گام به گام تا رسیدن به خودکفایی در تولید گندله

گام به گام تا رسیدن به خودکفایی در تولید گندله

براساس طرح جامع فولاد در چشم‌انداز ۱۴۰۴، تولید ۵۵میلیون تن فولاد، پیش‌بینی شده و این در حالی است که ظرفیت تولید گندله‌سازی کشور اکنون ۲۳میلیون تن است و باید این بخش به ظرفیت ۸۰میلیون تنی برسد.

 

به گزارش استیل پدیا، در این زمینه مجموعه‌های فعال در حوزه معدن و صنایع معدنی تلاش گسترده‌ای برای رسیدن به این هدف در برنامه‌های خود کرده‌اند. به این ترتیب می‌توان گفت زنجیره تولید و فرآوری سنگ‌آهن در کشور به سمت تکمیل شدن در حرکت است و انتظار می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور از واردات گندله درکشور بی‌نیاز شویم. این اتفاق به گفته مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با راه‌اندازی واحد ۵میلیون تنی گندله رخ خواهد داد و نیاز صنایع فولادی به گندله به میزان قابل قبولی تامین خواهد شد.


مزیت در تکمیل زنجیره تولید

 
به نقل از روابط عمومی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، پروژه گندله‌سازی شرکت معدنی صنعتی گل‌گهر با ظرفیت ۵میلیون تن در هفته آینده افتتاح خواهد شد.
یکی از مزیت‌های شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر نسبت به بقیه شرکت‌های معدنی این است که تمامی حلقه‌های زنجیره فرآوری سنگ‌آهن را در اختیار دارد. یعنی در گام نخست بعد از استخراج سنگ‌آهن از معدن نسبت به تولید کنسانتره اقدام شده و بعد وارد مرحله گندله‌سازی شده و بعد از آن آهن اسفنجی تولید می‌کند.
براساس اطلاعات ارائه شده از سوی روابط عمومی این شرکت، واحد ذوب و تولید شمش فولادی نیز بین ۲ تا ۳ سال آینده راه‌اندازی شده و زنجیره تولید محصول نهایی(فولاد) تکمیل می‌شود.

 
درحال‌حاضر یکی از محصولات مورد نیاز صنایع فولادی ایران گندله است و برای تامین نیاز واحدها مجبور به واردات این محصول هستیم. با این حال اگر برنامه‌ای برای صادرات گندله در نظر گرفته شده باشد، به دلیل بالا بودن تقاضا برای این محصول در کشور، سهمی از این ۵میلیون تن گندله تولید شده برای صادرات باقی نخواهد ماند و تمام تولید به مصرف داخلی می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی واحد گندله‌سازی گل‌گهر نیاز صنایع داخلی به گندله تامین شود.
این گزارش می‌افزاید: تجهیزات و فناوری‌های مورد استفاده در این واحد گندله‌سازی ساخت یک شرکت خارجی است، اما اجرای آن برعهده یک شرکت ایرانی به نام «کی‌سون» گذاشته شده است.

 
ارزان‌ترین پروژه گندله‌سازی

 
مدیرعامل شرکت گل‌گهر درباره پروژه گندله‌سازی شماره ۲ گفت: شرکت معدنی‌وصنعتی گل‌گهر در زمینه موارد مهمی مانند جبران ظرفیت‌های خالی فولادسازان و برقراری توازن در زنجیره تولید فولاد، خودکفایی از واردات گندله و جلوگیری از خروج ارز، جلوگیری از خام فروشی ناشی از نداشتن توازن در زنجیره فولاد (صادرات سنگ‌آهن)، افزایش ارزش‌افزوده تولیدات، ایجاد اشتغال در منطقه (میزان اشتغال مستقیم ۵۰۰ نفر و غیرمستقیم ۲ هزار نفر)، مطالعات اولیه پروژه گندله‌سازی شماره۲ را در سال ۱۳۹۰ با هدف تولید سالانه ۵میلیون تن در سال در دستور کار قرار داد.

 
ناصر تقی‌زاده با بیان این مطلب گفت: پس از برگزاری مناقصه، شرکت آلمانی Outotec به‌عنوان صاحب فناوری و تامین‌کننده تجهیزات خارجی با مشارکت کیسون/فراتحقیق سپاهان به‌عنوان پیمانکار بخش داخلی انتخاب شدند، این قراردادها در تیر ۹۱ برای ۳۹ ماه منعقد شد.

 
وی افزود: همچنین سرمایه‌گذاری پروژه افزون‌بر ۸هزار و ۵۰۰میلیارد ریال و دوره بازگشت سرمایه حدود ۳سال است که در مقایسه با سایر پروژه‌های مشابه جزو ارزان‌ترین پروژه‌های گندله‌سازی اجراشده در ایران است. با توجه به تجربه شرکت گل‌گهر از کارخانه مشابه (گندله‌سازی شماره یک)، در بخش طراحی و مهندسی به‌منظور کاهش هزینه‌های تولید، افزایش کیفیت محصول، بهبود پارامترهای زیست‌محیطی و همچنین کاهش توقفات خط تولید، حدود ۵۵ اصلاح شناسایی و در طرح لحاظ شد که این اصلاحات امکان افزایش ظرفیت اسمی این کارخانه را از ۵میلیون تن به ۷میلیون تن در آینده میسر می‌کند.

 
همچنین ۶۰درصد از تجهیزات به کار رفته در پروژه گندله‌سازی، ساخت داخل بوده و ۴۰درصد باقیمانده از سوی شرکت‌های معتبر اروپای غربی تامین شده است.
تقی‌زاده با بیان اینکه در بخش تامین تجهیزات، با وجود تحریم‌های بین‌المللی، تمام تجهیزات اصلی از برندهای معتبر اروپایی تامین شده است، می‌گوید: بنا به نظر کارشناسان خارجی، اجرای پروژه از کیفیت بالایی برخوردار است. یکی از موفقیت‌های منحصربه‌فرد این پروژه، اجرای عملیات راه‌اندازی آن در ۴۵ روز است که به اذعان شرکت اتوتک یک رکوردشکنی در سطح جهانی است؛ کاری که در تجربه پیشین به‌طور متوسط حدود ۴ماه زمان نیاز داشت.

 
از دیگر نکات دیگر این پروژه، مدت‌زمان اجرای آن است که با وجود تحریم‌ها و کمبود نقدینگی صنایع کشور فقط با حدود چند ماه تاخیر نسبت به مدت‌زمان پیش‌بینی‌شده در قرارداد به بهره‌برداری رسید که در مقایسه با سایر پروژه‌های مشابه در ایران یک رکورد به شمار می‌رود.

 
به گفته تقی‌زاده، با بهره‌برداری از این پروژه، شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر موفق شد بخش عمده کمبود گندله کشور و ظرفیت‌های خالی شرکت‌های فولادسازی را پوشش دهد و امید است در آینده با افزایش بهره‌وری در سایه اصلاحات، موفق به ارتقای ظرفیت تولید از ۵ به ۷میلیون تن شده و باعث جبران صددرصدی کمبود گندله کشور شود.

 
اقبال بیشتر به سهام گل‌گهر

 
تامین نیاز صنایع داخلی در اولویت است. این موضوع همواره از سوی مدیران و فعالان معدنی مورد تاکید بوده است. در این زمینه شاهدیم تولیدکنندگان محصولات مورد نیاز فولادی، در گام نخست تولیدات خود را در اختیار واحدهای صنعتی داخلی قرار داده و در صورت داشتن مازاد، نسبت به صادرات محصولات خود اقدام می‌کنند.

 
مدیرعامل گل‌گهر چندی پیش هم درباره تاثیر پروژه گندله‌سازی شماره ۲ گل گهر گفته بود: راه‌اندازی پروژه ۵میلیون تنی گندله تاثیر زیادی بر سودآوری شرکت دارد. به‌دلیل اجرایی شدن این بخش، استقبال از سهام گل‌گهر افزایش یافت و صف‌های خرید برای آن بسته شد.

 
تقی‌زاده از صادرات ۲میلیون تنی کنسانتره در ۶ ماه نخست امسال خبر داده و ابراز امیدواری کرده روند صادرات تا پایان سال حفظ شود. در واقع، موارد زیادی مانند حمل‌ونقل، وضعیت بنادر و دیگر عوامل بر صادرات محصولات گل‌گهر موثر است و مجموعه این عوامل می‌تواند بر میزان صادرات به میزان چشمگیری تاثیرگذار باشد.

 
به گفته مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، مثبت بودن این موارد، افزایش صادرات را به همراه خواهد داشت. تولید شرکت گل‌گهر افزایش زیادی داشته است. تاکنون این شرکت ۷میلیون تن تولید کنسانتره داشته که مقداری از آن تبدیل به گندله شده و در صنعت فولاد کاربرد دارد. مشتری اصلی گندله این شرکت، فولاد خوزستان است و محصولات از سوی این فولادساز خریداری می‌شود.

 
وی افزود: به آینده قیمت سهام گل گهر امیدوار هستم و انتظار افزایش قیمت جدی سهام این شرکت را داریم. درحال‌حاضر شرکت گل‌گهر طرح‌های توسعه‌ای زیادی در دست دارد و با به نتیجه رسیدن این طرح‌ها، وضعیت گل‌گهر بهبود می‌یابد. شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت نیز وضعیت مناسبی از نظر سودآوری و سهام دارند، اعلام تعدیل‌های مثبت از سوی این شرکت نیز عاملی برای افزایش قیمت سهام خواهد شد.


افتتاح مجموعه ورزشی گل‌گهر

 
تقی‌زاده در ادامه، به گشایش مجموعه ورزشی گل‌گهر هم اشاره کرد و گفت: مجموعه ورزشی گل‌گهر همزمان با سفر معاون اول رییس‌جمهوری افتتاح می‌شود.
مدیرعامل گل‌گهر گفت: این مجموعه ورزشی ۱۷هزار و ۲۰۰ مترمربع فضای سرپوشیده و ۱۱هزار و ۹۰۰ مترمربع فضای باز دارد که فضای سرپوشیده دارای سالن‌های کشتی، ژیمناستیک، وزنه‌برداری، بدنسازی، تیراندازی، اتاق پزشک و.... است و در فضای باز زمین فوتبال با ظرفیت ۳هزار نفر و ۲ قطعه زمین تنیس به مساحت ۱۶۰۰ مترمربع با ظرفیت ۱۵۰ نفر قرار دارد.

 
تقی‌زاده ادامه داد: این ورزشگاه قابلیت‌ها و توانمندی‌های زیادی دارد که می‌توان به برگزاری مسابقات بین‌المللی ورزشی و میزبانی از رویدادهای مهم، اجرای برنامه‌های فرهنگی و برپایی همایش‌ها، میزبانی از اردوهای آماده‌سازی تیم‌های ملی در رشته‌های مختلف، برگزاری تورهای گردشگری ورزشی و.... اشاره کرد.
مدیرعامل گل‌گهر اظهار کرد: این ورزشگاه در بخش کارگری، حرفه‌ای، تیم‌های پایه، همگانی و کانون‌های استعدادیابی در ۲ بخش آقایان و بانوان در رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت دارد.

نرگس قیصری


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران