سال آینده توازن در زنجیره فولاد کشور برقرار می‌شود

سال آینده توازن در زنجیره فولاد کشور برقرار می‌شود

با سرعت گرفتن طرح‌های فولادی از نیمه دوم سال جاری، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا نیمه اول سال آینده شاهد برقراری توازن در بخش‌های مختلف زنجیره فولاد در کشور باشیم.

 

به گزارش استیل پدیا، مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی که در جریان بازدید وی از غرفه «دنیای اقتصاد» در نمایشگاه مطبوعات انجام شد را در ادامه می‌خوانید:

 

تولید و صادرات فولاد تا پایان سال به چقدر می‌رسد؟

 

در حال حاضر تلاش خوبی در حوزه صادرات صورت گرفته و بر اساس رکوردی که در 6 ماه اول سال در این بخش تحقق یافته، پیش‌بینی می‌شود که در حوزه زنجیره فولاد (یعنی نه فقط فولاد) از جمله کنسانتره و گندله به رشد خوبی در صادرات دست یافته‌ایم. در بخش تولید نیز شرایط خوبی داریم. البته تا راه‌اندازی واحدهای اسفنجی ما یک فاصله زمانی وجود دارد. از این رو امسال حتما وضعیت بهتری متصور است و پیش‌بینی ما دستیابی به 17 میلیون تن فولاد تا پایان سال است.

 

به نظر شما تعرفه فولاد تا پایان سال تغییر می‌کند؟

تا پایان امسال تغییری در میزان تعرفه فولاد ایجاد نخواهد شد، اما در این میان نکته‌ای که بعضی از پروفیل‌سازها با آن مواجهند درخصوص تامین مواد اولیه آنها است که هم‌اکنون فولاد مبارکه در صدد است که نیازهای آنها را تامین کند. از این رو تعرفه قرار نیست تغییر کند، ولی قرار است که نیازهای پروفیل‌سازها حتما تامین شود.

 

نظر جناب‌عالی درخصوص اعمال تعرفه برای صادرات سنگ‌آهن چیست؟ گویا شرکت‌های سنگ‌‌آهنی‌ از این مساله ناراضی هستند؟

 

قطعا باید از سیاست‌های وزارتخانه تبعیت کنیم، اما در ابتدا باید مراحل تصویب آن در دولت انجام شود، بدیهی است که این امر اززوایای مثبت و منفی برخوردار است. برای جلوگیری از خام‌فروشی سیاست درستی است، اما باید ابعاد مختلف قضیه را در نظر گفت. به‌عنوان مثال سنگ‌آهن‌های هماتیتی درداخل کشور به هیچ وجه نمی‌تواند بهره‌‌وری یا فرآوری شود.

 

بنابراین باید در جهتی حرکت کرد که کارخانه‌های جدیدی بر‌ای این امرتهیه کنیم. بدیهی است وقتی محصولی در داخل کشور با ارزش افزوده‌ بالا تولید می‌شود، نباید به‌صورت خام صادر شود. این سیاست را سنگ‌آهنی‌ها هم قبول دارند، ولی باید مشکلات آنها نیز برطرف شود به‌عنوان مثال پرداخت به‌موقع وجوه، مسائل تسهیلات آنها و همچنین مشکلاتی که معادن کوچک و متوسط دارند مرتفع شود و تنها با ممنوع کردن صادرات مشکل سنگ‌آهنی‌ها به‌طور کامل کامل حل نمی‌شود.

 

عملیات اجرایی تیتانیوم کهنوج در چه مرحله‌ای است؟

 

عملیات اجرایی تیتانیوم کهنوج روز سه‌شنبه هفته جاری آغاز خواهد شد به گونه‌ای که از 130 هزار تن کنسانتره و 70 هزار تن سرباره برخوردار است. سرمایه‌گذاری پروژه مذکور حدود 5 هزار میلیارد ریال است. معدن کهنوج تیتانیوم در30 سال گذشته اکتشاف شده و به‌رغم فناوری‌ بالایی که داشت به دلیل کمبود مالی و تحریم‌ها متوقف شده بود. از این رو این طرح از جمله پروژه‌های مهم است و به دلیل اهمیت آن با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری افتتاح خواهد شد.

 

یک خبر خوش دیگر اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال خط تولید 5 میلیون تن گندله مبارکه در سنگان راه‌اندازی خواهد شد و در نیمه اول سال آینده 5 میلیون تن گندله اپال سنگان ‌و همچنین کنسانتره‌ مادکوش در بندرعباس و نیز توسعه ملی را در دستور کار داریم. بنابراین به نظر می‌رسد که در نیمه اول سال آینده توازن کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی و به یک تعبیر زنجیره توازن فولاد کشور با راه‌اندازی کارخانه‌های آهن‌اسفنجی نی‌ریز، میانه و شادگان برآورده شود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران