کارخانه گندله‌سازی شماره ۲ گل‌گهر به بهره‌برداری رسید

کارخانه گندله‌سازی شماره ۲ گل‌گهر به بهره‌برداری رسید

معاون اول رییس‌جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت روز دوشنبه در آغاز سفر ۲روزه خود به استان کرمان به منظور افتتاح چند طرح بزرگ اقتصادی و عمرانی وارد شهرستان سیرجان شدند و مورد استقبال استاندار و جمعی از مسئولان استان قرار گرفتند.

به گزارش استیل پدیا، بهره‌برداری از کارخانه گندله‌سازی شماره۲ مجتمع گل‌گهر سیرجان به ظرفیت ۵ میلیون تن، آغاز شد و میزان تولید گندله در دولت تدبیر و امید به ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید.

 
برای این طرح بزرگ معدنی و صنعتی، ۴هزار و ۴۰۰میلیارد ریال و ۱۰۳میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده و با افتتاح این طرح برای ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و ۲هزار نفر به طور غیرمستقیم اشتغالزایی می‌شود.

افزایش تولید گندله سنگ آهن به بیش از ۲۹ میلیون تن در دولت تدبیر و امید

 
کارخانه گندله‌سازی شماره۲ شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر سیرجان با ظرفیت تولید ۵میلیون تن گندله روز دوشنبه با حضور معاون اول رییس‌جمهوری در این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

 
معاون رییس‌جمهور در آیین بهره‌برداری از طرح ۵میلیون تنی گل‌گهر گفت: گل‌گهر می‌تواند بیشترین ارزآوری را در صنایع معدنی داشته باشد.
اسحاق جهانگیری با اشاره به اینکه بودجه ۲۲هزار میلیارد تومانی گل‌گهر بی‌نظیر است گفت: صنایع معدنی ایران در بازارهای جهانی به طور کامل شناخته شده است.

 
جهانگیری در آیین بهره‌برداری از طرح ۵میلیون تنی گندله گل‌گهر گفت: بانک سپه از اواخر دهه ۶۰ توانست با ورود به پروژه‌های معدنی گل‌گهر و چادرملو گام‌های بزرگی در بخش معدن بردارد.

 
وی افزود: روند توسعه کشور در مسیر خوبی قرار گرفته و ایجاد اشتغال و توسعه صنایع هدف اصلی است. وی با بیان اینکه موتور توسعه صنایع معدنی کشور هم‌اکنون با بودجه خود شرکت‌ها اداره می‌شود و دولت یک ریال هم در این حوزه از بودجه عمومی پول نمی‌آورد، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری برای تولید ۵میلیون تن گندله در گل‌گهر ۵۰۰میلیارد تومان و بخش ارزی آن ۱۰۳ میلیون یورو است.

 
معاون رییس‌جمهور تصریح کرد: بودجه‌ای که گل‌گهر برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته، ۲۲هزار میلیارد تومان است که بودجه عمومی کشور به این میزان هم نمی‌رسد و این ارقام در نوع خود بی‌نظیر است.

 
وی افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه را تنها راه پایداری یک بنگاه خواند و گفت: اینکه گل‌گهر کاهش هزینه و تولید محصول با کیفیت را در برنامه قرار داده، یعنی راه خود را پیدا کرده است.

 
معاون رییس‌جمهور افزود: اولویت توسعه صنعتی کشور، توسعه صنایع معدنی است و گل‌گهر به‌عنوان بزرگترین معدن سنگ‌آهن ایران و یکی از بزرگترین معادن سنگ‌آهن جهان با برخورداری از انرژی و ذخایر معدنی می‌تواند به شرکتی تبدیل شود که بیشترین ارزآوری را برای صنایع معدنی کشور ایجاد می‌کند.
جهانگیری اظهار کرد: آنچه برای ایران مهم است روند توسعه کشور است که اکنون در مسیر صحیحی قرار گرفته است. این موضوع به دلیل انتخابات درست است. وی در ادامه گفت: اینکه اقتصاد کشور نقاط ضعفی دارد را نمی‌توان انکار کرد زیرا جامعه نیازمند اشتغال است و بخش وسیعی از مردم خواستار رسیدگی به مشکلات معیشتی‌شان هستند.

 
وی در ادامه گفت: در یک ماه اخیر، سفرهای مختلفی به استان‌های هرمزگان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و کرمان داشتیم که در آنها طرح‌های مختلفی به بهره‌برداری رسیدند.

 
جهانگیری در ادامه افزود: بودجه دولت در هیچ‌کدام از طرح‌های امسال نقشی نداشته است بلکه شرکت‌های خصوصی و نهادها این طرح‌ها را پیش برده‌اند. در واقع این شرکت‌ها موتور محرک اقتصاد کشور هستند.

 
به گفته وی، اکنون طرح‌های در دست اجرای گل‌گهر ۲۲ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با بودجه کشور رقم قابل‌توجهی است. به این معنی که طرح‌های توسعه‌ای از سوی شرکت‌های عمومی درحال اجرا هستند. این شرکت‌ها زمانی می‌توانند به کار خود ادامه دهند که به آنها توجه شود. درحال حاضر گل‌گهر قصد دارد با افزایش بهره‌وری، قیمت تمام شده محصولات خود را کاهش دهد. وی گفت: اکنون شرکت‌های بین‌المللی متعددی در زمینه صنایع معدنی در ایران وجود دارد که قابلیت رقابت در بازارهای بین‌المللی را دارند. به گفته وی یکی از اولویت‌های صنعتی ایران، توسعه صنعتی معدنی است، زیرا منابع انرژی گاز و مواد معدنی، فراوانند و نیروی‌انسانی قابل‌توجهی در اختیار داریم. وی در پایان افزود: اعتقاد داریم که می‌توانیم اقتصاد ایران را بدون اتکا به درآمد نفتی اداره کنیم.


یک گام به جلو برای تکمیل زنجیره ارزش

 
در این آیین، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: طرح‌های خوبی در بخش معدن و صنایع معدنی افتتاح شده که واحد شماره۲ گندله‌سازی گل‌گهر یکی از مهم‌ترین واحدهای این بخش است زیرا تا پیش از راه‌اندازی این واحد کمبود گندله داشتیم و اکنون با راه‌اندازی کارخانه شماره۲ گندله‌سازی گل‌گهر شاهد تکمیل زنجیره تولید در کشور هستیم. این موضوع در راستای تاکیدات رهبر معظم انقلاب و در راستای اقتصاد مقاومتی برای جلوگیری از خام‌فروشی مواد و ایجاد ارزش‌افزوده است.

 
محمدرضا نعمت‌زاده افزود: گل‌گهر بزرگترین معدن سنگ‌آهن کشور است که فعالیت‌های معدنی و صنایع معدنی وابسته به آن به عنوان یک هاب مطرح است.
وی اظهار کرد: در بخش گندله اکنون ۲۹ و نیم میلیون تن تولید داریم. واحدهای دیگر این بخش نیز تا پایان سال افتتاح می‌شود. تولید آهن اسفنجی هم از ۲۲میلیون تن به ۲۸ و ۸ دهم میلیون تن افزایش پیدا کرده است.

 
نعمت‌زاده بیان کرد: در بخش تولید شمش هم از ۲۲میلیون تن به ۲۷میلیون تن رسیده‌ایم و باز هم طرح‌های متعددی تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه یکی از فعالیت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، تکمیل این زنجیره است و در زمینه مس نیز همین کار را دنبال می‌کنیم، گفت: در برخی بخش‌ها معدن و در برخی نقاط صنایع جانبی جلوتر است، البته شاید برخی مکان‌ها درست جانمایی نشده و حمل‌ونقل مشکل دارد اما تا جایی که ممکن است تلاش می‌کنیم با همکاری وزارت راه و شهرسازی و حوزه راه‌آهن، مشکل را رفع کنیم.

 
نعمت‌زاده افزود: صنایع و معادن کشور علاوه بر وظایف اصلی خود، به سایر بخش‌ها کمک می‌کنند و این امر موجب شده سوددهی این بنگاه‌ها کاهش پیدا کند به همین دلیل تقاضا می‌کنیم کمک شود تا هر بخش کارهای خودش را انجام بدهد.

 
وی ادامه داد: به‌عنوان مثال وزارت نیرو باید آب و برق را تا دیواره صنایع بیاورد که این کار انجام نمی‌شود. امیدواریم تا آخر این دولت شاهد شکوفایی بیشتر ظرفیت‌ها باشیم.

 
نعمت‌زاده در ادامه تصریح کرد: امیدواریم واگذاری معدن شماره۲ و واگذاری پهنه‌های اکتشافی، زودتر اجرایی شود. وی با اشاره به اینکه این بهره‌برداری در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر جلوگیری از صدور مواد خام و با هدف صادرات بوده است، تصریح کرد: دوستان در گل‌گهر گل می‌آفرینند و تلاش می‌کنند، ضمن اینکه اینجا هنوز بزرگترین معدن سنگ‌آهن کشور است و به‌عنوان مرکز و مجموعه فعالیت‌های معدنی و صنایع وابسته فعالیت می‌کند.

 
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از زمان فعالیت دولت یازدهم، ظرفیت‌هایی در بخش‌های مختلف فولاد ازجمله تولید ۳۱میلیون تن کنسانتره بعد از سنگ خام داشته‌ایم که امروز به ۴۵میلیون تن در سال رسیده است.

 
نعمت‌زاده اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات بخش معدن، حمل‌ونقل است و تا جایی که ممکن بوده با وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن سعی بر رفع این مشکل کرده‌ایم. یکی از اقدامات انجام شده ایجاد خط راه‌آهن از کرمان به سیرجان است.
به گفته نعمت‌زاده، مشارکت به منظور انتقال آب خلیج‌فارس نیز برای طرح‌های معدنی و صنایع معدنی در مرکز ایران، یکی دیگر از پروژه‌های بزرگ کشور است.

 

مجوز بهره‌برداری از معدن شماره ۲ گل‌گهر صادر شد

 
مدیرعامل مجتمع معدنی گل‌گهر در مراسم بهره‌برداری از واحد ۵میلیون تنی گندله‌سازی سیرجان نیز ضمن تشکر از وزیر صنعت، معدن و تجارت در زمینه واگذاری معدن شماره۲ خواستار صدور مجوز برای اکتشاف در این معدن شد.

 
ناصر تقی‌زاده، گام نخست گل‌گهر را در سال‌های اخیر افزایش تولید به میزان ۲۱درصد در امسال نسبت به سال ۹۳ اعلام کرد و گفت: در همین حال تولید شرکت به میزان ۱۵میلیون و ۵۵۰هزار تن در ۶ ماهه نخست امسال با پوشش ۵۶درصدی تحقق پیدا کرده است.

 
وی در زمینه تولید کنسانتره نیز به رشد ۱۷ درصدی نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: تولید این محصول درهمین مدت بوده به‌طوری که رشد ۲۵درصدی نسبت به سال ۹۳ را تجربه کرده و تا پایان سال معادل ۱۲میلیون و ۵۰۰هزار تن کنسانتره تولید می‌شود.

 
در بحث گندله نیز طبق برنامه، تولید ۵میلیون تن سالانه را در دست اقدام داریم اما با تغییرات کوچک این رقم به ۷ میلیون تن افزایش می‌یابد.
تقی‌زاده در زمینه صادرات نیز از رشد ۱۵درصدی در امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: فروش گل‌گهر نسبت به سال گذشته با ۳۳درصد افزایش همراه است که نسبت به سال ۹۳ رشد ۵۷درصدی دارد. این درحالی است که در زمینه صادرات، امسال رشد ۳۰۰درصدی نسبت به سال ۹۳ را داشتیم.

 
مدیرعامل گل‌گهر در ادامه از دیگر اقدامات انجام شده گل‌گهر گفت و افزود: کاهش قیمت تمام شده ۱۰درصدی در سال ۹۴ نسبت به ۹۳ با صرفه‌جویی انجام شده و افزایش تولید این نسبت در سال ۹۵ به رقم زیر سال ۹۳ می‌رسد یعنی حداقل باید ۵درصد کاهش یابد.

 
به گفته تقی‌زاده، این مجموعه ۹۲۶۸ نفر اشتغالزایی داشته که پیش‌بینی می‌شود مطابق برنامه، به ۱۳هزار نفر تا سال آینده -با بهره‌برداری از پروژه‌ها- افزایش یابد.

 
وی با بیان اینکه فولاد مبارکه امسال و سال قبل در مجموع ۲میلیون تن کنسانتره از ما خریداری کرده است، افزود: از آقای جهانگیری درخواست داریم کمک کنند بانک‌ها سندیکایی تشکیل داده و نسبت به تامین هزار میلیارد تومان نقدینگی موردنیاز برای اجرای پروژه انتقال آب خلیج‌فارس اقدام کنند. مدیرعامل گل‌گهر با اشاره به اینکه سود گل‌گهر را برای چند سال آینده پیش‌خور کرده‌ایم گفت: اگر بانک سپه از سهامداری ما کنار برود دچار هرج و مرج مدیریتی می‌شویم از این‌رو از آقای جهانگیری درخواست ویژه داریم که در این زمینه مساعدت کنند.

 

افتتاح مجموعه ورزشی گل‌گهر سیرجان با حضور جهانگیری

 
در این مراسم همچنین با حضور وزیران جهادکشاورزی، نیرو، ورزش و جوانان، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون سازمان برنامه و بودجه و برخی معاونان وزیران، مجموعه ورزشی گل‌گهر سیرجان و همچنین با حضور معاون اول رییس‌جمهوری در سیرجان افتتاح شد. برای احداث ورزشگاه گل‌گهر ۴۵میلیارد تومان هزینه شده و در زمینی به مساحت ۳۹هزار مترمربع ساخته شده است.

نرگس قیصزی


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران