قیمت سنگ‌آهن افزایش نمی‌یابد

قیمت سنگ‌آهن افزایش نمی‌یابد

به نظر می‌رسد بازار آسیب‌دیده سنگ‌آهن با خبر‌های خوبی مواجه شده است. به گزارش فایننشال تایمز، در وهله اول کمپانی برزیلی واله اعلام کرده است 25 تا 30 میلیون تن از تولید سالانه خود را کاهش می‌دهد و در ادامه نیز کمپانی ریوتینتو پیش‌بینی خود را از میزان صادرات این گروه در سال 2015 رقمی معادل 10 میلیون تن کاهش داده است.

 

اگر چه این اخبار خوشایند است، اما تصور اینکه این اطلاعیه‌ها آغازی بر عکس‌العمل کمپانی‌های بزرگ برای پایان دادن به اضافه عرضه موجود در بازار است، اشتباه است. بعد از اعلام خبر مبنی بر کاهش تولید واله، سهام این گروه بیش از 6 درصد رشد داشت. واله در این اطلاعیه اعلام کرده بود هیچ تغییری در میزان هدف‌گذاری آنها برای تولید 340 میلیون تنی سال 2015 یا چشم‌انداز تولید 450 میلیون تنی سال 2018 ایجاد نخواهد شد. آنها تنها در نظر دارند تولیدات پرهزینه خود را با تولیدات کم‌هزینه دیگر معادن جایگزین کنند.

 
به‌طور مشابه برای ریوتینتو نیز این یک کاهش داوطلبانه نبوده است. آنها به‌دلیل بارش‌های بیشتر در مناطق غربی استرالیا و مشکلات ناشی از آن برای معادن، مجبور شده‌اند چشم‌انداز تولید خود را کاهش دهند. در پی بارش‌های سنگین تولید ریوتینتو در سه ماه دوم سال از این مناطق، رقمی معادل 6 میلیون تن کاهش داشته است. از این رو در غیاب کاهش اختیاری کمپانی‌های بزرگ، کاهش تولید کمپانی‌های کوچک و پرهزینه‌تر می‌تواند به تعادل بازار بینجامد که برای تحقق این موضوع نیز کاهش بیشتر قیمت‌ها نیاز است.

 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران