اجرای طرح های فولادی

رده نخست تولید آهن اسفنجی جهان در اختیار ایران

رده نخست تولید آهن اسفنجی جهان در اختیار ایران

ایران اکنون با ظرفیت تولید 11 میلیون تن آهن اسفنجی در جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده و گام مهمی ‌در تامین زنجیره صنعت فولاد برداشته است.

 

به گزارش استیل پدیا، مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه برجام، شرایط را برای اجرای طرح‌های فولادی فراهم کرده است، گفت: ایران اکنون با ظرفیت تولید 11 میلیون تن آهن اسفنجی در جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده و گام مهمی ‌در تامین زنجیره صنعت فولاد برداشته است.

بهرام سبحانی در گفت‌وگو با «ایرنا» اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد، کل تولید ایران در سه ماه نخست سال میلادی 2016 به رقم 7/ 3 میلیون تن رسید و هند نیز با تولید 6/ 3 میلیون تن در جایگاه دوم قرار دارد. اطلاعات موجود نشان می‌دهد ایران، هند و عربستان به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم تولید آهن اسفنجی جهان قرار دارند. آهن اسفنجی، محصول احیای مستقیم سنگ آهن است و در عملیات احیای مستقیم، بدون نیاز به ذوب سنگ آهن، اکسیژن آن حذف می‌شود و شکل ظاهری آن به‌صورت قطعات کروی متخلخل یا اسفنج‌گونه می‌شود که دلیل نامگذاری آن نیز ظاهر اسفنجی این محصول است.

آهن اسفنجی دارای عیار بالای آهن است؛ یکی از دلایل رواج آهن اسفنجی، کمبود ضایعات آهن و افزایش قیمت آن و مشکلات زیست‌محیطی ارزیابی می‌شود. به گفته سبحانی، امروز فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا است که با سهم بیش از 50 درصدی در کشور و 22 درصدی در خاورمیانه و شمال آفریقا توانسته بخش عمده‌ای از نیاز بازار داخل و خارج را تامین کند. اکنون ایران با تولید یک درصد تولید جهانی (حدود 1700 میلیون تن) رتبه چهاردهم فولاد‌ساز جهان را به خود اختصاص داده است. رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران ‌براساس افق 1404 دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد را هدف‌گذاری کرده و این درحالی است که در سال گذشته، به تولید 5/ 16 میلیون تن فولاد دست یافتیم. وی افزود: چنانچه فولاد مبارکه بخواهد سهم 50 درصدی از تولید فولاد را حفظ کند، در افق یادشده باید به رقم ظرفیت 25 میلیون تن برسد و امسال تحقق 10 میلیون تنی را هدف‌گذاری کرده‌ایم. امروزه چین، ژاپن و آمریکا با بیش از 60 درصد تولید جهانی به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند که سهم چین بیش از 50 درصد است. به گفته سبحانی، بعد از توافق برجام و اجرایی شدن آن، شرایط بین‌المللی و همکاری با شرکت‌های خارجی بهبود یافته و شرایط برای پیاده‌سازی طرح‌های توسعه فولاد فراهم شده است.

وی ارزش کنونی گروه فولادمبارکه را 200 هزار میلیارد ریال اعلام کرد که به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورسی محسوب می‌شود. وی افزود: این شرکت توانسته به سهم یک درصدی در تولید ناخالص داخلی برسد و در بخش صنعت نیز سهم پنج درصدی را از آن خود ساخته است. به گزارش «ایرنا» براساس برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ظرفیت تولید فولاد خام کشور در سال 1396 باید به رقم 32 میلیون تن برسد. هفت طرح فولاد استانی که برای هریک ظرفیت 800 هزار تا یک میلیون تنی پیش‌بینی شده است، در چارچوب تحقق سند چشم‌انداز 1404 دنبال می‌شود. طرح‌های یاد‌شده در سپید دشت چهارمحال و بختیاری، نی‌ریز فارس، میانه آذربایجان شرقی، شادگان خوزستان، قائنات خراسان جنوبی، سبزوار خراسان رضوی و بافت کرمان در مراحل مختلف اجرایی است.

 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

 

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران