نوسانات قیمت سنگ‌آهن سرانجام بر غول‌های معدنی دنیا نیز فشار وارد کرد

تصمیم یکی از غول‌های معدنی دنیا برای کاهش تولید سنگ‌آهن

تصمیم یکی از غول‌های معدنی دنیا برای کاهش تولید سنگ‌آهن

قیمت سنگ‌آهن در بازار نقدی چین ماه آوریل 5/ 9 درصد رشد داشته است. البته قیمت این ماده اولیه هفته گذشته در دو نوبت 6/ 4 و 7/ 1 درصد افت داشته و به نظر می‌رسد روند رو به بهبود قیمت دیگر متوقف شده باشد. ظاهرا نوسانات قیمت سنگ‌آهن سرانجام بر غول‌های معدنی دنیا فشار وارد کرده و شرکت بی‌اچ‌پی تصمیم گرفته برنامه توسعه یکی از پروژه‌های خود را متوقف کند. اگر چه این اقدام تاثیر چشمگیری بر قیمت سنگ‌آهن نداشت ولی در درازمدت می‌تواند موجب ثبات عرضه و تقاضای سنگ‌آهن شود.

از طرفی شرکت معدنی واله نیز اعلام کرده چشم‌انداز تولید سنگ‌آهن را برای ٢ تا ٣ سال آینده تا ٣٠ میلیون تن رو به پایین می‌بیند. این تصمیم به این دلیل اتخاذ شد که واله در سه ماه نخست سال ٢٠١٤ بدترین درآمد را در ٦ سال گذشته کسب کرد. درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک (EBITDA) شرکت واله در فصل نخست سال جاری 5/ 60 درصد سقوط کرده و به یک میلیارد و ٦٠٠ میلیون دلار رسید، در حالی که در مدت مشابه سال ٢٠١٤ معادل ٢ میلیارد و ١٨٠ میلیون دلار بود.
تقاضای فولاد در چین کم است و عرضه سنگ‌آهن بالا، از این رو جو بازار همچنان منفی است. در سه ماه نخست سال تولید جهانی فولاد خام 7/ 1 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت داشته چون بازارهای مسکن در رکود بودند. بهبود سرمایه‌گذاری در زیر‌ساخت‌ها نیز کمک‌کننده نبود. از طرفی تولید فولاد چین، ژاپن، آمریکا و کره جنوبی نیز در این مدت کمی افت داشت.
کاهش تقاضای سنگ‌آهن در چین علت اصلی این تصمیم شرکت واله بوده ولی با این حال واردات سنگ‌آهن به چین بالا رفته است چون جنگ بر سر قیمت بین غول‌های معدنی دنیا، معدنکاران چینی را واداشته تولید را کم کنند. انجمن آهن و فولاد چین اعلام کرده در حال حاضر این کشور ٨٠ درصد از نیاز خود به سنگ‌آهن را از واردات تامین می‌کند و تولید داخلی ٩ درصد نسبت به سه ماه نخست سال قبل افت داشته است. در حال حاضر ضرردهی، کاهش تولید یا به‌طور کلی توقف فعالیت بین معدنکاران چینی امری طبیعی است. آنها توانایی رویارویی با غول‌های معدنی دنیا را ندارند و باید از فشارها بر بازار داخلی خود بکاهند.
با اینکه شرکت واله برزیل در تلاش است تولید را کاهش دهد ولی شرکت ریوتینتو استرالیا که کمترین هزینه تولید سنگ‌آهن جهان را دارا است هنوز در مقابل چنین تصمیماتی مقاومت و از استراتژی توسعه معادن خود حمایت می‌کند. این شرکت بر این باور است که با افزایش تولید بر بازدهی درازمدت خود می‌افزاید. باید منتظر ماند و دید که چگونه در آینده غول‌های معدنی دنیا با هماهنگی یکدیگر بر روند بازار جهانی سنگ‌آهن تاثیر‌گذار خواهند بود.

استیل پدیا خبر فوق را از روزنامه دنیای اقتصاد بازتاب داده است.

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران