در رقابت انرژی‌های تجدیدپذیر و زغال‌سنگ کدام جلوتر است؟

در رقابت انرژی‌های تجدیدپذیر و زغال‌سنگ کدام جلوتر است؟

در حالی که زغال‌سنگ پیوسته در تولید برق برای میلیون‌ها نفر از مردم جهان در کشورهای در حال توسعه به کار می‌رود، انرژی‌های تجدیدپذیر نیز در کشورهای در حال توسعه به سرعت رشد می‌کنند، هر چند در سال گذشته میلادی زغال‌سنگ به‌عنوان بزرگترین منبع تولید انرژی از سایر منابع سبقت گرفت.

 

به گزارش استیل پدیا، در سال گذشته میلادی حدود نیم میلیون پنل خورشیدی نصب شدند و روزانه دو توربین بادی بالا رفتند. این اتفاقات نمایانگر دوران‌گذار برای انرژی‌های تجدیدپذیر است که به دلیل نور خورشید و وزش باد، برق تولید می‌کنند. در همین امتداد آمار و ارقام شگفت‌انگیزی از سوی نهاد بین‌المللی انرژی اعلام می‌شود که احتمال رشد روزافزون انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش می‌دهد. در سال ۲۰۱۵ میلادی برابر با ۱۳۹۴ خورشیدی، بیش از نیمی از ظرفیت برق جهان از منابع تجدیدپذیر تامین شد و به ۱۵۳ گیگاوات رسید که رشد ۱۵درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

 در میان انواع منابع تجدیدپذیر تولید برق، مقدار الکتریسیته‌ای که در این سال از طریق نور خورشید و باد تولید شدند، بیشترین میزان را داشتند. انرژی‌ای که از سوی صفحات فتوولتائیک یا همان صفحات خورشیدی به وجود می‌آید به ۴۹ گیگاوات رسید و انرژی‌ای که از طریق باد به وجود می‌آید ۶۶ گیگاوات شد. بنا بر آخرین نسخه گزارشِ بازار انرژی‌های تجدیدپذیر در میان‌مدت که از سوی نهاد بین‌المللی انرژی منتشر شده، در پشت این دستاورد چشمگیر، فاکتورهای بسیاری وجود دارد ازجمله رقابت بیشتر، سیاست‌های حمایتی رشدیافته در بازارهای کلیدی و رشد فناوری.

 

در همین حال تغییرات آب‌وهوایی در سطح جهان که به گرم شدن بیشتر سیاره انجامیده محرک قوی‌تری برای قدرت‌گیری انرژی‌های تجدیدپذیر است. ۱۵۳ گیگاوات از انرژی تولید شده از منابع تجدیدپذیر جهان، بیشتر از ظرفیت کل انرژی‌ای بود که در سال گذشته میلادی در کانادا و با استفاده از سوخت‌های فسیلی مرسوم یا انرژی هسته‌ای تولید شد. در نتیجه این اتفاقات، منابع تجدیدپذیر، سهم خود را در تولید انرژی نسبت به زغال‌سنگ افزایش داده‌اند، اما هنوز نتوانسته‌اند سوخت‌های فسیلی را از موضع ارشدی که در تولید برق دارند، به پایین بکشانند. این ناتوانی تجدیدپذیرها از محدودیت‌های زمانی آنها ناشی می‌شود.

 به دلیل توقف تابش خورشید و وزش باد در برخی بازه‌های زمانی، آنها نمی‌توانند به‌طور پیوسته و مانند زغال‌سنگ یا انرژی هسته‌ای در یک سطح ثابت و به‌طور دائم انرژی تولید کنند. براساس اطلاعات منتشر شده از سوی نهاد بین‌المللی انرژی در سال ۲۰۱۵ میلادی برابر با ۱۳۹۴ خورشیدی نیروگاه‌های زغال‌سنگ حدود ۳۹ درصد از انرژی‌ای که دنیا به آن نیاز داشت را تولید کردند، در حالی که انرژی‌های تجدیدپذیر با احتساب انرژی تولید شده از طریق سدهای برق آبی ۲۳درصد از این انرژی را تولید کردند.

 

در هر حال نهاد بین‌المللی انرژی انتظار دارد این عدد تا سال ۲۰۲۱ میلادی برابر با ۱۳۹۹ خورشیدی به ۲۸درصد رشد کند که در آن صورت انرژی‌های تجدیدپذیر چیزی معادل تمام انرژی‌ای که در حال حاضر و همزمان در ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا تولید می‌شود را عرضه می‌کنند.

 
نهاد بین‌المللی، انرژی رشد تجدیدپذیرها را از سال گذشته تا سال ۲۰۲۱میلادی برابر با ۱۳۹۹ خورشیدی ۱۳درصد بیشتر از آنچه پیش از این پیش‌بینی شده بود، می‌بیند که این اتفاقات می‌تواند ناشی از چند دلیل باشد؛ سیاست‌های حمایتی که در امریکا، هند و مکزیک جاری است قوت گرفته، هزینه‌های تامین انرژی از طریق خورشید و باد نیز کم شده و انتظار می‌رود به‌طور قابل‌توجهی کاهش یابد.

 
براساس اطلاعات منتشرشده از سوی این نهاد، هزینه تولید برق از طریق صفحات خورشیدی ۲۵درصد و باد ۱۵درصد کمتر می‌شود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران