تمرکز فولادی‌ها در کرانه‌های خلیج‌فارس

تمرکز فولادی‌ها در کرانه‌های خلیج‌فارس

شرکت فولاد هرمزگان دومین کارخانه بزرگ تولید فولاد پس از انقلاب است که در حاشیه‌های خلیج‌فارس در زمینی به مساحت ۹۵ هکتار در ۱۳ کیلومتری غرب بندرعباس و در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس واقع شده که با وجود این شرکت، استان هرمزگان به قطب سوم فولاد کشور تبدیل شده است.

 

به گزارش استیل پدیا، از مهم‌ترین مزیت‌های این فولادسازی مجاورت با آب‌های خلیج‌فارس و دسترسی آسان به آن، دسترسی نزدیک به منابع مورد نیاز چون گاز و همچنین مجاورت با ذخایر سنگ‌آهن گل‌گهر، مجتمع بندری شهید رجایی و حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی است. شرکت فولاد هرمزگان دارای ظرفیت اسمی ۱/۵میلیون تن تختال (اسلب) به ضخامت ۲۰۰ و ۲۵۰ میلیمتر، عرض ۹۰۰ تا ۲هزار میلی‌متر و طول ۶هزار تا ۱۲هزار میلی‌متر است.

 

همچنین این شرکت قادر به تولید محصولات میانی از قبیل یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال، ۹۰ هزار تن آهک در سال، ۷۵۰۰ نرمال متر مکعب اکسیژن بر ساعت، ۱۸هزار نرمال مترمکعب بر ساعت نیتروژن و ۱۲۰ نرمال مترمکعب بر ساعت آرگون است. این شرکت فولادی در امسال قادر به ثبت رکوردهایی در تولید و صادرات بوده است.


رکوردهایی در تولید و ذوب‌گیری
درباره تولیدات فولاد هرمزگان و سیاست‌های این فولادسازی، علی گلشن معاونت خرید فولاد هرمزگان در حاشیه نمایشگاه متافو عنوان کرد: فولاد هرمزگان در هلدینگ فولاد مبارکه قرار دارد. ظرفیت فولاد هرمزگان ۱/۵میلیون تن در سال است. البته تولید اصلی این فولادسازی اسلب در تناژهای مختلف با ضخامت ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیمتر، عرض ۹۰۰ تا ۲هزار میلیمتر و طول بالای ۶ متر است. تولید این اسلب با این تناژ تنها مخصوص فولاد هرمزگان است. گلشن درباره رکوردهای فولاد هرمزگان عنوان کرد: فولادسازی هرمزگان در تولید رکوردهای مختلفی به‌جا گذاشته است. این رکوردها بیشتر در زمینه تناژهای ماهانه و میزان ذوب‌گیری به ثبت رسیده است.

 

برای مثال بخش احیا توانسته، نرخ ظرفیت تولید را از ۱۱۰ تن بر ساعت به ۱۲۰ تن بر ساعت افزایش دهد.
وی با اشاره به سیاست‌های عمده فولاد هرمزگان عنوان کرد: بیشتر محصولات فولاد هرمزگان به منظور صادرات تولید می‌شود. البته در موضوع خرید و تامین نیازهای فولاد هرمزگان، سیاست ما در راستای حمایت از صنایع داخلی است و تا آنجایی که امکان داشته باشد از تولیدکننده داخلی خرید خواهیم کرد.

 

گلشن درباره سیاست خرید از صنایع داخلی در فولاد هرمزگان عنوان کرد: سیاست ما در زمینه خرید فولاد هرمزگان در راستای حمایت از صنایع داخلی به چند دلیل عمده است، در وهله نخست با اتخاد این سیاست به‌دنبال حمایت از صنایع داخلی هستیم، از این‌رو تا جایی که صنعت داخلی وجود داشته باشد ما خریدار صنعت آنها هستیم. از سوی دیگر، از خدمات پس از فروش نیز بهره‌مند خواهیم بود و با قیمت ارزان‌تری می‌توانیم نیاز خود را تامین کنیم. در حالی‌که خرید از خارج کشور سبب خارج شدن ارز قابل توجهی از کشور و ایجاد اشتغال در آن سوی مرزها خواهد شد.

 

در صورتی که با خرید داخلی ارز را در داخل هزینه خواهیم کرد و سبب ایجاد اشتغال در داخل نیز خواهیم شد. وی در پاسخ به اینکه فناوری فولاد هرمزگان را از کجا خریداری کرده‌اید، عنوان کرد: درباره خریداری فناوری فولاد باید یادآوری کنم که ما آن‌دسته از تجهیزات و فناوری‌ها را خریداری خواهیم کرد که معادل داخلی برای آن وجود نداشته باشد، از این‌رو برخی از قطعات و مواد اولیه که در داخل وجود ندارد، وارد می‌کنیم.

 

گلشن در ادامه توضیح داد: فناوری فولاد هرمزگان از سوی شرکت «اس‌ام‌اس» آلمان با همکاری شرکت ایریتیک و با همکاری شرکت ایتالیایی طراحی شده و در حال حاضر نیز فولاد هرمزگان بروزترین فناوری فولادی کشور را داراست. معاونت خرید فولاد هرمزگان درباره طرح‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان خاطرنشان کرد: در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید فولاد هرمزگان بتواند میزان تولید خود را به ۲۵ میلیون تن در سال برساند.

 

در دولت تدبیر و امید همواره سعی شده تا فولادسازی به جنوب کشور و حاشیه خلیج‌فارس انتقال یابد چراکه از گذشته بیشتر فولادسازی‌ها در منطقه مرکزی کشور تجمع یافته‌اند که با مشکلات آب، مشکلات زیست‌محیطی، دسترسی به انرژی‌هایی چون گاز و نفت و... و موضوع حمل‌ونقل روبه‌رو هستند. گلشن در ادامه افزود: در افق ۱۴۰۴ که رسیدن به ۵۵ میلیون تن فولاد مد نظر است، باید گام‌هایی در راستای رفع مشکلات فولادسازی‌های مناطق مرکزی برداشت و به فکر متمرکز شدن فولادی‌ها در حاشیه خلیج‌فارس بود.

 

وی با اشاره به ویژگی‌های فولاد هرمزگان عنوان کرد: فولاد هرمزگان در کنار آب‌های آزاد قرار گرفته و مشکلات حمل‌ونقل را نخواهد داشت. در بحث صادرات هم چون دسترسی به اسکله در این منطقه وجود دارد، این موضوع با هزینه کمتری انجام خواهد شد. از سوی دیگر چون در منطقه آزاد قرار گرفته‌ایم، مشکلات مربوط به گمرک و ترخیص کالا را نخواهیم داشت. همچنین علاوه بر موضوع‌های یادشده دسترسی به منابع انرژی نفت و گاز و آب برای این فولادسازی بسیار آسان است. در کل فولاد هرمزگان موقعیت استراتژیکی پیدا کرده است.


میزان تولید امسال

 
همچنین درباره میزان تولیدات فولاد هرمزگان در امسال، هومن پاکزاد سرپرست واحد برنامه‌ریزی حمل فولاد هرمزگان در حاشیه نمایشگاه متافو در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: حدود ۲۴۴هزار تن از ابتدای امسال تاکنون تولیدات فولاد هرمزگان به مشتریان داخلی فروخته شده و حدود ۶۴۷ هزار تن صادرات خارجی داشته‌ایم. پاکزاد با اشاره به اینکه فولاد هرمزگان گام‌های مهمی برای صادرات فولاد برداشته و به رکوردهایی در این زمینه نیز رسیده، عنوان کرد: رکورد صادراتی فولاد هرمزگان در تناژهای ارسال صادراتی بوده است.

 

به عبارت دیگر، تناژ صادراتی نخست در حوزه‌های فروش صادراتی بوده که در این زمینه توانسته‌ایم بازارهای جدیدی را شناسایی و تختال‌هایی با گرید خاص تولید کنیم.  وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حقیقت این تختال‌ها با گرید خاص و مورد نیاز و قابل رقابت با دنیا در فولاد هرمزگان تولید شده که مشتری‌های مختلفی از شرق آسیا تا امریکای لاتین دارد. البته در داخل کشور عمده مشتریان ما فولاد اکسین و نورد و لوله اهواز و... است. پاکزاد با اشاره به فناوری‌های فولاد هرمزگان عنوان کرد: فناوری فولاد هرمزگان جزو پیشرفته‌ترین فناوری کشور به‌شمار می‌رود که می‌تواند در زمینه تولید اسلب یکی از سرآمدترین تولیدات را داشته باشد.

 
وی در ادامه یادآور شد: یکی از مزیت‌های فولاد هرمزگان تولید تختال‌های عریض برای تولید ورق‌های عریض است. ما تختال‌هایی با عرض ۲ متر را تولید می‌کنیم که این تولیدات در حقیقت به گونه‌ای منحصربه‌فرد است و جزو فناوری‌های برتر این شرکت به‌شمار می‌رود. پاکزاد در پایان با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان عنوان کرد: یک‌سری اقدام‌هایی برای طرح‌های توسعه‌ای کارخانه در برنامه تعریف شده است، از جمله کارهای مشارکتی با شرکت‌های نوردی برای تولید گریدهای خاص در دستورکار قرار گرفته است که بیشتر در زمینه نفت و گاز کاربرد دارد که هم‌اکنون در مرحله آزمایشی قرار دارد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران