهبود شرایط زیست محیطی و کاهش آلودگی‌های هوا و تامین آهن قراضه به‌عنوان ماده اولیه برای فولادسازان باید خودروهای فرسوده را جمع‌آوری کند؛ به‌گونه‌ای که در مقابل هر اتومبیل جدیدی که شماره می‌شود حداقل دو خودروی فرسوده جمع‌آوری شود و همچنین باید کارخانه‌های قدیمی و سنتی غیر اقتصادی و پالایشگاه‌های قدیمی نیز جمع‌آوری شوند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران