در بازارهای جهانی اتفاق افتاد

باز‌گشت بهای فلزات پایه به مدار صعودی

باز‌گشت بهای فلزات پایه به مدار صعودی

تغییر مسیر مثبت فلزات پایه در بازارهای جهانی نشان می‌دهد که علاوه بر پارامترهایی همچون کاهش ارزش دلار و بهای نفت عوامل تاثیر‌گذار دیگری بر روند قیمت‌ها دخیل بوده است.

 

بازگشت خریداران به بازارهای جهانی محصولات فلزی موجب هم‌مسیری کلی این بازارها شده است، به‌طوری که عواملی همچون حذف بخش بزرگی از تولیدکنندگان کوچک‌تر با هزینه بالا و کیفیت پایین، بازگشت تقاضا به تبعیت از رشد اقتصاد جهانی و بهبود ساز‌و‌کارهای تولید و تقاضای فیزیکی موثر، کاهش نسبی موجودی انبارها که نشان‌دهنده برتری تقاضا نسبت به عرضه است؛ عواملی هستند که موجب نوسانات مثبت بازار جهانی فلزات رنگی طی معاملات روز گذشته شده بود.

 
بر این اساس بررسی‌ها در میان فلزات پایه نشان می‌دهد که این رشد قیمت موقتی بوده و نوسان نرخ برای این محصولات در بازارهای جهانی ادامه خواهد داشت.

 
به عقیده برخی از تحلیلگران بازار فلزات اساسی رشد سریع اقتصادی چه در بازارهای داخلی و چه در بازار‌های جهانی به معنای افزایش تقاضا برای فلزات پایه است و افزایش تقاضا، با توجه به کشش قیمتی پايین عرضه برای اغلب این کالاها، رشد قیمت آنها را در بلندمدت به دنبال خواهد داشت.

 
البته در این میان صاحبان سرمایه‌های خوش‌بینی نیز پیدا می‌شوند که نظریه‌های متفاوتی در مورد عوامل رشد قیمت‌ها داشته باشند، چرا‌که در شرایطی که اقتصاد رونقی ندارد و سرمایه‌گذاری‌های مطمئن کمیاب هستند و بازده ناچیزی هم دارند و نرخ بهره اوراق قرضه حدود 8/ 4 درصد که نشان‌دهنده شرایط انبساطی پولی در چین است، خرید فلزات پایه را راهی مطلوب برای حفظ سرمایه خود ارزیابی می‌‌کنند که این موضوع تقاضا برای این کالاها و قیمت آنها را بالا می‌برد.

 
همچنین از آنجا که بر اساس آمارهای انتشاریافته موجودی انبارهای شانگهای افزایش‌یافته و ذخایر انبارهای لندن نیز رشد داشته است، به نظر می‌رسد افزایش قیمت این محصولات به‌صورت مقطعی بوده است.

 

 

در بازار داخلی فلزات اساسی چه گذشت؟

 

از سوی دیگر فلزات رنگی در بازار داخلی با نوسان قیمت مواجه شدند، به‌طوری که بهای فلز سرخ با افزایش 50 تومانی در هر کیلو رو‌به‌رو شد و نیکل افت 100 تومانی در هر کیلو را تجربه کرد، این در شرایطی است که سایر محصولات همچون سرب و روی ثابت باقی ماندند. به گفته فعالان بازار، نوسان قیمت‌ها طی هفته جاری باز‌هم منجر به عدم اعتماد تجار شده و معامله‌گران در انتظار ثبات و به کف رسیدن قیمت‌ها با توجه به خوش‌بینی به آینده بازار هستند.

 
به این ترتیب حجم تقاضا در بازار داخلی کاهش‌یافته و خرید و فروش‌ها همچنان راکد مانده است. فعالان بازار معتقدند که کاهش تقاضا در بازار در حقیقت باید منجر به کاهش قیمت فلزات پایه شود، اما نوسان منطقی مجدد نرخ ارز و تغییر مثبت فلزات در بازارهای جهانی، این فرصت را از بازار گرفته است.

 
از طرفی نيز به نظر می‌رسد به‌ دليل ‌اعتماد مجدد توليدكنندگان نسبت به وضعيت اقتصادی، تمايل جدی به افزايش توليد و به دنبال آن ورود به بخش صادرات رشد پیدا کند.

 
همچنین با کاهش قیمت‌ها، انگیزه تولیدکنندگان نیز برای تولید بیشتر افزایش خواهد یافت که البته مصرف‌کنندگان نیز با تغییر شرایط تولید و رفع محدودیت‌های بین‌المللی توقع دریافت کالای مرغوب‌تری را از سمت تولیدکننده دارند و اگر این چرخه باکیفیت و برنامه درست پیش برود می‌توان رقابت در عرصه بین‌المللی را برای محصولات داخلی نیز متصور شد.

 
از سوی دیگر در میان فلزات پایه، روی تنها فلزی است که طی یک ماه گذشته با روند ثابتی همراه بوده، البته این در حالی است که فعالان آگاه پیش‌بینی کرده‌اند که با توجه به نوسان مثبت نرخ ارز و کمبود این فلز در انبارهای داخلی، به زودی شاهد افزایش قیمت این محصول در بازار آزاد خواهیم بود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فلزات پایه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران