تصویر جدید بازار در سایه اقدامات اژدهای زرد چگونه است؟

پیش‌بینی رشد قیمت محصولات معدنی

پیش‌بینی رشد قیمت محصولات معدنی

با اینکه پیش‌بینی می‌شد روند قیمت مواد معدنی در دنیا در سایه سیاست‌گذاری جدید چین مبنی بر کاهش واردات کاهشی شود، گزارش‌های جدید نشان داده روند واردات و مصرف تولیدات مواد معدنی در چین دچار افت محسوسی نشده که این عامل در کنار کاهش ارزش دلار،‌ نوید بخش رشد قیمت محصولات بخش معدن است.

 

به گزارش استیل پدیا، با اینکه پیش‌بینی می‌شد روند قیمت مواد معدنی در دنیا در سایه سیاست‌گذاری جدید چین مبنی بر کاهش واردات کاهشی شود، گزارش‌های جدید نشان داده روند واردات و مصرف تولیدات مواد معدنی در چین دچار افت محسوسی نشده که این عامل در کنار کاهش ارزش دلار،‌ نوید بخش رشد قیمت محصولات بخش معدن است. پس از سیاست دامپینگ چین در حوزه فولاد و وضع تعرفه‌های سنگین توسط کشورهای مقصد، اژدهای زرد تصمیم گرفته واردات مواد معدنی خود را نسبت به گذشته کاهش دهد. در دو ماه اخیر پیرو سیاست‌گذاری جدید چین در زمینه کاهش تولید فولاد نیز پیش‌بینی می‌شد بازار مواد معدنی اغلب کشورها با روند نزولی قیمت مواجه شوند و از حجم صادرات‌شان کاسته شود. اما طبق اعلام ایمیدرو چین بر‌خلاف پیش‌بینی افت 6 درصدی، تنها 4/ 0درصد کاهش واردات داشته است و این رقم به معنای طبیعی بودن روند واردات این کشور با کمی کاهش بوده است. در حالی که مهدی کرباسیان، رئیس هیات‌عامل ایمیدرو پیش از این هم به اقتصادنیوز گفته بود: هنوز اتفاق خاص و تاثیرگذاری در بازار مواد معدنی دنیا نیفتاده است.

از این رو به نظر می‌رسد هم در واردات محصولاتی مانند سنگ‌آهن به چین و هم تولیدات موادمعدنی دیگر در چین اتفاق جدیدی نخواهد افتاد. اما بسیار بدیهی است که چین به دلیل اینکه قصد دارد نرخ رشد بالای 6 درصد را حفظ کند اول اینکه باز هم از ذخایر هنگفت ارزی‌اش که حدود 4 هزار میلیارد دلار در سال 2014 بود و در سال 2015 کاهش پیدا کرد، استفاده کند. زیرا این کشور تا حدود 500 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را برای حفظ نرخ رشد بالای 6 درصد هزینه کرده است و پیش‌بینی می‌شود امسال هم این روند ادامه پیدا کند.او حتی گفته بود: سرمایه‌گذاری‌های بسیار وسیعی در حوزه زیرساخت‌های چین آغاز شده و یکی از اینها پروژه ساخت راه ابریشم است. دیگر پروژه‌های زیرساخت چین هم باعث می‌شود اقتصاد درون چین با افزایش مصرف رونق بگیرد و در هر صورت نرخ رشد حدود 6 درصد را تجربه ‌کند، با این حال به نظر نمی‌رسد که اتفاق معجزه‌آسایی در این حوزه رخ دهد.

با این حال ایمیدرو به تازگی اعلام کرده است: چین به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ صادرکننده و وارد‌کننده محصولات تولیدی در بسیاری از بخش‌های اقتصادی از جمله بخش معدن و صنایع معدنی، در صورت هر‌گونه تغییر در برنامه صادرات و واردات خود، اقتصاد جهان را دچار تحول می‌سازد. با توجه به اعلام آماری که به تازگی از میزان واردات چین در ماه مه ‌منتشر شده، این کشور بر‌خلاف پیش‌بینی افت 6 درصدی، تنها 4/ 0 درصد کاهش واردات داشته و این رقم به معنای طبیعی بودن روند واردات این کشور با کمی کاهش بوده و در نتیجه، حاکی از نیاز این کشور به محصولات بازارهای جهانی است.

بر‌اساس این گزارش، همچنین این کشور در نشست مشترک اقتصادی با آمریکا، متعهد به کاهش ظرفیت تولید فولاد خود به شیوه‌های مختلف شده است که خود می‌تواند فضای بیشتری برای عرضه محصولات فولادی در بازارهای جهانی فراهم کند و در عین حال، با توجه به توسعه طرح‌های زیرساختی این کشور، واردات آن نیز افزایش یابد.در این گزارش حتی پیش‌بینی شده، کاهش قابل ملاحظه ارزش دلار - نسبت به سبد ارزی کشورها (US$ Index)- می‌تواند سبب افزایش قیمت محصولات بخش معدن و صنایع معدنی در بورس‌های جهانی شود.

 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

 

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران