ورود شرکای خارجی به صنعت فولاد ایران از دیدگاه متال بولتن

ورود شرکای خارجی به صنعت فولاد ایران از دیدگاه متال بولتن

متال بولتن در گزارش جدید خود ، به حضور شرکت های خارجی در صنعت فولاد ایران اشاره و در عین حال تاکید کرده که اروپایی ها، در صف اول خرید فولاد از ایران هستند.

 

به گزارش استیل پدیا، این نشریه معتبر بین المللی دراین باره نوشت: لغو تحریم ها علیه ایران توجه جامعه جهانی را به ایران به خصوص در صنعت فولاد جلب کرده است. شماری از فولادسازان ، تجار و عرضه کنندگان تجهیزات به منظور از سر گیری روابط و ایجاد روابط تجاری به ایران آمدند.

 

از سوی دیگر با آزادی روابط تجاری و سرمایه گذاری دربخش های مختلف اقتصاد کشور انتظار می رود که مصرف فولاد رشد چشمگیری را داشته باشد. سرمایه گذاری ها در بخش مصرف فولاد ظرفیت صادرات کشور را نیز افزایش خواهد داد. علاوه بر این، ایران دارای مواد خام و منابع انرژی فراوانی است که می تواند نیازهای رشد صنعت فولاد را تامین کند.

 
بر اساس این گزارش ، در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد و تقاضای آن در ایران دچار تناقض هستند و برای رسیدن به ظرفیت واقعی تولید باید به برخی مشکلات غلبه کرد.

 
از طرفی ، بهبود اقتصاد هنوز به دلیل مشکلات بانکی تحت تاثیر قرار می گیرد و تحقق پروژه های مصرف و تولید فولاد را به تعویق می اندازد.صنعت از مشکلات تامین آب و برق و حمل و نقل داخلی و خارجی نیز رنج می برد و بازار صادرات نیز چدان مطلوب نیست.

 
ایران واردکننده مطلق نیست

 
ساختار بازار فولاد ایران در سال های تحریم تغییر کرده است. به دنبال اجرای شماری از پروژه ها ایران جایگاهش را به عنوان واردکننده مطلق از دست داد. در سال 2012میزان بیلت وارداتی کشور 3 میلیون تن بود که در سال 2014 به 250هزار تن کاهش یافت و در سال های2016-2015نیز واردات بیلت با کاهش بیشتری مواجه شد.

 
به گزارش انجمن جهانی فولاد ظرفیت تولید فولاد خام ایران28 میلیون تن است .در 9ماهه نخست سال 2016تولید فولاد ایران به 13.21میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8 درصد افزایش داشت. در سال 94 میزان مصرف فولاد ایران 15 تا16 میلیون تن براورد شده است. دلیل این امر کمبود سرمایه گذاری در بخش های مصرفی فولاد است. بانک جهانی رشد ناخالص داخلی ایران را در سال95 چهار درصد اعلام کرد که به نظر می رسد بخش های مصرفی فولاد همچون مسکن و زیرساخت تا سال2017 رشد چشمگیری نخواهند داشت .اگرچه این تنها مشکل فولاد سازان ایرانی نیست اما دولت قصد دارد تولید فولاد را تا سال2025 به 55 میلیون تن افزایش دهد.

 

اروپا خریدار نخست فولاد ایران

 
در سال94 میزان صادرات فولاد ایران 3.8میلیون تن بود که از این میزان 50درصد مربوط به محصولات نورد تخت بود. محصولات تخت عمدتا به کشورهای اروپایی همچون ایتالیا، اسپانیا، آلمان ودر خاورمیانه نیز به امارات متحده عربی صادر شد و در بخش بیلت نیز صادرات به کشورهایی همچون امارات متحده عربی، عمان و اردن صورت گرفت.

 
در بخش واردات ایران در سال 2015حدود3.3میلیون تن محصولات تخت فولادی وارد کرده است که در نه ماهه نخست سال 2016 به 1.7میلیون تن کاهش یافت و انتظار می رود در سال2017نیز همچنان روندی کاهشی داشته باشد.

 
تقاضای فولاد ایران درنیمه نخست سال95 با 10درصد کاهش همراه بود. میزان مصرف فولاد در خاورمیانه در سال 2015 حدود 84.1میلیون تن بوده است که ترکیه با 39 درصد رتبه نخست و ایران و عربستان به ترتیب با 20و16درصد مصرف فولاد در رتبه های دوم و سوم قرار گرقتند.

 
بیشترین ظرفیت تولید فولادسازان خاورمیانه در سال 2015 با 9 درصد تولید مربوط به شرکت فولاد مبارکه اصفهان بود و پس ازآن اردمیر و حدید با 8 و 6 درصد بیشترین ظرفیت تولید فولاد خاورمیانه را به خود اختصاص دادند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران