مدیرعامل چادرملو

واگذاری معادن به بخش خصوصی اقدام عملی در اقتصاد مقاومتی است

واگذاری معادن به بخش خصوصی اقدام عملی در اقتصاد مقاومتی است

در حال حاضر 74 درصد کنسانتره سنگ‌آهن ایران در دو معدن چادرملو و گل‌گهر تولید می‌شود.

 

به گزارش استیل پدیا، در حال حاضر 74 درصد کنسانتره سنگ‌آهن ایران در دو معدن چادرملو و گل‌گهر تولید می‌شود. محمود نوریان، مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی با اشاره به این مطلب که با واگذاری دو معدن چادرملو و گل‌گهر به بخش خصوصی شاهد رشد چشمگیر عملکرد آنها هستیم، افزود: این در حالی است که معادن بزرگ سنگ‌آهن که به‌صورت دولتی اداره می‌شوند هر سال با کاهش عملکرد مواجه هستند و این نشان می‌دهد مدیریت بخش خصوصی، به مراتب کارآمد‌تر و توانمند‌تر از تصدی‌گری دولتی است.

نوریان با تاکید بر اینکه خصوصی‌سازی معادن نه تنها بار سنگینی از دوش دولت بر‌می‌دارد بلکه موجب تحرک و رونق‌بخشی فعالیت‌های معدنی می‌شود، گفت: دخالت دولت در فعالیت معادن و نیز تصمیمات شتابزده برخی مسوولان دولتی بزرگ‌ترین‌ مانع رشد شرکت‌های معدنی و صنایع وابسته به آنها است. مدیر عامل چادرملو تصریح کرد: اگر خواهان خروج از اقتصاد تک‌محصولی هستیم باید متکی به سایر منابع و ظرفیت‌های عظیم اقتصادی کشور از جمله معادن باشیم و همان‌طور که رهبر انقلاب نیز تاکید کرده‌اند و در برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور نیز یکی از محور‌های اساسی عنوان شده، معادن می‌توانند عامل رونق اقتصادی، ایجاد شغل، محرومیت‌زدایی و رشد و توسعه اجتماعی در مناطق کم‌برخوردار شوند. وی افزود: ما نمی‌گوییم معادن می‌توانند جایگزین نفت شوند، اما می‌توانند اتکا به درآمدهای نفتی را به شدت کاهش دهند و این در صورتی امکان‌پذیر است که شرایط فعالیت معادن و صنایع وابسته به آن مساعد شود، آنگاه دولت با دریافت مالیات منطقی درآمد‌های خود را تامین می‌کند.

وی با اشاره به شرایط بعد از برجام گفت: ما امیدوار هستیم همان راهکاری که دولت برای تعامل با جهان درپیش گرفته است با صاحبان کسب‌و‌کار و فعالان عرصه تولید و صنعت داخل کشور هم پیش گیرد و برای توسعه اقتصادی مانع‌تراشی نکند و به بخش خصوصی اعتماد کند. به گزارش روابط عمومی ‌چادرملو، مدیر عامل چادرملو در بازدید گروهی از مدیران و خبرنگاران از مجتمع‌های معدنی و صنعتی این شرکت در یزد با اشاره به تاثیر مثبت معادن در رونق اقتصادی مناطق گفت: گروهی در بین مردم این شائبه را ایجاد می‌کنند که معادن عامل تخریب محیط زیست و دشمن سلامتی هستند در حالی‌که بزرگ‌ترین معادن جهان در توسعه‌یافته‌ترین کشور‌ها قرار دارند و نه تنها مخل سلامت زندگی و محیط‌زیست نیستند بلکه عامل تاثیرگذار در رشد و توسعه آن منطقه و کشور محسوب می‌شوند.

مدیر عامل چادرملو با اشاره به برخی مشکلات و موانع موجود برای توسعه فعالیت‌های معدنی از نبود هماهنگی در بین دستگاه‌های اجرایی کشور برای حل مشکلات و برطرف کردن موانع گلایه کرد و گفت: ذخیره سنگ‌آهن معدن چادرملو حداکثر تا 5 سال آینده به پایان می‌رسد و ما مکلفیم برای ادامه فعالیت از معادن جدید بهره‌برداری کنیم تا علاوه بر تداوم فعالیت، مانع نابودی و بلا‌استفاده ماندن میلیارد‌ها ریال سرمایه که متعلق به مردم و کشور است شویم، اما متاسفانه برخی دستگاه‌ها از جمله محیط زیست خیلی صریح با بهره‌برداری از محدوده معدنی در مجاورت این مجموعه عظیم مخالفت می‌کنند، در حالی‌که ما با ارائه تضمین‌های لازم، خود را متعهد به رعایت اصول زیست‌محیطی می‌دانیم. همچنین مهندس ابریشمی ‌مدیر مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو در این بازدید گفت: طبیعی است در هر فعالیت معدنی برای دسترسی به ذخایر پنهان زمین، بخشی از محدوده فعالیت کاوش و بهره‌برداری دستخوش تغییر می‌شود اما این دلیل بر تخریب نیست و ما متعهد هستیم بیش از آنچه تغییر دادیم را احیا و بهسازی کنیم و به شدت پایبند این تعهد هستیم، همان‌طور که در حال حاضر بیش از 80 هکتار فضای سبز با کاشت گونه‌های مقاوم در دل کویر ایجاد کرده‌ایم.

ابریشمی ‌با اشاره به اینکه فعالیت این مجتمع موجب توسعه زیرساخت‌‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و مخصوصا امنیتی در منطقه کویری شده است، افزود: احداث ده‌ها کیلومتر جاده، راه‌آهن، انتقال شبکه برق، ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی، مراکز آموزشی و اشتغال برای ساکنان و تامین آب شیرین، پیامد فعالیت معدنکاری در این نقطه دور‌افتاده کویری است که بی‌تردید عموم ساکنان روستاها و شهر‌های اطراف از آن منتفع می‌شوند.

 


استیل پدیا| مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران