بلاک‌چین فصل مشترک همکاری فناوری اطلاعات با صنایع معدنی

بلاک‌چین فصل مشترک همکاری فناوری اطلاعات با صنایع معدنی

بلاک‌چین نام پدیده‌ای است که ریشه در فناوری اطلاعات دارد و برای معدنی‌ها غریب است. بنابراین نمی‌تواند توجه فعالان این صنعت را به خود جلب کند مگر اینکه پای یکی از غول‌های معدنی مانند شرکت انگلیسی‌استرالیایی بی‌اچ‌بی‌بیلیتون در میان‌اید که این فناوری نوظهور را به تشکیلات خود وارد کرده است.

 

به گزارش استیل پدیا، به نقل از کوین‌دسک، بی‌اچ‌پی بیلیتون در دومین نشست سالانه بلاک‌چین اعلام کرد که از این فناوری برای ثبت و ضبط حرکات سنگ چاه و مواد روان و سیال و همچنین برای تامین امنیت بیشتر و بهتر داده‌های لحظه‌ای در طول عملیات‌ها استفاده می‌کند.


بلاک‌چین چیست؟

 
در میان سایت‌های دربردارنده اطلاعات مرتبط با فناوری اطلاعات، سایت «راه پرداخت» در قالب واژگانی ساده بلاک‌چین را این گونه معرفی می‌کند: یک فناوری جدید که در تراکنش‌های مالی آنلاین به کار گرفته می‌شود، اما می‌توان موارد استفاده دیگری نیز برای آن پیدا کرد. بلاک‌چین یک پلتفرم توزیع‌شده است که امکان انتقال اطلاعات از یک مکان به مکان دیگر را با امنیت بالا فراهم می‌کند و عملکردی مانند امضای دیجیتال دارد. بلاک‌چین یک فناوری متن باز است، کسی صاحب آن نیست و به صورت خودکار شبکه را تنظیم می‌کند.

 

بلاک‌چین می‌تواند یک پایگاه داده، پروتکل یا نرم‌افزار باشد. زمانی که اطلاعات ذخیره می‌شود، دیگر امکان بازنویسی و تغییر آن وجود ندارد. این طراحی باعث می‌شود تا بلاک‌چین، یک سابقه تاریخی دائمی ایجاد کند. چنین فناوری در زمینه‌های مختلف تجاری، تراکنش مالی و انتقالات اطلاعاتی که روی یک شبکه ناامن انجام می‌شود، بسیار کارآیی دارد. بیشتر شهرت بلاک‌چین تا این لحظه استفاده از آن به عنوان سامانه‌ای برای رمزنگاری معاملات پول اینترنتی یا همان بیت‌کوین است، اما حالا بی‌اچ‌بی‌بیلیتون، یکی از بزرگترین شرکت‌های معدنی جهان از بلاک‌چین برای ارتقای فرآیندهای زنجیره تامین تولید و توزیع کالاهای خود استفاده می‌کند.

 

بلاک‌چین چه امکاناتی به بی‌اچ‌پی می‌دهد؟ تایلر اسمیت، کارشناس زمین‌شناسی بی‌اچ‌پی بیلیتون در این‌باره توضیح می‌دهد: این سیستم جدید به شرکت این امکان را می‌دهد تا با شرکای جهانی خود ارتباط موثرتری داشته باشد. بی‌اچ‌پی در هر گام از فرآیند فعالیت‌های معدنی‌اش به فروشندگان وابسته است، همچنین به ارتباط‌گیری با زمین‌شناسان و شرکت‌های کشتیرانی برای جمع‌آوری نمونه‌ها و نتیجه‌گیری از تحلیل‌هایی که بر مبنای آنها طرح‌های فعالیت‌های تجاری با شرکای خود در کشورهای مختلف جهان را اجرا می‌کند، نیاز دارد. با استفاده از بلاک‌چین می‌توانیم داده‌ها خود را در میان فروشندگان‌مان به اشتراک بگذاریم و همزمان بدانیم که داده در چه موقعیتی قرار دارد.

 

اسمیت در ادامه به کوین‌دسک می‌گوید: معرفی یک فناوری جدید برای یک عملیات در حال اجرا ممکن است یک ریسک به نظر برسد، اما اطمینان سوددهی کاربرد این اپلیکیشن بالاست و از آنجا که بی‌اچ‌پی در بُعد جهانی گسترده شده است، پیش‌بینی می‌شود موسسه‌های زیرمجموعه آن نیز در ادامه برای به اشتراک‌گذاری بهتر داده‌ها به استفاده از بلاک‌چین رو بیاورند. وی می‌افزاید: با استفاده از راهکارهایی که از سوی بلاک‌چین ارائه می‌شود، امکان ذخیره‌سازی فایل‌های غیرمتمرکز و اکتساب داده‌های چندبخشی و تغییرناپذیری و ثبات داده‌ای به وجود می‌آید که همگی به ارتقای زنجیره تامین تولید و توزیع کالاها می‌انجامد.

 در این فناوری داده‌ها نمی‌تواند اصلاح شود، اما می‌تواند با فراداده جدید و بروز شود تا امکان انعکاس داده‌های مرتبط و داده‌هایی را که به سرعت در دسترس خواهد بود را فراهم کند. اجرای این محصول هم برای بی‌اچ‌پی بیلیتون گام مهمی به شمار می‌آید و هم برای موسس بلاک‌چین کی‌رن جیمز-لوبین. او در این باره می‌گوید: تا به حال این محصول در موسسه‌های مالی استفاده می‌شد و بی‌اچ‌بی‌بیلیتون معدنی یکی از نخستین نمونه‌هاست که در جریان همکاری با آن بلاک‌چین در یک مجموعه غیرمالی و اعتباری به کار گرفته و البته باعث می‌شود ما درباره نیازهای موسسه‌های اقتصادی غیراعتباری بیشتر بدانیم.


کاربرد بلاک‌چین در سایر صنایع

 
«راه پرداخت» در ادامه و در توضیح کارکردهای بلاک‌چین می‌گوید: از بلاک‌چین می‌توان در صنایع گوناگون و حتی پزشکی هم استفاده کرد.  مثلا در یک فرآیند امنیتی می‌تواند امکان دستکاری سوابق بیماران را محدود کند و به پزشکان اجازه دهد تا پرونده‌ای از سوابق بیماران را با امنیت بالا ذخیره کنند و آنها را در صورت لزوم در اختیار دیگر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی قرار دهند.  این کار علاوه برافزایش امنیت ذخیره‌سازی و انتقال داده‌ها، باعث کاهش خطرها و هزینه‌های مدیریت داده‌ها می‌شود. بلاک‌چین برای سیاستمداران هم جالب توجه است و آنها می‌توانند از این فناوری برای اعتبارسنجی و جلوگیری از اعمال تقلب در انتخابات الکترونیک استفاده کنند. این فناوری می‌تواند در دریافت محصولات چندرسانه‌ای به‌صورت غیرقانونی نیز مانع ایجاد کند.

ثمن رحیمی راد


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران