قفل طرح‌های فولادی باز شد

قفل طرح‌های فولادی باز شد

نخستین کارخانه آهن اسفنجی فولادهای استانی کشور در سفید‌دشت چهارمحال بختیاری با حضور مقامات ارشد کشور از جمله معاون اول رئیس‌جمهوری افتتاح شد.

 

به گزارش استیل پدیا، اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح نخستین طرح از فولادهای استانی گفت: برای دستیابی به توسعه باید به سرمایه‌های بخش خصوصی و نهادهای عمومی توجه کنیم.وی که در محل کارخانه آهن اسفنجی سفید‌دشت چهار محال و بختیاری سخن می‌گفت، تصریح کرد: استان‌های کشور برای سرمایه‌گذاری از بخش خصوصی و نیز نهادهای عمومی از جمله شستا و بنیاد مستضعفان دعوت به همکاری کنند.

 

وی تاکید کرد: هر استانی که بخش خصوصی بتواند در آن منطقه‌ راحت تر کار کند موفق‌تر است و این امر در راستای به کارگیری توان داخلی و مفهوم اقتصاد مقاومتی است. به گفته جهانگیری، سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی تنها با تکیه بر توان بخش خصوصی اتفاق می‌افتد. معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد: ما نباید بخش خصوصی که سرمایه خود را برای ایجاد شغل در این کشور گذاشته و ورشکست شده رها کنیم. وی در عین حال از تخصیص منابع بانکی به عده‌ای محدود انتقاد و اظهار کرد: اکنون با 100هزار میلیارد تومان معوقه بانکی مواجه هستیم.جهانگیری به جایگاه ایمیدرو و اهداف تاسیس آن اشاره کرد و افزود: در ابتدای دهه 80 این سازمان با هدف توسعه معدن و صنایع معدنی ایجاد شد و هزاران میلیارد تومان از سهام شرکت‌های فولادی، آلومینیومی، مس و معادن دیگر در اختیار ایمیدرو قرار گرفت، اما در انتهای دهه گذشته، دولت قبل سرمایه‌های این سازمان را در قالب رد دیون و سهام عدالت واگذار کرد و در آن زمان کسی نپرسید این میزان سرمایه کجا رفته و چگونه هزینه شده‌ است.

 

وی خاطر‌نشان کرد: در شرایط اوج درآمدهای دولت قبل و وضعیت خوب مالی، هیچ‌کدام از طرح‌های استانی فولاد راه‌اندازی نشد، در حالی که ایمیدرو با مشارکت شرکت فولاد مبارکه، توانست طرحی همچون فولاد سفید‌دشت را از حالت رکود و سکون خارج کند و امروز شاهد افتتاح آن هستیم.معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد: راه‌اندازی طرح‌های فولادی در استان چهارمحال و بختیاری،‌ پیام روشنی برای مردمان منطقه دارد و آن هم صنعتی شدن این استان است. وزیر صنعت معدن و تجارت نیز در این مراسم گفت: طرح‌های هفتگانه فولادی بر‌اساس بودجه‌های دولتی برنامه ریزی شده بودند، اما دولت به دلایل برنامه‌های کلانی نظیر بازبینی اصل 44 و اقتصاد مقاومتی نمی‌توانست آنها را تکمیل کند.

 

محمد‌رضا نعمت‌زاده در این مراسم افزود: دولت تصمیم به واگذاری طرح‌های مذکور به بخش خصوصی گرفت و خوشبختانه این کارخانه‌ها به شکل جداگانه به بخش خصوصی واگذار شدند.وی با اشاره به اینکه فاینانس این طرح‌ها دشوار بود و رساندن ماشین‌آلات نیز با دشواری صورت گرفت، افزود: ظرفیت تولید فولاد خام کشور در حال حاضر به 5/ 27 میلیون تن رسیده که 10میلیون تن آن ورق گرم است. وی ابراز امیدواری کرد که با زیر‌ساخت‌های موجود استان چهارمحال و بختیاری تبدیل به منطقه‌ای صنعتی شود.

 

3 طرح دیگر در راهند

 

رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز در این برنامه گفت: سه طرح دیگر آهن اسفنجی از فولادهای استانی،‌ تا پایان سال جاری افتتاح می‌شود. مهدی کرباسیان که در مراسم آغاز به تولید نخستین کارخانه آهن اسفنجی فولادهای استانی سخن می‌گفت‌ تصریح کرد: کارخانه‌های آهن اسفنجی شادگان، میانه و نی ریز در برنامه راه‌اندازی قرار دارند.کرباسیان تصریح کرد: طی سه سال اخیر با همکاری بانک صنعت و معدن 8/ 1 میلیارد یورو برای فولادهای استانی، گشایش اعتبار صورت گرفت.

 

وی با تاکید بر اینکه تامین مالی طرح‌های توسعه از جمله فولادهای استانی در شرایط تنگنای نقدینگی صورت گرفت، تاکید کرد: در دولت تدبیر و امید،‌ ایمیدرو توانست در شرایطی که 21 هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های تحت پوشش خود را از دست رفته می‌دید،‌ نسبت به فعال کردن طرح‌ها اقدام کند.کرباسیان ‌نقش بخش خصوصی را در فعال کردن طرح‌ها مورد تاکید قرار داد و گفت: مشارکت بخش خصوصی و استفاده از توان فنی و مالی آنها، سبب به حرکت در آمدن پروژه‌های بخش معدن و صنایع معدنی شد.

 

وی یادآور شد: شرکت فولاد مبارکه اصفهان، با هدف فعال شدن و راه‌اندازی این طرح، 65 درصد از سهام فولاد سفید‌دشت را در اختیار گرفت و 35 درصد آن متعلق به ایمیدرو است. معاون وزیر صنعت معدن و تجارت درباره فولاد سفید‌دشت چهار محال و بختیاری گفت: این طرح و به‌صورت کلی طرح‌های استانی فولاد، با فناوری ایرانی و متخصصان داخل کشور اجرایی شده و به مرحله بهره‌برداری رسیده که این امر گامی برای اقتصاد مقاومتی است.وی همچنین اظهار کرد: بخش فولاد‌سازی طرح سفید دشت چهار محال و بختیاری، تا نیمه دوم سال 97 وارد مدار تولید می‌شود.

 

تولید یک میلیون تن اسلب و نورد گرم

مدیرعامل فولاد مبارکه نیز در آیین افتتاح این طرح گفت: مرحله نخست فولاد سفید‌دشت با ظرفیت تولید 800 هزار تن آهن اسفنجی بهره‌برداری شده است. بهرام سبحانی افزود: 65 درصد سهام این واحد تولیدی از سوی فولاد‌مبارکه و 35 درصد مابقی را سازمان ایمیدرو خریداری و سرمایه‌گذاری کرده است.وی گفت: این واحد شامل مرحله احیا (تبدیل گندله به آهن اسفنجی) و مرحله فولادسازی (تبدیل آهن اسفنجی به اسلب) و مرحله تولید (شمش فولادی) است.سبحانی افزود: اجرای این طرح از سال 85 آغاز و واحد احیای مستقیم آن هم اینک تکمیل و به بهره‌برداری رسیده و 70 درصد تجهیزات مرحله دوم طرح که فولادسازی است به کارخانه حمل شده که طبق پیش‌بینی‌ها نیمه دوم سال 97 بهره‌برداری می‌شود.

 

وی میزان سرمایه‌گذاری ثابت این طرح را 5 هزار و 250 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: 64 میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی نیز به این طرح اختصاص یافته است.به گفته وی، برای مرحله دوم این کارخانه 3هزار میلیارد ریال و 70 میلیون یورو اعتبار در نظر گرفته شده است. وی افزود: در این طرح یک میلیون تن اسلب و نورد گرم تولید می‌شود. سبحانی اظهار کرد: این طرح در 422 هکتار و با زیربنای 250 هکتار، زمینه اشتغال مستقیم برای 140 نفر در مرحله اول و 800 نفر را به‌صورت غیرمستقیم فراهم کرده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران