بررسی اثر کاهش 3 درصدی قیمت گندله بر سود آوری سنگ آهنی‌های بورس

بررسی اثر کاهش 3 درصدی قیمت گندله بر سود آوری سنگ آهنی‌های بورس

با وجود رفع نگرانی معدنی‌ها از موضوع بهره مالکانه پرداختی به دولت اما بخش نامه اخیر نعمت زاده مبنی بر کاهش 3 درصدی قیمت هر تن گندله سنگ آهن به بهانه حمایت از فولاد سازان داخلی به نگرانی دوباره سهامداران دو قلوهای سنگ آهنی بورس افزوده است.

 

وزارت صنعت، معدن و تجارت هفته گذشته در بخشنامه ای شرکت های چادرملو، گل گهر و سنگ آهن مرکزی را ملزم به حمایت از فولاد سازان داخلی با کاهش قیمت گندله و کنسانتره تولید خود کرده است. اقدامی که کاهش قیمت تمام شده تولید آهن اسفنجی را همسو با  قیمت های جهانی قرار دهد. بر این اساس قیمت فروش گندله آهن 66 درصدی در سال جاری برای مصرف واحدهای فولادی کشور معادل  20 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان تعیین شده است. این درحالی است که تاکنون شرکت های سنگ آهنی، نرخ گندله را بر اساس  23 درصد شمش فولاد خوزستان به فروش می رساندند.

 

البته به گفته فعالان بازار سرمایه، عمده سهامداران چادر ملو و گل گهر شخصیتهای حقوقی اند و در شرکت چادر ملو ۱۸ درصد سهامداران خصوصی و در گل گهر ۹ درصد سهامداران خصوصی حضور دارند. در همین رابطه محمد نوریان مدیر عامل شرکت صنعتی و معدنی چادرملو درباره نامه اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: با  وجود تحقق انتظارها مبنی بر تعیین بهره مالکانه پرداختی مطابق با قانون، به تازگی بخش نامه‌ای از سوی نعمت زاده وزیر صنعت ، معدن و تجارت به شرکت های معدنی ارسال شده مبنی بر اینکه به منظور حمایت از فولاد سازان بخش خصوصی قیمت هر تن گندله سنگ آهن به میزان 3 درصد کاهش یابد.

 

وی با بیان اینکه این بخش نامه با رضایت شرکت های معدنی مواجه نشده است گفته است: از بابت بخش نامه اخیر 2 شرکت سنگ اهنی چادرملو و گل گهر با کاهش سود آوری در بودجه های برآوردی مواجه خواهند شد که قدر مسلم رضایت سهامداران را در پی نخواهد داشت. به گفته نوریان ؛ علاوه بر افت قابل توجه نرخ سنگ آهن در بازارهای جهانی، در حال حاضر قیمت شمش صادراتی فولاد خوزستان از 1600 تومان در هر کیلو به قیمت 1200 تومان سقوط کرده است. در عین حال قیمت گندله نیز پیش از این به میزان 25 درصد قیمت شمش صادراتی فولاد خوزستان تعیین می شد.

 

تحلیل گران بورسی در مورد افق بازار این سنگ آهن به سرمایه گذاران هشدار داده اند که قیمت این ماده خام، طی ماه های آینده و تا پایان سال جاری میلادی به 45 دلار در هر تن کاهش خواهد یافت. مساله ای که شرکت های سنگ آهنی فعال در کشور را با کاهش نقدینگی در اجرای طرح های توسعه ای مواجه ساخته است. جالب اینکه  کاهش حاشیه سود شمش فولاد خوزستان در سال 94 نسبت به میانگین سال 93 ( با توجه به تعیین نرخ فروش محصولات سنگ آهنی از نرخ فروش شمش فولاد خوزستان) مساله دیگری است که تداوم سود آوری شرکت های سنگ آهنی را با تردید مواجه ساخته است.

 

مدیر عامل شرکت چادرملو می گوید: " در چنین وضعیتی که نرخ هر کیلو شمش فولاد صادراتی با افت 400 تومانی مواجه شده و همچنین سایر هزینه های موجود ؛ نرخ هر تن گندله سنگ آهن با افت 22 هزار تومانی مواجه است. از طرفی پرداخت 60 تا 70 هزار تومانی بهره مالکانه به ازای هر تن محصول و نیز اثر 36 هزار تومانی تا 40 هزار تومانی کاهش 3 درصدی نرخ هر تن گندله باعث ریزش یکباره قیمت ها . به تبع آن نارضایتی سهامداران نگران شده است."

 

سهامداران صنعت سنگ آهن همواره با نامه نگاری های مختلف به متولیان ارشد کشور نسبت به سقوط 50 درصدی قیمت سنگ آهن طی یک سال گذشته، تعیین حق انتفاع سنگین و در نهایت الزام تولید کنندگان سنگ آهن به فروش سنگ آهن ارزان به فولاد سازان به عنوان تهدیدات این صنعت یاد کرده و حتی از شخص رییس جمهور نیز خواسته اند  تا به شعار اقتصاد رقابتی و عدم مداخله در اقتصاد بازار به خوبی عمل کند.

 ذخایر زمین شناسی سنگ آهن ایران در آخرین بررس ها و مطالعات انجام شده بالغ بر 4.65 میلیارد تن و ذخائر قطعی آن حدود 2.5 میلیارد تن برآورد می شود. بر اساس مطالعات انجام شده در طرح جامع فولاد کشور ظرفیت تولید در سند چشم انداز سال 1404 به مقدار 55 میلیون تن در سال پیش بینی شده است. برای دستیابی به این برنامه نیاز یه افزایش ظرفیت تولیدی معادن سنگ آهن کشور به مقدار 98 میلیون تن است. از این مقدار تولید 90 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن پس از تبدیل به گندله و 8 میلیون تن سنگ آهن دانه بندی است.

 

بر اساس آخرین آمار موجود حجم تولید کنسانتره سنگ آهن از سوی شرکت های عمده تولید کننده این محصول در کشور بالغ بر 25.7 میلیون تن می باشد که بیش از 73 درصد از کل تولید کنسانتره سنگ اهن مربوط به شرکت های چادرملو و گل گهر است. مصرف کننده اصلی کنسانتره این دو شرکت بورسی شرکت های فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان هستند که نرخ فروش کنسانتره تولیدی آنها بر اساس توافق با مشتریان در سال مالی گذشته با افزایش 2 درصدی مواجه بوده است.

 

سال قبل 36 میلیون و 414 هزار تن سنگ آهن بطور کنسانتره و دانه بندی در معادن عمده کشور تولید شد که سهم چادرملو از کل تولیدات حدود 33 درصد و گل گهر 26 درصد بود. از این آمار شرکت چادرملو بیش از 40 درصد از تولیدات خود را به کنسانتره سنگ آهن و 3.5 درصد به گندله  اختصاص داده است. شرکت گل گهر نیز سهم 33 درصدی از این آمار دارد.

 

اختلاف مبانی قیمت گذاری سنگ آهن بین شرکت های معدنی وفولادی در سال های اخیر به توافق نامه ای در سال 88 منجر شده که بر اساس آن نرخ فروش کنسانتره سنگ آهن تابعی از قیمت فروش تولیدی شرکت فولاد خوزستان خواهد بود. بر این اساس در سال 1393 نرخ فروش کنسانتره به شرکت های فولاد مبارکه و خوزستان شامل ضرائب 16 و 14 درصد و نرخ فروش گندله ضریب 23 درصد میانگین قیمت فروش شمش فولاد خوزستان در دوره های 3 ماهه و تعمیم میانگین سالانه برای 4 دوره 3 ماهه تعیین شده است.

 

دراین رابطه مدیر عامل چادرملو می گوید:  در حوزه های فولاد سازی 2 مبحث همواره باید از یکدیگر تمیز داده شود. نخست فولاد سازان بزرگ شامل فولاد مبارکه و فولاد خوزستان که کماکان از سود قابل توجه بهره می برند و دیگری شرکت های فولاد ساز بخش خصوصی که از ابتدای تاسیس این شرکت ها اصلاً قراری نبوده که از گندله سنگ آهن استفاده کنند.

 

نوریان می گوید: شرکت های فولاد ساز بخش خصوصی به دلیل اینکه قیمت آهن قراضه به عنوان ماده اولیه مصرفی انها افزایش یافته اقدام به تغییر ماهیت تولیدی خود با عنوان مصرف کننده آهن اسفنجی کرده اند و اکنون با لابی و اعمال فشار در نهاد های تصمیم گیر به دنبال کاهش قیمت گندله به نفع خود هستند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران