صنعت فولاد یکی از صنایع پایه و راهبردی جهان به شمار می رود

ارتباط تولید و مصرف فولاد با میزان توسعه یافتگی کشورها

ارتباط تولید و مصرف فولاد با میزان توسعه یافتگی کشورها

سعید ابوالفتحی کارشناس حوزه صنعت با بیان اینکه امروزه صنعت فولاد یکی از صنایع پایه و راهبردی جهان به شمار می رود تا آنجا که سرانه مصرف فولاد در کشورها به عنوان معیاری برای توسعه یافتگی به کاربرده می شود، گفت: میزان مصرف و تولید این محصول ارتباط تنگاتنگی با میزان توسعه یافتگی کشورها دارد.

 

به گزارش استیل پدیا، سعید ابوالفتحی کارشناس  حوزه صنعت با بیان اینکه امروزه صنعت فولاد یکی از صنایع پایه و راهبردی جهان به شمار می رود تا آنجا که سرانه مصرف فولاد در کشورها به عنوان معیاری برای توسعه یافتگی به کاربرده می شود،  گفت: میزان مصرف و تولید این محصول ارتباط تنگاتنگی با میزان توسعه یافتگی کشورها دارد.

این کارشناس ارشد مهندسی عمران درباره توسعه صنعت فولاد کشور گفت: افزایش هزینه های حامل های انرژی، کاهش میزان ساخت و ساز در کشور و تداوم وضعیت رکود در صنعت فولاد و صنایع پایین دستی این صنعت،از جمله عواملی هستند که در کنار کاهش تقاضا و قیمت جهانی برخی از کالاها و فلزات پایه،بر میزان تقاضا و قیمت فولاد در بازار های داخلی تاثیر گذار بوده و باعث کاهش حاشیه سود و سود آوری شرکت های مختلف فولاد سازی کشور شده است.

این کارشناس ارشد مهندسی عمران گفت: در ایران نیز صنعت فولاد عمری بیش از 4 دهه دارد اما نتوانسته از جایگاه شایسته ای در جهان برخوردار باشد.

 سعید ابوالفتحی ،افزود: به عبارت دیگر هر چند همواره بیان می شود که صنعت فولاد در ایران دارای مزیت نسبت به سایر صنایع است اما جایگاه صنعت فولاد ایران در جهان مؤکد این نکته است که سیاستگذاران و برنامه ریزان اقتصادی نتوانسته اند این صنعت را به جایگاه مطلوبی در جهان برسانند.

 وی  ادامه داد: صنعت فولاد با توجه به استفاده گسترده آن در سد سازی ، ساختمان سازی ، پل سازی ، کشتی سازی ، کارخانه سازی ، لوازم خانگی و همچنین کاربرد فراوان در سایر صنایع از جمله خودرو سازی ، پتروشیمی و حمل و نقل جایگاه ویژه ای دارد؛ بنابراین داشتن چشم اندازی جامع نسبت به آینده پیش روی این صنعت برای فعالان آن ضروری به نظر می رسد.

سعید ابوالفتحی ادامه داد : تولید و مصرف فولاد امروزه، یکی از شاخص های اصلی توسعه یافتگی کشورها و جوامع به شمار می آید. حضور صنعت فولاد در یک منطقه بر فرایند توسعه، فرهنگ، سطح دانش، اشتغال زایی، پژوهش، آموزش و تجارت آن منطقه تاثیر بسزایی دارد. در واقع در اقتصاد امروز جهان صنایع فولادی را مادر صنایع دانسته و رشد توسعه صنعتی هر کشور را وابسته به رشد صنایع فولادی آن کشور عنوان می کنند.

 ابوالفتحی ،افزود: در چهار دهه اخیر در کشور بالغ بر 150 میلیون تن فولاد خام تولید و 200 میلیون تن فولاد مصرف شده است. این محصولات فولادی در ساخت ساختمان های مسکونی، کارخانه ها، راههای ارتباطی، انتقال انرژی و سیالات و ... به کار گرفته شده اند که همین موضوع خود بیانگر اهمیت فوق العاده محصولات فولادی در توسعه صنعتی کشور است.

 وی ادامه   داد: صنعت فولاد را می توان از پایه های مهم اقتصادی هر کشوری دانست و حتی مصرف سالانه فولاد را به عنوان شاخصی جهت ارزیابی صنعتی بودن یک کشور برشمرد، امروز در ایران فولاد در بخش های مهم تولیدی و صنعتی کشور نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

 سعید ابوالفتحی افزود: بعد از انقلاب اسلامی تغییرات بنیادی در سازمان صنایع فولاد ایران صورت گرفت و شرکت های داخلی با یکدیگر ترکیب شدند که در نهایت شرکتی تحت عنوان شرکت ملی فولاد ایران مطرح شد که در حال حاضر این شرکت به عنوان زیر مجموعه از وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می کند و وظیفه نظارت و رسیدگی به صنایع فولادی ایران در تمامی مراحل تولید تا بازاریابی محصولات در بازارهای داخلی و خارجی را برعهده دارد

  وی ادامه داد: تولید و مصرف فولاد امروزه، یکی از شاخص های اصلی توسعه یافتگی کشورها و جوامع بع شمار می آید. حضور صنعت فولاد رد یک منطقه بر فرایند توسعه، فرهنگ، سطح دانش، اشتغال زایی، پژوهش، آموزش و تجارت آن منطقه تاثیر بسزایی دارد.

سعید ابوالفتحی ،  خاطر نشان  کرد: زندگی روز مره بشر با فولاد آمیخته شده و صنایع فولاد در سازندگی، بازسازی و توسعه کشور سهم مهمی را ایفا می نمایند.با توجه به آنکه تفاوت مصرف و تولید فولاد خام کشور در سال 2009 بیش از 8/9 میلیون تن بوده است،

وی یادآورشد :  سرمایه گذاری و رشد صنعت فولاد در کشور، اقتصادی و منطقی به نظر می آید؛ مشروط بر اینکه محل احداث، فرایند تولید، تامین منابع طبیعی و انرژی و مدیریت پروژه صحیح انتخاب شده باشد واین در حالی است که  در چهار دهه اخیر در کشور بالغ بر 150 میلیون تن فولاد خام تولید و 200 میلیون تن فولاد مصرف شده است بنابراین  این محصولات فولادی در ساخت ساختمان های مسکونی، کارخانه ها، راههای ارتباطی، انتقال انرژی و سیالات و ... به کار گرفته شده اند.

این کارشناس ارشد مهندسی عمران، افزود : این مسئله نشانگر تاثیر عظیم صنعت فولاد بر زشد و شکوفایی کشور می باشد. موضوع روز صنعت فولاد کشور، حفظ محیط زیست و مصرف بهینه انرژی است. در صورتی که بکارگیری فرایند و تجهیزات خاص، امکان صرفه جویی انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا 25% در صنایع فولاد ایران امکان پذیر می باشد.

 


استیل پدیا| مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران