تا رسیدن به چشم‌انداز فولاد

تا رسیدن به چشم‌انداز فولاد

در سند ۲۰ساله کشور و تا افق سال ۱۴۰۴ رسیدن به ظرفیت ۵۵میلیون تنی برای صنعت فولاد برنامه‌ریزی شده است، یعنی اندکی بیش از نیمه این چشم‌انداز سپری شده و این موضوع در حالی است که ظرفیت کنونی فولاد در کشور به نیمه این چشم‌انداز نرسیده است.

 

به گزارش استیل پدیا، براساس آمار مسئولان این حوزه، ظرفیت کنونی فولادسازان کشور ۲۴میلیون تن در سال است که البته تمامی این ظرفیت هنوز فعال نشده، از این‌رو براساس برنامه باید سالانه ۲/۵میلیون تن ظرفیت فولادسازی در کشور در سال‌های باقیمانده ایجاد کرد. با توجه به این زمان باقیمانده باید بیش از پیش در صنعت فولاد که به‌عنوان یک صنعت مادر در کشور است برنامه‌ریزی کرد، از این‌رو در نگاه کلان باید به فکر تکمیل زنجیره فولاد در کشور باشیم، بنابراین نخست باید توسعه فعالیت‌های اکتشاف و استخراج مواد معدنی و بسترسازی مشارکت با سایر کشورها در طرح‌های معدنی را به پیش ببریم.

 

از سوی دیگر، باید بسترسازی به منظور توسعه صادرات محصولات، تنوع‌بخشی به محصولات به‌ویژه تولیداتی با ارزش‌افزوده بالا با توجه به مطالعات بازار مرتبط را در پیش بگیریم. همچنین در خارج از کشور نگاه بلندمدت و برنامه‌ریزی سالانه در جهت اهداف تولید رقابتی با نگاه به بازار را دنبال کنیم. بسترسازی برای مشارکت با سایر کشورها در طرح‌های فولادی داخلی نیز می‌تواند زمینه‌ساز توسعه و رشد صنعت فولاد شود. موارد یادشده از جمله راهکارهایی است که برای تحقق برنامه فولاد در چشم‌انداز می‌توان پیشنهاد کرد.

 

علاوه بر موارد یادشده یک نهاد سیاستگذار که تصمیم‌های آنها ضمانت اجرایی در انجام برنامه‌ریزی تولید زنجیره تولید فولاد از معدن تا محصول را داشته باشد، می‌تواند راهکار برون‌رفت از مشکلات موجود و پیش‌روی صنعت فولاد باشد. 

سارا اصغری


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران