زنجیره تولید فولاد تا پایان امسال متعادل می شود

زنجیره تولید فولاد تا پایان امسال متعادل می شود

زنجیره تولید فولاد اعم از اکتشاف، استخراج و فرآوری تا پایان امسال متعادل می شود.

 

به گزارش استیل پدیا، در مراسم افتتاح چهارمین کنگره بین المللی معدن و صنایع معدنی ایران و ششمین کنفرانس مهندسی معدن ایران، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با راه اندازی واحد های جدید در سال جاری شاهد ایجاد توازن در زنجیره صنعت فولاد خواهیم شد.

 

جعفر سرقینی ادامه داد: کمبود اطلاعات پایه در بخش زمین شناسی و اکتشاف را یکی از مشکلات موجود بخش معدن و صنایع معدنی برشمرد و بیان داشت: هر چند تاکنون اقدامات بزرگی در این حوزه توسط سازمان های ایمیدرو و زمین شناسی و اکتشافات معدنی انجام شده اما با وضع ایده آل فاصله داریم.

 

وی افزود: تا پایان امسال، 370 هزار کیلومتر خطی پرواز ژئوفیزیک انجام می شود و این رقم تا پایان سال 99 به یک میلیون کیلومتر خطی پرواز ژئوفیزیک می رسد. اکنون مناطق معدنی، پهنه بندی شده است و در صورت تمایل بخش خصوصی داخلی و خارجی، امکان واگذاری وجود دارد.

 

این مقام مسوول، بالابودن هزینه های پیمانکاری در معادن ایران، تشکیل نشدن سرمایه در بخش معدن، به رسمیت نشناختن پروانه بهره برداری از سوی بانک ها (به عنوان وثیقه) و شکل نگرفتن زنجیره تولید را دیگر موانع و چالش های بخش معدن و صنایع معدنی ایران دانست.

 

آماده همکاری بخش خصوصی با سرمایه گذاران خارجی

 

محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران در این مراسم گفت: بخش خصوصی فعال در صنعت معدنکاری، توانمندی بالایی دارد و در همه زمینه ها آمادگی حضور در مراحل اکتشاف، استخراج، فرآوری و بهره برداری با مشارکت سرمایه گذاران خارجی برای ارتقای فناوری برای کسب بازارهای رقابتی دارد. وی ادامه داد: باید با فناروی های نوین، برای رفع چالش های موجود، روش های جایگزینی در حوزه زیست محیطی و آب به کار گرفته شود.

 

بهرامن گفت: ایران تا سال 2035 فرصت افزایش یک تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی را دارد و برای توسعه آتی بخش معدن، نیاز به سرمایه گذاری مستقیم بخش داخلی و خارجی است.

 

یک تصمیم خردمندانه

 

امید اصغری، دبیر کمیته علمی ششمین کنفرانس مهندسی معدن ایران در این مراسم گفت: از زمان فراخوان تعیین محورهای کنفرانس در بهمن 94، 300 مقاله دریافت شد که پس از بررسی های علمی، 71 مقاله برای ارائه شفاهی مناسب تشخیص داده شد و 124 مقاله نیز به صورت پوستر ارائه می شود.

 

وی ادامه داد: برگزاری این کنفرانس با دعوت از استادان و پژوهشگران کشورهای آلمان، فرانسه، چین، هند، افغانستان، گرجستان و ترکیه صورت می گیرد که علاوه بر آن، دریافت مقالات متعدد، حاکی از بین المللی شدن کنفرانس در عرصه های بین المللی است.

 

اصغری همچنین همکاری دانشگاه و صنعت با برگزاری 2 کنفرانس به صورت مشترک، در این کنفرانس، نقطه عطفی در تاریخ بخش معدن و صنایع معدنی ایران خواهد بود که باید منتظر به ثمر نشستن این تصمیم خردمندانه در ارتقای سطح پژوهشی معدن و ارتقای معدنکاری نشست.

 

ایجاد تحول بین حلقه های زنجیره تولید

 

علی اصغر خدایاری، رئیس انجمن مهندسی معدن ایران در مراسم مذکور با بیان اینکه برگزاری همایش های علمی، ابزار متعارف برای برقراری ارتباط با جامعه مخاطب است، گفت: یکی از امتیارات همایش حاضر نسبت به رویدادهای قبلی، درگیر شدن مستقیم ذینفعان است و همکاری مشترک تشکل های ذیربط (خانه معدن، انجمن مهندسی معدن و سازمان نظام مهندسی معدن) می تواند نوید بخش تحول بین حلقه های زنجیره تولید باشد. وی ادامه داد: حضور شرکت های خارجی در این همایش، مدیون سیاست های جدید جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با دیگر کشورهاست.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران