عوامل بازدارنده رونق معادن

عوامل بازدارنده رونق معادن

به‌رغم وجود قانون معادن، کم و کاستی‌های زیادی در این بخش وجود دارد که ناشی از خلأ‌های قانونی نیست بلکه حاصل عدم اجرا یا اجرای ناقص قوانین این بخش است.

 

به گزارش استیل پدیا، از سویی با رونق بازارها طی 10 سال اخیر شاهد ورود خیل عظیم سرمایه‌گذاران به این بخش بودیم و از سوی دیگر به گفته فعالان بخش معدن سیاست‌های دولت اغلب بازدارنده بوده و انگیزه سرمایه‌گذاران در این بخش را تحریک نکرده است.با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در بخش معدن اغلب در ابتدای زنجیره‌های تولید بوده و سیاست‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاری در حوزه فرآوری و ایجاد ارزش افزوده بیشتر به‌ درستی اعمال نشده، در اغلب بخش‌های معدنی در حوزه‌های میانی شاهد کمبود تولید بوده و در ابتدای زنجیره با مازاد تولید روبه‌رو هستیم.

 

این در حالی است که هر از چند گاهی دولت با ابراز اعمال عوارض بر صادرات، بازار‌های صادراتی را متشنج و کنترل آن را از صادرکنندگان می‌گیرد. آنچه فعالان این حوزه خواستار آن هستند داشتن برنامه‌ای منسجم و هدف‌دار از سوی دولت، با در نظر گرفتن تمامی جوانب و دریافت نظر‌های مشورتی تشکل‌ها و فعالان این صنعت است تا بتوانند طبق این برنامه پیش رفته و از زدن برچسب خام‌فروشی به آنها پرهیز شود.

 

در این بین زنجیره ارزش نیز متعادل شده و چالش‌هایی چون هزینه‌های تحمیلی تصمیمات یکباره نیز از بین می‌رود.در این شماره به چالش‌های معدنکاران و عوامل تاثیرگذار بر قیمت تمام شده مواد معدنی پرداختیم. نظرات مدیران این حوزه را در ادامه می‌خوانید.

آسیب شناسی معدنکاری در ایران | دکتر بهرام شکوری

دلایل عقب‌ماندگی بازار مواد معدنی در رقابت‌های بین‌المللی | بهروز سعید

نقش تجهیزات و ماشین‌آلات در حوزه معدن | محمد زندی کریمی

تصمیمات یکباره؛ عامل بازدارنده سرمایه‌گذاران | حمیدرضا افراسیابی


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران