معادن زغال‌سنگ ایران کانون کسب‌وکار اروپا

معادن زغال‌سنگ ایران کانون کسب‌وکار اروپا

استقبال شرکت‌های اروپایی برای مشارکت در پروژه‌های زغال‌سنگ ایران در حالی ابراز شده که پس از بیانیه لوزان همکاری با این شرکت‌های خارجی از دو سو اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد.

روند مثبت مذاکرات در شرایطی بخش‌های اقتصادی کشور را با همکاری‌های جدید روبه‌رو کرده که به نظر می‌رسد در تمامی مذاکره‌ها ایران سعی دارد از طرف خارجی خود امتیازخواهی داشته باشد. اما همکاری ایران و اروپا در بخش معدن را می‌توان همکاری دانست که علاوه بر انتقال تکنولوژی اروپایی به معادن ایران، موتور محرکی برای رونق کسب و کار شرکت‌های معدنی این کشورها است.

این روزها در بخش بخش اقتصاد ایران، از هر طرفی خبر همکاری ایران با کشورهای اروپایی به گوش می‌رسد و مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 چهره روابط تجاری و بین‌المللی را تغییر داده، حتی به‌تازگی شرکت‌های صاحب تکنولوژی بسیاری از اروپا استقبال خود را برای همکاری با ایران در زمینه زغال‌سنگ ابراز کرده‌اند. اگرچه این کشورها در حال حاضر برای قطعیت روند همکاری‌های خود با ایران مشغول بروزرسانی اطلاعات‌ خود هستند.

اما از آنجایی که شرایط نامساعد اوضاع اقتصادی در کشورهای عضو اتحاديه اروپا به افزایش بیکاری دامن زده‌ است، بسیاری از شرکت‌های اروپایی در جهت‌گیری جدید خود برای رونق در کسب و کار، معادن زغال‌سنگ ایران را مورد هدف قرار داده‌اند. البته معیار چنین هدفگذاری برخورداری ایران از ذخایر قابل توجه زغال‌سنگ کک‌شو و حرارتی و تکنولوژی و مهارت اروپایی‌ها در زمنیه استخراج زغال‌سنگ از معادن است.

با این وجود به نظر می‌رسد اروپایی‌ها در حالی برای ورود به معادن ایران هدفگذاری کرده‌اند که این همکاری مصادف با عدم انگیزه در نیروهای انسانی ایران، کمبود نیروهای مهارت دیده و توانمند در عرصه استخراج زغال در معادن کشور شده است. در واقع پیش از این دغدغه‌ای که کارشناسان از آن به عنوان پایان عصر زغال‌کاری ایران یاد می‌کردند مطرح بود و حال همکاری‌هایی گمانه‌زنی شده که در صورت توافق هسته‌ای ورود شرکت‌های اروپایی را حتمی خواهد کرد و شاید این آغازی برای تبادل اطلاعات در زمینه استخراج زغال‌سنگ بین دو کشور باشد.

اما این در حالی است که ابراز تمایل اروپایی‌ها از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم آغاز شده بود و در دیدارهای مکرر رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن با مقامات اروپایی این همکاری‌ها بسیار مورد تاکید قرار می‌گرفت. البته بسیار شفاف و واضح بود که شرکت‌های اروپایی به دنبال ادامه سیاست‌های افزایش حضور خود در صنایع معدنی ایران هستند. حتی مدت‌هاست شرکت‌های ایتالیایی آمادگی خود را برای حضور در طرح‌های الکترو گرافیتی اردکان و سرب و روی مهدی آباد اعلام کرده‌اند و حال شنیده‌ها حاکی از آن است که یک شرکت آلمانی به تازگی برای همکاری در پروژه بازسازی و نوسازی کارخانه زغال‌شویی قدیم البرز مرکزی ابراز آمادگی کرده و اکنون پیشنهادات خود را از نظر فنی و اقتصادی ارائه داده که مبنی بر این قرار است پس از بررسی‌های لازم همکاری‌ها آغاز شود.

اما از منظری دیگر نگرانی که وجود دارد، هجوم پیمانکاران اروپایی پس از لغو تحریم‌ها در معادن ایران است که پس از قبضه کردن پروژه‌های فولادی و معدنی توسط چینی‌ها حال نوبت اروپایی‌ها است که فصل جدیدی از همکاری‌ها را رقم بزنند. در سال‌های اخیر با وجود کمبود نقدینگی اغلب وزارتخانه‌ها تهاتر با چینی‌ها آخرین راه تامین مالی، فاینانس و اجرای پروژه‌ها بود که همین سبب شده پس از توافقات اولیه ژنو همچنان پای چینی‌ها در میان باشد.

اما پس از چین ظاهرا نوبت شرکت‌های اروپایی است که پیمانکاران ایران بخش خصوصی را در پروژه‌های معدنی دور بزنند و سودهی پروژه‌ها برای شرکت‌های قدر اروپایی تمام شود. البته به نظر می‌رسد اگر بخش خصوصی ایران در این همکاری‌ها بازی داده شود، جای نگرانی نخواهد بود. ضمن اینکه اکثر کارشناسان معتقدند نمی‌توان لغو تحریم‌ها را مبنی بر پایان عرض اندام پیمانکاران چینی در پروژه‌های صنعتی و معدنی دانست، چرا که حضور آنها براساس انعقاد قراردادهای قانونی است.

با این حال امروزه سنتی بودن شیوه استخراج زغال‌سنگ یکی از مهمترین مشکلات فعالان معدنی این عرصه است که همکاری شرکت‌های اروپایی با ایران در زمینه انتقال فناوری‌های روز و مکانیزه کردن روش استخراج همچنین ارتقای فرآوری تحولی عظیم رقم خواهد زد. اما حال که کشورهای اروپایی با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و بسیاری از کشورها در حال اجرای سیاست‌های ریاضتی هستند، معادن زغال‌سنگ ایران چقدر می‌توانند علاوه بر اشتغالزایی ایرانی‌ها و جذب پیمانکاران بخش خصوصی داخلی چرخه حیات کسب و کار شرکت‌های معدنی اروپا را هم متحول کند؟

استیل پدیا خبر فوق را از اقتصاد نیوز بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران