گام جدید برای روان شدن سرمایه گذاری در بخش معادن

گام جدید برای روان شدن سرمایه گذاری در بخش معادن

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: با اصلاحیه ای که اخیرا در قانون معادن به دولت ارائه شده است، برخی محدودیت های اندک هم برای سرمایه گذاران در بخش معدن برداشته خواهد شد.

 

به گزارش استیل پدیا، محمدرضا نعمت زاده روز یکشنبه در دومین روز اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران که با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افتتاح شد، گفت: با این گام، برخی محدودیت های موجود هم از پیش پای سرمایه گذاران حذف شود.

 

وی به شرایط جدیداقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: با بهبود شرایط بین المللی، از سرمایه گذاران برای حضور در بخش های اکتشاف، مهندسی و بهره برداری معدن دعوت به مذاکره و همکاری می کنیم.

 

وی با اشاره به ظرفیت های ایجاد شده در صنایع پایین دستی فولاد از متوقف شدن واردات مقاطع فولادی خبر داد و افزود: طی 8 ماه گذشته بیش از 6 میلیون تن فولاد به خارج کشور صادر شده و برنامه این است که تا پایان امسال میزان صادرات فولاد به 9 میلیون تن برسد.

 

نعمت زاده تکمیل زنجیره تولید را بسیار مهم خواند و گفت: طی 10 سال گذشته صادرات سنگ آهن خام 5 میلیون تن بوده اما طی همین مدت 30 میلیارد دلار برای واردات فولاد هزینه شده است و به همین دلیل به طور جدی به دنبال تکمیل زنجیره تولید هستیم.

 

وی افزود: با تکمیل زنجیره تولید طی سال های اخیر از موانعی بر سر خام فروشی و ظرفیت های زیادی در بخش واحدهای کنسانتره و گندله ایجاد شده است.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارائه آمار اظهار کرد: ظرفیت تولید کنسانتره سنگ آهن 28 میلیون تن بود که طی 3.5 سال اخیر با تلاش های انجام شده، 16 میلیون تن به این ظرفیت افزوده شده و سال آینده هم 4 میلیون تن دیگر به ظرفیت تولید این بخش اضافه خواهد شد.

 

نعمت زاده گفت: همچنین ظرفیت گندله 21.5 میلیون تن بود که طی 3.5 سال اخیر 8 میلیون تن به آن اضافه شد و قرار است در سال بعد هم 16 میلیون تن دیگر به ظرفیت تولید آن افزوده شود. همچنین در بخش آهن اسفنجی 18.7 میلیون تن ظرفیت تولید داشتیم که در دولت یازدهم 6.5 میلیون تن به آن افزوده شده و 9.5 میلیون تن هم برای سال آینده پیش بینی شده که امیدواریم تا قبل از چشم انداز به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد برسیم.

 

وی افزود: زنجیره بخش معدن و صنعت تکمیل نیست که دلیل آن خام فروشی در سال های گذشته بوده اما در برنامه ششم و سیاست های اقتصاد مقاومتی بر ایجاد ارزش افزوده تاکید شده است.

 

نعمت زاده با اشاره به وجود 48 میلیارد تن ذخایر قطعی معدنی در کشور اظهار کرد: در گذشته اکتشافات سطحی انجام شده اما اکنون با برنامه های ژئوفیزیکی که در حال انجام است، ذخایر جدیدی در حال اکتشاف است. در این میان در حالی که 2.8 میلیارد تن ذخیره قطعی سنگ آهن داشتیم، اخیرا 300 تا 400 میلیون تن دیگر به آن اضافه شده است.

 

وی تصریح کرد: برنامه داریم سالانه 300 تا 400 هزار کیلومتر مربع مورد مطالعه قرار دهیم تا در برنامه چشم انداز معادن بیشتری شناخته شود و در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد.

 

نعمت زاده ادامه داد: در زمینه اکتشاف، اغلب سرزمین ایران در اختیار سازمان زمین شناسی بود که به دلیل کمبود بودجه، کار با سرعت کمی پیش می رفت اما 117 پهنه اکتشافی به مساحت 400 هزار کیلومترمربع را آزاد کردیم که تا امروز 300 هزار کیلومتر مربع آن آزاد شده و بخش عمده ای از آن توسط ایمیدرو در استان های مختلف در حال انجام است.

 

وی اضافه کرد: همچنین پس از سال ها، با سازمان انرژی اتمی توافق شد تا مکان هایی را که به دلایلی برای فعالیت های اکتشافی متوقف بود، به صورت مشترک بین ایمیدرو و سازمان انرژی اتمی انجام شود که حدود 100 هزار کیلومتر از آن مناطق دارای ذخایر امیدوار کننده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران