ایران همیشه از همکاری با جهان استقبال می‌کند

ایران همیشه از همکاری با جهان استقبال می‌کند

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از پایان نشست خود با گرت بورژوا نخست‌وزیر دولت منطقه فنلاندر بلژیک به موضوعاتی مانند پیشینه طولانی همکاری دو کشور و فرصت‌هایی که برای همکاری بیشتر وجود دارد، اشاره کرد.

 

به گزارش استیل پدیا، گرت بورژوا نخست‌وزیر دولت منطقه فنلاندر بلژیک و هیات همراه، ۱۰ آبان در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت با محمدرضا نعمت‌زاده دیدار کردند. دقایقی پس از پایان این نشست به گفت‌وگوی وزیر با جمعی از خبرنگاران ایرانی و بلژیکی اختصاص یافت.


ایران و بلژیک پیشینه همکاری ۱۷۰ ساله دارند

 
نعمت‌زاده در پاسخ به پرسش خبرنگار بلژیکی در زمینه رویکردی که ایران در زمینه مدرن‌سازی صنعت خود پیش گرفته پاسخ داد: در راستای طرح‌های توسعه به مدرن‌سازی و نوسازی روی آورده‌ایم. در ۱۰سال گذشته به دلیل شرایط اقتصادی ناشی از تحریم‌ها نتوانستیم آنقدر که مایل هستیم صنعت را توسعه دهیم، اما تلاش خود را برای توسعه فناوری‌های داخل کشور به کار بستیم. هم‌اکنون نیز گروه‌های صنعتی بسیاری داریم، اما نه به اندازه‌ای که مایلیم داشته باشیم، بنابراین برای همکاری بین کشور شما و کشور خود فضاهای زیادی می‌بینیم.

 

وزیر صنعت افزود: پیشینه همکاری مشترک ما با صنعت بلژیک به حدود ۱۷۰ سال می‌رسد که این همکاری را با «شکر» شروع کردیم. امروز نیز در ملاقات با آقای بورژوا دیدیم برای همکاری‌های آینده هنوز مشتاق است. این همکاری‌ها می‌تواند در صنعت پارچه‌بافی، فولاد، داروسازی و صنایع شیمیایی باشد. همه اینها فضای همکاری زیادی دارند. ما به تازگی سرمایه‌گذاری مشترکی با یکی از شرکت‌های بلژیک به نام «پِنچ» داشتیم که در زمینه مخابرات و صنعت خودروسازی بود و حالا امیدواریم بتوانیم همکاری‌های بیشتری داشته باشیم. ما به همکاری‌های طولانی‌مدت و راهبردی با شرکت‌های اروپایی ازجمله شرکت‌های بلژیکی فکر می‌کنیم. در زمینه توسعه خط‌آهن نیز برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ای داریم.

 

نعمت‌زاده در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار بلژیکی درباره زیرساخت‌های حمل‌ونقل و راه‌آهن ایران گفت: ما در حال رشد زیرساخت‌های‌مان به‌ویژه در زمینه راه‌آهن هستیم. بلژیک با ایران در این زمینه همکاری تاریخی داشته و این همکاری شامل زیرساخت‌ها، واگن‌ها و ابزار دیگر در سیستم راه‌آهن می‌شود. وزیر صنعت در ادامه توصیف سیستم راه‌آهن کشور به خبرنگاران داخلی و خارجی توضیح داد: سیستم راه‌آهن ایران در حال رشد است و برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ای برای آن داریم. قصد داریم در شرق ایران خط آهنی از جنوب به شمال ایجاد کنیم و همچنین در مرکز ایران از اصفهان به سمت خوزستان در جنوب برویم. همچنین یک خط از شرق به غرب و خطی دیگر که ایران را به کشور آذربایجان و شهر باکو وصل کند، در نظر داریم.

 

هم‌اکنون نیز در حال ایجاد یک خط آهن از تهران به رشت هستیم و پس از آن رشت به آستارا وصل می‌شود. البته این‌کار در حیطه مسئولیت وزارتخانه ما نیست، اما نقاط خوبی است که می‌توان در آن سرمایه‌گذاری مشترک داشت و شما می‌توانید بر این مکانیسم، سرمایه‌گذاری کنید. ما همچنین بنادر ویژه برای فعالیت صنعتی و معدنی در خلیج‌فارس، دریای عمان و مکران داریم که امکانات خوبی برای سرمایه‌گذاری دارند. به زودی می‌خواهیم مناقصه‌ای برای این بنادر برگزار کنیم. بنادر تجاری دیگری نیز وجود دارد که وزارت راه، مسئولیت آن را به عهده دارد.


ایران همیشه از فرصت‌های همکاری استقبال می‌کند

 
محمدرضا نعمت‌زاده در پاسخ به پرسش آخر خبرنگاران بلژیکی با این مضمون که «پیام شما این است که ایران از فعالیت تجاری استقبال می‌کند» گفت: بله ایران همیشه از فعالیت‌های تجاری استقبال می‌کرده است. در واقع این کشورهای غربی هستند که فریاد می‌زنند نمی‌توانند با ایران کار کنند و این تحریم‌های امریکایی است که مانع فعالیت اروپایی‌ها می‌شود. تا جایی که من می‌دانم دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی مشتاق فعالیت تجاری با ما هستند و ما هم آماده هستیم و قصد همکاری مشترک راهبردی در درازمدت داریم. وزیر در پایان سخنانش به نیروهای مستعد ایرانی اشاره کرد و گفت: ما حدود ۵/۴میلیون دانشجو داریم که هر سال نزدیک به ۹۰۰هزار نفر از آنها فارغ‌التحصیل می‌شوند، بنابراین ما ظرفیت بزرگی از افراد مستعد تحصیلکرده داریم که می‌تواند در ترکیب با نیروی پیرتر و باتجربه اروپایی به آغاز یک فعالیت جمعی بینجامد.

 

من فکر می‌کنم این نیروهای تحصیلکرده به‌عنوان نخستین فرصت همکاری می‌توانند موردنظر قرار بگیرند و پس از آن اتفاقات دیگر هم می‌افتد. پیش از نشست نیز محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با گرت بورژوا نخست‌وزیر دولت منطقه فلاندر بلژیک دیدار کرد که دو طرف در این دیدار، مهم‌ترین راهکارهای توسعه مناسبات تجاری و صنعتی را بررسی کردند.

 

مهندس نعمت‌زاده در این نشست با بیان اینکه در فضای پس از برجام شرایط مناسبی برای توسعه صادرات و واردات در ایران به وجود آمده است، گفت: در بخش‌های فولاد، شیشه، شیمی، پتروشیمی و داروسازی، تجربه‌های همکاری مناسبی بین دو کشور وجود دارد که باید تقویت شود. وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان و صنعتگران بخش خصوصی ایرانی برای استفاده از توانمندی فنی شرکت‌های بلژیکی آمادگی دارند افزود: باید همکاری‌های بلندمدت و استراتژیک بین دو کشور در اولویت قرار گیرد.

 


وزیر صنعت، معدن و تجارت، بخش‌های فولاد و تولید شکر را برای حضور فعالان بلژیکی مستعد برشمرد و گفت: انرژی‌هایی نو، سیمان، فنی مهندسی، خودرو و قطعه‌سازی، لوازم الکترونیک و لوازم خانگی و معدنی از مهم‌ترین زمینه‌های فعالیت مشترک دو کشور است. مهندس نعمت‌زاده با اشاره به مرکزیت ایران در بین کشورهای همجوار گفت: تقویت ارتباط بین بانکی و رفع موانع تجاری با حمایت دولت‌ها باید برای تسهیل امور تاجران و فعالان اقتصادی در اولویت برنامه‌ها باشد. گرت بورژوا نیز از همراهی ۱۴۰ شرکت و فعال تجاری بلژیکی دراین سفر به ایران خبر داد و افزود: مایلیم روابط تجاری و صنعتی دو کشور تقویت شود. ما تجربه خودمان را در بخش‌های مختلف در اختیار ایران خواهیم گذاشت.

 

وی با بیان اینکه امیدواریم با توجه به امضای برجام و رفع تحریم‌ها، موانع پیش‌روی فعالان اقتصادی و صنعتی ۲ کشور برداشته شود گفت: تقویت روابط بین بانکی برای ما بسیار حائز اهمیت است به نحوی که یکی از بانک‌های بلژیکی، همکاری خود را با بانک‌های ایرانی آغاز کرده است. در این نشست جمعی از مدیران و فعالان اقتصادی و صنعتی ۲ کشور نیز نظر خود را درباره چگونگی افزایش مبادلات تجاری و تقویت مناسبات صنعتی بیان کردند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهلن

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران