دیدگاه یک فعال بازار سرمایه در خصوص قیمت‌ گذاری سنگ‌آهن

 دیدگاه یک فعال بازار سرمایه در خصوص قیمت‌ گذاری سنگ‌آهن

یک خبره بازار سرمایه گفت: دولت نباید در قیمت‌گذاری محصولات و زنجیره تولید فولاد وارد شود چرا که تعیین دستوری قیمت کالا و محصولات معدنی بر هیچ منطق اقتصادی استوار نیست و تعیین دستوری قیمت محصولات معدنی به زنجیره تولید فولاد ضربه می‌زند.

 

غلامرضا سلیمانی امیری مدیرعامل هلدینگ چند رشته‌ای غدیر در پاسخ به این پرسش که آیا این استدلال دولت که با توجه به کاهش جهانی قیمت فولاد، قیمت سنگ‌ آهن و گندله نیز باید متعادل شود، صحیح است، افزود: درست است که قیمت فولاد از کاهش برخوردار شده اما این کاهش قیمت جهانی تنها معطوف به فولاد نبوده و آهن اسفنجی و گندله نیز با کاهش قیمت در بازارهای جهانی مواجه شده‌اند.

 

این خبره بازار سرمایه با اشاره به نگرانی‌های موجود از بروز آسیب به صنعت فولاد در پی نرخ گذاری دولتی آهن اسفنجی و گندله، اظهار داشت: به موجب آن شرکت‌های تولیدی زنجیره فولاد طی نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داده‌اند که بهتر است وزارتخانه‌ها در قیمت‌ گذاری کالاها و محصولات وارد نشوند و مبنای قیمت‌ گذاری این محصولات عرضه و تقاضا در بورس کالا قرار گیرد چرا که مکانیزم موجود در بورس کالا خود قیمت‌ها را تعدیل می‌کند.

 

مدیرعامل شرکت سرمایه‌ گذاری غدیر با تاکید بر اینکه قیمت سنگ‌ آهن در سطح جهان کاهش یافته و این کاهش قیمت بین‌ المللی است، اضافه کرد: در حال حاضر قیمت‌های موجود در سنگ‌ آهن به صورت بین‌المللی در بورس فلزات لندن تعیین می‌شود، براین اساس نیازی نیست که قیمت این کالا به صورت داخلی تعیین شود. براین اساس مکانیزم عرضه و تقاضا در بازارهای بین‌المللی و بورس کالا بهترین اقدام در منطقی کردن قیمت این محصول به شمار می‌رود.

 

او در خصوص قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی نیز اظهار امیدواری کرد که این نرخ به زودی در کارگروهی که در وزارت نفت تشکیل شده است، تعیین شود. این خبره بازار سرمایه به مصوبه مجلس درباره تعیین نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی اشاره کرد که از زمان ابلاغ این مصوبه از سوی مجلس، کارگروه مشترک وزارت نفت، صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد شش ماه فرصت دارد که نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی را تعیین کند.

 

او مهلت پایانی این کارگروه برای تعیین نهایی نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی را مردا دماه اعلام کرد که به موجب آن باید نرخ 13 سنت خوراک واحدهای پتروشیمی تعدیل شود. مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر گفت: به موجب بررسی‌ها و محاسبات صورت گرفته بر فرمول موجود، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را 8 سنت باید باشد. او در مورد قیمت خوراک پالایشی‌ها نیز به بخشنامه شرکت ملی پالایش و پخش به شرکت‌های پالایشی اشاره کرد که فوب خلیج فارس مبنای نرخ خوراک قرار گرفته است.

 

سلیمانی امیری با بیان اینکه در انتظار عملیاتی شدن این بخشنامه در شرکت‌های پالایشی هستیم، ادامه داد: شرکت‌های پالایشی 15 روز فرصت دارند که قیمت‌ها را براساس آخرین بخشنامه شرکت ملی پالایش و پخش تعدیل کنند تا به موجب گزارش‌های حاصله، مجامع عادی سالیانه آنها برگزار شود.

 

به گفته این خبره بازار سرمایه، با توجه به اینکه مهلت شرکت‌های پالایشی برای برگزاری مجمع عادی سالیانه خود در سی و یکم تیرماه به اتمام می‌رسد، لذا این شرکت‌ها تا پانزدهم مردادماه مهلت دارند تا قیمت‌های خود را بر اساس بخشنامه شرکت ملی پالایش و پخش تعدیل و گزارش‌های خود را منتشر کنند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران