از ریـسک سـرمایه‌گـذاری تا آینده بــازار معدن و صنایع معدنی ایران

از ریـسک سـرمایه‌گـذاری تا آینده بــازار معدن و صنایع معدنی ایران

دومین اجلاس بین‌المللی معدن و صنایع معدنی، توسعه و سرمایه‌گذاری در نخستین روز خود ۲۰ آذر ۱۳۹۵ که در محل مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار می‌شد.

 

به گزارش استیل پدیا، با برگزاری دو پنل تخصصی با موضوع‌هایی چون سرمایه‌گذاری و فاینانس طرح‌های معدنی و صنایع معدنی و آینده بازار ایران با حضور شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی به بررسی ریسک‌های سرمایه‌گذاری در ایران و همچنین آینده بازار ایران در حوزه معدن و صنایع معدنی پرداخت.


قوانین ایران، ریسک سرمایه‌گذاری خارجی را کم کند

 
نیل رینولدز مدیرعامل سی‌اس‌ای گلوبال استرالیا در دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران در ابتدا با معرفی شرکت خود اظهار کرد: شرکت ما یک شرکت مشاوره‌ای در صنایع معدنی است و تمام طول زنجیره تولید صنایع معدنی را ارائه می‌دهیم و نیروی‌های متخصص در این زمینه داریم. مهندسی و زمین‌شناسی معادن را نیز انجام می‌دهیم و خدمات متنوعی در این زمینه داریم. فعالیت‌هایی در محدوده خاورمیانه داریم که مرکزیت ما در دوبی است و حدود ۳ سال است در ایران در برخی معادن مس ورود پیدا کردیم و مشغول فعالیت هستیم.

 

رینولدز ادامه داد: من به‌عنوان یک شرکت خارجی درباره ظرفیت‌های معدنی ایران صحبت می‌کنم و به شخصه به کمربند فلزات ایران علاقه‌مند هستم. ایران ظرفیت‌های معدنی خوبی دارد. کمربند معادن فلزی که از ایران عبور می‌کند، سبب شده ایران در بسیاری از مواد معدنی شاخص باشد. وی گفت: از نظر تکنوتیکی ایران به سیکل سی‌می‌رین تعلق دارد و همین موضوع باعث ایجاد معادن متنوع و مختلفی در ایران شده است. از این‌رو ظرفیت‌های ایران حتی در خاورمیانه قابل توجه است و در زمینه اکتشاف به اقدام‌های جدی و گسترده نیازمند است.

 

معادن مس در ایران به دوران قدیم برمی‌گردد و در این زمینه سابقه فعالیت داشته است. اما به‌تدریج وارد دوره‌های استعماری شده و همین امر باعث شده ظرفیت‌های معدنی آن نادیده گرفته شود. اکتشاف نفت در ایران نیز سبب شده صنعت معدن زیر سایه نفت قرار گیرد و از رشد لازم برخوردار نشود. اهمیتی که نفت و گاز در اقتصاد ایران داشته صنایع معدنی نداشته‌اند. رینولدز افزود: در دوران جمهوری اسلامی هرچند سعی شده است که به معادن توجه شود اما شاهد سرمایه‌گذاری اساسی و عظیم در زمینه معدن و صنایع معدنی نبوده‌ایم. از این‌رو سهم معدن در جی‌دی‌پی ایران ناچیز است.

 

وی خاطرنشان کرد: زمانی که مواد معدنی در دنیا گران شدند، ایران مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرد اما به تحریم‌ها برخورد کرد و همین موضوع سبب شد ریسک سرمایه‌گذاری در ایران افزایش پیدا کند. در زمینه اکتشاف نیز ایران چندان فعال نبوده اگرچه چینی‌ها در ایران ورود پیدا کردند اما در کل ما شاهد سرمایه‌گذاری قابل توجهی در حوزه معدن و صنایع معدنی در ایران نبوده‌ایم. مدیرعامل سی‌اس‌ای گلوبال استرالیا ادامه داد: ما در قرن بیستم شاهد افزایش قیمت نیکل، طلا و... بوده‌ایم اما متاسفانه صنعت معدنی ایران را تحت تاثیر خود قرار نداده است.

 

در زمینه اکتشاف معدن به سرمایه‌گذاری بالایی نیاز است و از طرفی بسیاری از معادن موجود هم درحال اتمام هستند. این درحالی است که به فناوری‌های روز در زمینه معدن و صنایع معدنی هم نیازمند است اما مزیت ایران از نظر نیروی انسانی و متخصص است و این کشور باید از این فرصت‌ها استفاده بهینه کند. رینولدز تاکید کرد: دیدگاه مشخصی درباره آینده وجود ندارد اما مشتاق هستیم به بازار ایران ورود کنیم. موضوع این است که اکتشاف ریسک بالایی دارد، ازاین‌رو نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی دارد و ورود بخش خصوصی در این زمینه نیازمند تمهیدات زیادی است. به همین دلیل مدیریت ریسک اکتشاف در پروژه‌های جدید از اهمیت بالایی برخوردار است و پیدا کردن سرمایه‌گذاران خارجی که چنین ریسکی را بپذیرند کار آسانی نیست.

 

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۵میلادی بودجه‌های اکتشاف در جهان کاهش پیدا کردند. در خاورمیانه بودجه کمی برای اکتشاف منابع جدید اختصاص دادند. ایران باید بودجه اکتشاف خود را افزایش دهد. از سوی دیگر، ایران باید قوانین سرمایه‌گذاری خود را برای ورود شرکت‌های خارجی تسهیل کند. چراکه سرمایه‌گذار به‌دنبال سود بیشتر است و سعی می‌کند کمترین ریسک را درباره سرمایه‌اش داشته باشد. پروژه‌های معدنی و صنایع معدنی ریسک بالایی دارند، از این‌رو باید با قوانین این اطمینان را به سرمایه‌گذار خارجی بدهد که با کمترین میزان ریسک روبه‌رو خواهد بود. رینولدز با اشاره به تحریم‌ها عنوان کرد: برخی از مبادلات بانکی به روال پیشین خود برنگشته است و این موضوع به مشکلات موجود می‌افزاید.


معدن‌کاری در ایران نیازمند روش‌های نوین

 
در این اجلاس کاله هارکی معاون اجرایی شرکت فنلاندی اتوتک عنوان کرد: شرکت اتوتک از سال ۱۹۷۰ تاکنون در ایران حضور داشته و حتی در دوران سخت تحریم نیز این حضور قطع نشد. ما همچنان تمایل به ادامه حضور در ایران داریم و به‌زودی قصد داریم دفتر اتوتک را در ایران افتتاح کنیم. به گزارش صمت هارکی در ادامه توضیح داد: شرکت اتوتک شرکتی است که در دو حوزه فرآوری سنگ‌آهن و صنعت مس ایران حضور فعال دارد. وی با اشاره به اینکه اتوتک جزو پایدارترین شرکت‌های جهان از نظر فناوری‌های دوستدار محیط‌زیست و بهره‌وری مصرف انرژی و آب به‌شمار می‌رود، عنوان کرد: فناوری‌های مرتبط با ارتقای بهره‌وری مصرف انرژی و آب اتوتک می‌تواند به بهبود عملکرد بخش معدن و صنایع معدنی ایران کمک زیادی کند.

 

هارکی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل مهم در صنایع معدنی، مدیریت موضوع آب است. ما باید در صنایع معدنی این مدیریت را اجرا کنیم؛ کاری که صنعت کاغذسازی در چند دهه پیش انجام داد. از این رو باید بتوانیم روش‌های مختلف را بررسی کنیم. یکی از روش‌های بهینه‌سازی آب، بازگشت آب در درون خود کارخانه و استفاده مجدد از آن است. با فناوری‌های موجود می‌توان این کار را انجام داد. محدودیت آب یکی از مسائل مهم در سطح دنیاست. وی ادامه داد: موضوع دیگر این است که در چه منطقه‌ای این کار را انجام می‌دهیم، موضوع این است که باید در فضاهای کوچکتر نیز این چرخه بازگشت آب را اعمال کنیم.

 

وی همچنین تاکید کرد: بسیاری از معدن‌ها نیاز به روش‌های مدرن دارند. ما برای بهینه کردن فرآیند کنسانتره درحال بررسی هستیم و در همین راستا نرم‌افزارهایی برای این موضوع نیز طراحی کرده‌ایم. توان نرم‌افزاری جدید ما این امکان را به ما می‌دهد. البته چالش‌هایی در این زمینه مانند کمبود آب و کمبود نیروی متخصص نیز وجود دارد. معاون اجرایی شرکت اتوتک خاطرنشان کرد: فناوری کارخانه‌های فلوتاسیون مدولار اتوتک می‌تواند هزینه اجرای پروژه‌های معدنی را در مقیاس کوچک و متوسط تا ۲۰درصد کاهش دهد.


به‌دنبال تشویق سرمایه‌گذار خارجی هستیم

 
احمدجمالی مدیرکل سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در نخستین پنل تخصصی دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران با موضوع سرمایه‌گذاری و فاینانس طرح‌های معدنی و صنایع معدنی اظهار کرد: سیاست‌های ایران درباره جذب سرمایه‌گذار برمبنای تشویق، حمایت و تسهیل سرمایه‌گذاران خارجی است. تمامی شرکت‌های خارجی که به ایجاد اشتغال، توسعه اقتصادی، بهبود کیفیت محصولات داخلی، دسترسی به بازارهای بین‌المللی و در مجموع به اتئلاف سرمایه در داخل کشور کمک کنند، سرمایه‌گذاری آنها مورد تشویق قرار خواهد گرفت.

 

جمالی در ادامه عنوان کرد: از این‌رو در چارچوب این سیاست در طول امسال بیش از ۱۱/۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در داخل کشور در حوزه‌های مختلف به تصویب هیات سرمایه‌گذاری رسیده است. وی در ادامه افزود: مشکلات مطرح شده درحال حاضر بسیار کمرنگ شده و تنها باید آگاهی بیشتری به سرمایه‌گذاران در این زمینه داده شود. چراکه سرمایه‌گذاران خارجی از مشوق‌ها و تسهیلاتی در ایران برخوردار هستند که در کمتر کشور دیگری قابل مشاهده است. جمالی افزود: قانون اصلی که مرتبط با امر سرمایه‌گذاری خارجی است، قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی یا قانون فیپا است. این قانون در سال ۲۰۰۲میلادی به تصویب رسیده است و از آن سال تاکنون ما سرمایه‌گذار خارجی را براساس این قانون مورد حمایت قرار داده‌ایم.

 

بر مبنای این قانون ما دو نوع سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و سرمایه‌گذاری در چارچوب ترتیبات قراردادی را می‌پذیریم و مورد حمایت قرار می‌دهیم. وی با اشاره به انواع ریسک در حوزه کسب وکار عنوان کرد: به طور کلی دو نوع ریسک تجاری و غیرتجاری در دنیا وجود دارد. در زمینه ریسک‌های تجاری نهادهای بیمه‌گر آن را پوشش می‌دهند و دولت میزبان هیچ تضمینی برای آن ندارد. اما ریسکی که دولت میزبان باید برای آن تضمین قائل شود، ریسک‌های غیرتجاری و سیاسی است. در کشور ما تمام ریسک‌های سیاسی پوشش داده خواهد شد. پذیرش ریسک بستگی به ماهیت آن دارد. جمالی در ادامه با اشاره به فرآیند سرمایه‌گذاری در ایران عنوان کرد: فرآیند سرمایه‌گذاری در ایران بسیار ساده و راحت است.


پس از کشف ظرفیت‌های معدنی ایران، تنها ماه و مریخ باقی می‌مانند

 
چارلز بلک‌مور رییس شرکت پلکسوز ریسورسز در نخستین پنل تخصصی دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران با موضوع سرمایه‌گذاری و فاینانس طرح‌های معدنی و صنایع معدنی اظهار کرد: ما یک شرکت کوچک معدنی هستیم، اما به‌دلیل ظرفیت‌های معدنی ایران به‌دنبال حضور در معادن آن هستیم که البته تمرکز ما در وهله نخست در ایران در معادن استان آذربایجان‌شرقی است.

 

بلک‌مور با اشاره به مشکلات سرمایه‌گذاری در ایران عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما برای حضور در ایران، وجود برخی قوانین مبهم خزانه‌داری امریکا و اوفک است که باعث شده شرکت‌های خارجی همچنان نگران سرمایه‌گذاری در ایران باشند. وی در ادامه افزود: این درحالی است که ایران می‌تواند عضو G۲۰ یعنی ۲۰ کشور نخست اقتصاد دنیا باشد. بنابراین شرکت‌های ایرانی را نباید به هیچ عنوان دستکم گرفت. ایران با وجود تحریم‌ها توانسته اقتصاد بزرگی باشد، درحال حاضر هم با برداشته شدن تحریم‌ها می‌توانیم شاهد جهش اقتصادی ایران در آینده نزدیک باشیم.

 

رییس شرکت پلکسوز ریسورسز با اشاره به نتیجه انتخابات ایران در خرداد ماه سال آینده عنوان کرد: شرکت‌ها منتظرند ببینند در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری ایران اصلاح‌طلبان پیروز خواهند شد یا اصولگرایان، چراکه نتیجه انتخابات برای آنها مهم است. همچنین تمدید اخیر تحریم‌های امریکا علیه ایران از سوی سنا نیز برای شرکت‌ها مهم به‌شمار می‌رود. بلک مور درباره سرمایه‌گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی در ایران عنوان کرد: شرکت‌های خارجی نمی‌توانند گودالی به نام معدن در ایران ایجاد کنند و هزینه‌های بالایی را در این زمینه صرف کنند به امید اینکه روزی مورد حمایت دولت ایران قرار بگیرند و اجازه صادرات ماده معدنی خود را داشته باشند.

 

این موضوع منطقی نیست، بلکه باید به‌صورت دقیق ریسک‌های سرمایه‌گذاری در ایران مشخص شود. البته باید اعتراف کنم که ایران از نظر امنیت کشور امنی به‌شمار می‌رود و به راحتی می‌توان به آن سفر کرد. از سوی دیگر این کشور دارای انرژی‌های بسیاری است و من به شدت طرفدار ایران هستم. وی با اشاره‌ای تمثیل‌گونه عنوان کرد: ایران دارای ظرفیت‌های معدنی بسیاری است که در صورت کشف تنها محدوده‌های معدنی کشف نشده ماه و مریخ خواهند بود. اما مسئله قابل توجه این است که ایران بتواند اطلاعات معدنی خود را در اختیار شرکت‌های خارجی قرار دهد. بلک‌مور در پایان اظهار امیدواری کرد که امیدوارم ترامپ به برجام متعهد بماند و ایران نیز در انتخابات آینده خود بهترین انتخاب را داشته باشد.

 

بالا بردن رتبه اعتباری ایران تنها راه جذب سرمایه‌خارجی

 
پیمان مولوی مدیرعامل یورواینوست اینترنشنال در نخستین پنل تخصصی دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران با موضوع سرمایه‌گذاری و فاینانس طرح‌های معدنی و صنایع معدنی اظهار کرد: با توجه به استانداردهای بین‌المللی ما چرا در جذب سرمایه‌گذاری خارجی در مقایسه با کشورهای اطراف خود فاصله پیدا کرده‌ایم. به گزارش صمت مولوی در ادامه با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های رخ‌داده در جهان عنوان کرد: ۱/۷۶تریلیون دلار از کل سرمایه‌گذاری رخ داده در جهان در سال ۲۰۱۵میلادی متعلق به سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی است که این عدد چند برابر تولید ناخالص کشور ما در ایران است که البته این عدد نسبت به سال ۲۰۱۴میلادی رشد ۳۸ درصدی داشته است.

 

وی افزود: نکته مهم در این رشد سرمایه‌گذاری موضوع ادغام و تملیک‌هایی است که اتفاق افتاده است. حدود ۴۰درصد از رقم یادشده در حوزه ادغام و تملک، یعنی ادغام شرکت‌ها بوده است. مولوی در ادامه عنوان کرد: بیشترین منابع به طور مستقیم به کشورهای توسعه‌یافته رفته است. به عبارت دیگر، بیش از ۹۶۰میلیارد دلار وارد کشورهای توسعه‌یافته شده و حدود ۷۶۵میلیارد دلار هم مربوط به کشورهای درحال توسعه که ما هم جزو آنها هستیم، وارد شده است. ۳۵ میلیارد دلار هم وارد کشورهای درحال ترانزیشن مانند روسیه شده است.

 

علاوه بر این ۵۴۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در آسیا اتفاق افتاده است که ما هم در غرب آسیا هستیم. بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی و جذب آن از سوی ایالات متحده امریکا انجام شده است سپس کشورهایی چون چین، هنگ‌کنگ و سوئیس قرار دارند. وی افزود: جالب است کشوری مانند ترکیه که همسایه ایران و مشغول جنگ‌های داخلی و منطقه‌ای است توانسته ۱۷میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کند. کشوری مانند شیلی حدود ۲۰میلیارد دلار و کشوری مانند مکزیک حدود ۳۰میلیارد دلار توانسته‌اند جذب سرمایه‌گذاری خارجی کنند.

 

مولوی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به یک کشوری به رتبه اعتباری آن کشور توجه خواهند کرد، گفت: تا زمانی که رتبه اعتباری ایران به رتبه سال ۸۱ برنگردد، جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران موفق نخواهد شد. درحال حاضر رتبه اعتباری ایران B- است که باید حداقل به B+++ برسد. این درحالی است که تعداد شرکت‌های دارای رتبه اعتباری در ایران به اندازه انگشتان یک دست هم نیست. وی در ادامه تاکید کرد: برای جذب سرمایه‌گذار خارجی همه به‌دنبال فاینانس هستند، اما ادغام و تملیک برای تامین مالی در این زمینه مهم‌تر به‌شمار می‌رود.

 
به معادن کوچک مقیاس هم توجه کنیم


سجاد غرقی، عضو هیات‌مدیره انجمن سنگ‌آهن ایران نیز در در نخستین پنل تخصصی دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران با موضوع سرمایه‌گذاری و فاینانس طرح‌های معدنی و صنایع معدنی اظهار کرد: بیشتر صحبت‌ها در این کنفرانس تاکید بر پروژه‌های با مقیاس بزرگ با شرکت‌های دولتی بودند. درحالی که شرکت‌های کوچک در اقتصاد بسیار مهم هستند.

 

غرقی در ادامه با اشاره به مناطق معادن سنگ‌آهن در کشور عنوان کرد: در ایران ۱۹۹ معدن سنگ‌آهن وجود دارد که از این تعداد ۱۸۸ معدن کوچک و متوسط هستند. معادن کوچک و متوسط کمتر از ۱۰میلیون تن تولید دارند. در کل نمی‌توانیم از ظرفیت‌های معادن کوچک مقیاس چشم‌پوشی کنیم. هرچند این مهارت‌ها محدود باشد اما در کل می‌توانند سهم قابل توجهی داشته باشند. غرقی با اشاره به ظرفیت معادن کوچک و متوسط در کشور خاطرنشان کرد: معادن کوچک و متوسط سنگ‌آهن از نظر ذخیره ۵ تا ۱۰درصد از کل ذخایر ایران را دارند، ولی از نظر تولید این سهم به ۲۴درصد می‌رسد.

 
وی افزود: البته بیشتر معادن کوچک و متوسط سنگ‌آهن در ۳ سال اخیر به‌طور عمده تعطیل شدند و هم‌اکنون حدود ۲۰ معدن فعال هستند. عضو هیات مدیره انجمن سنگ‌آهن ایران یادآور شد: هر معدن نمی‌تواند به تنهایی کنسانتره‌سازی یا گندله‌سازی داشته باشد اما هر ۵ تا ۱۰ معدن می‌توانند یک واحد یک میلیون تنی کنسانتره یا گندله‌سازی ایجاد کنند.

 
عوارض بالای صادرات سنگ‌آهنگ

 
دیانا کینچ، سردبیر ارشد پلتس در دومین پنل تخصصی دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران با موضوع آینده بازار اظهار کرد: واردات سنگ‌آهن چین امسال رکورد زده و از مرز یک میلیارد تن گذشته است. این درحالی است که تولید سنگ‌آهن چین در چین گران‌تر و سخت‌تر شده و عیار سنگ‌آهن چین نیز کمتر شده است. به گزارش صمت کینچ در ادامه خاطرنشان کرد: قیمت سنگ‌آهن پس از کاهش ۴۴درصدی سال ۲۰۱۵میلادی امسال بهبود یافته است. بهترین پیش‌بینی‌ها برای قیمت سنگ‌آهن در انتهای امسال تنی ۵۰ دلار است. در سال ۲۰۱۶میلادی نیز بین ۶۰ تا ۶۵میلیون تن به تولید جهانی سنگ‌آهن اضافه شده است.

 

این رقم در سال ۲۰۱۷ نیز بیشتر خواهد شد، به‌ویژه دو پروژه مهم روی هیل و S۱۱D واله که درحال انجام است. وی افزود: هزینه تولید سنگ‌آهن در پروژه S۱۱D واله تنی پیش‌تر۱۰ دلار محاسبه شده بود ولی درحال حاضر به ۷/۷ دلار نیز رسیده است. البته هزینه تولید واله در جهان یک استثناست. کینچ تاکید کرد: در صورت اعمال عوارض روی صادرات سنگ‌آهن دیگر سنگ‌آهن ایران قدرت رقابت در بازار جهانی نخواهد داشت. این درحالی است که چین در ۱۰ ماهه امسال ۹۳ میلیون تن فولاد صادر کرد که یک میلیون تن بیشتر از سال قبل است. چین قصد دارد تا ۲۰۲۰میلادی معادل ۱۰۰ تا ۱۵۰میلیون تن از ظرفیت تولید فولاد خود را کاهش دهد. سال آینده قرار است ۸۸میلیون تن از ظرفیت تولید فولاد چین کم شود.

 

ایران در بخش معادن و صنایع معدنی منابع عظیمی دارد

 
مدیرعامل شرکت جی‌اس‌سی روسیه معتقد است: جمهوری اسلامی ایران در بخش معدن وصنایع معدنی از ظرفیت عظیمی برخوردار است و کمبود سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش مانع از بهره‌برداری کامل آن شده است. «الکسی تیوپانف» روز شنبه در دومین اجلاس معدن وصنایع معدنی ایران در مرکز همایش‌های صداوسیما افزود: شرایط بعد از تحریم این فرصت را فراهم کرد تا ارتباط بین بانک‌های ایرانی و خارجی فراهم شود.

 

وی ادامه داد: بانک‌های ایرانی با کمک بانک مرکزی کار بزرگی برای ایجاد ارتباط با بانک‌های خارجی انجام داده‌اند. این فعال تجاری روس با بیان اینکه شرکت متبوعش با بانک‌های ایرانی در حال مذاکره است، ابراز امیدواری کرد تفاهمنامه‌هایی برای بهبود فعالیت‌ها میان دو کشور به امضا برسد. مدیرعامل شرکت جی. اس. سی روسیه خاطرنشان کرد: بخش معدن نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشورها دارد و صنایع مواد غذایی، آب و معدن، مهم‌ترین و قابل اتکاترین بخش‌ها در اقتصاد محسوب می‌شوند.

 
وی گفت: ایران در بخش معدن و صنایع معدنی حرف زیادی برای گفتن دارد زیرا با وجود یک درصد جمعیت جهان، ۷درصد معادن دنیا در این کشور است و پنجمین تولیدکننده صنعت سیمان به حساب می‌آید. تیوپانف اضافه کرد: کمبود سرمایه‌گذاری خارجی مانع از آن شده تا ایران از ظرفیت گسترده معادن به‌طور کامل بهره‌برداری کند. وی ضمن ابراز تمایل شرکت متبوعش برای همکاری با ایران گفت: موضوع تامین مالی آنگونه که مورد علاقه است، رخ نمی‌دهد؛ با این حال از مشارکت در طرح‌های ایران استقبال می‌کنیم.

 

دومین اجلاس معدن وصنایع معدنی ایران، دیروز (یکشنبه) با سخنرانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به شکل رسمی آغاز به کار کرد. آمارهای غیررسمی، ارزش کل صادرات ایران به روسیه از ابتدای امسال تا پایان مهرماه (۷ماهه) را ۸۸میلیون و ۶۴هزار دلار مشخص کرده و در همین مدت ارزش کل واردات ایران از این کشور یک‌میلیارد و ۱۳۰میلیون و ۲۷۸هزار دلار اعلام شد. شیگو ناکامورا، رییس شرکت ادونسد متریالز در دومین پنل تخصصی دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران با موضوع آینده بازار اظهار کرد: ژاپن ۲۵درصد بازار فلزات و مواد معدنی کمیاب و نادر و گرانبهای دنیا را در اختیار دارد و در عین حال شرکت ما سهمی ۴۰ درصدی در بازار ژاپن دارد.

 

ناکامورا با اشاره به اینکه موضوع کسب و کار در کل موضوع ساده‌ای نیست، عنوان کرد: برای مثال سنگ تنگستن را از ایران خریداری و سپس در چین فرآوری کرده و درنهایت محصول را به ژاپن یا امریکا منتقل می‌کنیم. وی با اشاره به فعالیت‌های شرکت خود عنوان کرد: ما همچنین تجارت نیکل و کبالت کوبا را هم انجام می‌دهیم و ۲۰ سال است که با کشور کوبا کار می‌کنیم، اما به تازگی ترامپ می‌خواهد سختگیری‌های بیشتری علیه کوبا وضع کند. رییس شرکت ادونسد متریالز با اشاره به جذابیت‌های معدنی ایران عنوان کرد: فلزات نادر آخرین بازار مورد توجه ما در ایران است.

 

در ایران مقدار زیادی کار بازیافت فلزات نادر و کمیاب و گرانبها انجام می‌شود و ما قصد توسعه آن را داریم و امیدواریم از این فلزات و ضایعات قابل بازیافت وارد ژاپن کنیم. از این‌رو امسال ژاپن تصمیم دارد که با ایران به شکل مستقیم کار کند، یعنی با واحد پول ین. وی در ادامه افزود: ایران هنوز در حوزه تنگستن پیشرفت چندانی نداشته است. درحالی که ۶ نقطه را در دنیا برای تولید اکسید تنگستن داریم. ناکامورا همچین با اشاره به ظرفیت قراضه در ایران عنوان کرد: ایران از نظر قراضه و سرمایه‌گذاری در آن دارای ظرفیت‌های بالایی است. امیدوارم از این پس هر ۳ ماه یکبار به ایران سفر کرده و بازار را رصد کنم.


سرمایه‌گذاران نیازمند اطلاعات شفاف

 
بهرام ابراهیمی، مدیرعامل آباکو گلوبال ریسورسز در نخستین پنل تخصصی دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران با موضوع سرمایه‌گذاری و فاینانس طرح‌های معدنی و صنایع معدنی اظهار کرد: پایداری فعالیت‌های معدنی موضوع بسیار مهمی به‌شمار می‌رود. برای مثال بعد از پایان عمر یک معدن سنگ‌آهن در باواریای آلمان به جای آن یک کارخانه BMW در آنجا احداث شد و این یعنی توسعه پایدار اتفاق افتاده است.

 

ابراهیمی در ادامه خاطرنشان کرد: راضی کردن وزارت خزانه‌داری امریکا یا اوفک برای اخذ مجوز سرمایه‌گذاری در ایران آنچنان هم که گفته می‌شود کار سختی نیست. وی همچنین با اشاره به نیاز ایران در حوزه اکتشاف بیشتر عنوان کرد: البته اکتشاف معادن در ایران نیاز به فناوری‌های جدید مانند استفاده از پهپادها دارد. ابراهیمی در ادامه یادآور شد: برگشت سرمایه در حوزه اکتشاف تا رسیدن به مرحله تولید بین ۷ تا ۱۰ سال طول می‌کشد. از این‌رو سرمایه‌گذاری در این حوزه نیازمند زمان و صبوری خواهد بود.

 

وی به نتیجه انتخابات امریکا نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه نتیجه انتخابات امریکا مورد انتظار ما نبود و ابهام‌های بسیاری ایجاد کرد، چراکه دموکرات‌ها نظر مثبتی نسبت به برجام داشتند، اما درحال حاضر باید منتظر بود تا ببینیم چه اتفاقی روی خواهد داد. ابراهیمی درباره اطلاعاتی که باید در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار گیرد، عنوان کرد: سازمان زمین‌شناسی ایران باید اطلاعات و داده‌های شفافی را در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار دهد. وی درباره سرمایه‌گذاری خارجی در ایران عنوان کرد: نباید به صحبت‌های برخی روزنامه‌های منفی‌باف درباره ایران توجه کرد و شرکت‌های خارجی هم باید تا حدی ریسک برای حضور در ایران را بپذیرند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران