دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل

واردات مواد اولیه واردات کالای لوکس نیست!

واردات مواد اولیه واردات کالای لوکس نیست!

طي روزهاي اخير معاون فروش شرکت فولاد مبارکه اصفهان در یادداشتی "واردات را بلای جان فولاد مبادکه" دانسته و به ارائه توضیحاتی درباره حواشی که در روزهای اخیر درباره این شرکت عنوان شده، منتشر کرد.

 

به گزارش استیل پدیا، طي روزهاي اخير معاون فروش شرکت فولاد مبارکه اصفهان در یادداشتی "واردات را  بلای جان فولاد مبادکه" دانسته و به ارائه توضیحاتی درباره حواشی  که در روزهای اخیر درباره این شرکت عنوان شده، منتشر کرد از همین روی با امیر حسین کاوه دبیر سندیکای تولیدکنندگان توليدكنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور  درباره پاسخ به این موضوعات مطرح شده گفتگویی داشتیم:

 

"مواد اولیه ضروری ما سهمیه ای است"

دبیر سندیکا گفت: اولا در واردات مواد اولیه نباید همانند واردات کالای لوکس صحبت کرد و مسئولین مجتمع فولاد مباركه با آمار های نادرست و  با فرافکنی پاسخ به چرایی  اصل موضوع كه عدم توان تامین این نوع مواد اولیه  در داخل و سهمیه بندی بودن آن است طفره ميروند.

 

"فرایند مشکوک"

کاوه گفت: در صحبت های معاون محترم فروش مجتمع فولاد مبارکه بیان شده واردات بلای جان فولادمبارکه  اما صحبتی از این موضوع نشده که به چه دلیل هنگامی که در کشور رکود داشتیم، حدود ۳ میلیون تن ورق های فولادی وارد کشور شد؟ پاسخ آن روشن است زیرا در مجتمع ورق های زیر ۲ HRc تولید نشده اما باید گفت  در اصل متاسفانه  طی یک فرایند مشکوک قیمت های داخلی  مجتمع ۴۳۰ دلار تا ۴۷۰ دلار برای تولید کنندگان داخل در بورس کالا اعلام شد، اما قیمت جهانی ۲۷۰ تا ۳۰۰ دلار بود. از سوی مجتمع نیز همین ورق های مورد نیاز داخل را تنی ۲۵۰ دلار به خارجی ها فروخت   و نزدیک به ۲ میلیون تن را صادرات داشته و به نوعی می توان گفت برنامه ای تدوین شد تا مواد اولیه مورد نیاز داخل گران باشد تا تولید کنندگان داخلی مجبور به تامین از خارج  شود و متاسفانه مجتمع فولاد مبارکه نیز چوب حراجی  برای خارجی ها به تولیدات خود بزنند و برای همدیگر فرش قرمز پهن کند.

 

"حمایت تعرفه ای و سنگ آهن و انرژی ارزان و نیروی کار ارزان اما باز ترس از رقابت"

کاوه  درباره قیمت سنگ آهن مورد اشاره معاون فروش مجتمع گفت  : همیشه   سنگ آهن ارزان در اختیار   مجتمع فولاد مبارکه قرار می گیرد و در اکثر موارد قیمت سنگ آهن ۳۰ تا ۸۰ دلار ارزان تر در اختیار آن ها قرار داده می شود. اما مشکل گران شدن محصولات، در عدم مدیریت صحیح کلان در مجتمع است. هر چند که مدیر عامل مجتمع اعلام کرد در سال ۹۴ بعد از ۷ بانک هشتمین شرکت سود ده بوده است که با سخنان مطرح شده معاون فروش در تعارض است. اصولا مدیران  مجتمع فولاد مثل بچه ی لوسی شدند که هم حمایت تعرفه ای و هم سنگ آهن ارزان و هم نیروی ارزان می خواهند  و هم نمی توانند از مجتمع که با دلار مجانی آن زمان ساخته شده بهره برداری کنند این حمایت گلخانه ای و ترس از رقابت  آخرش شکست است.

 

"کیفی تر بودن بد است!"

کاوه درباره تعرفه فولاد ممزوج و معمولی توضیح داد:  فولاد ممزوج،   فولاد با کیفیت تر و گران تر است. برای  مثال می توان  مقایسه آب معمولی و آب معدنی را زد، خوب اگر  واردات آب معدنی تعرفه اش ۴ باشد و آب معمولی ۱۰  و در کشور نیاز به آب باشد حالا کسی آب با کیفیت و معدنی  برای تشنگان آب وارد کند آیا تخلفی صورت گرفته؟آیا باید به آنها گفت چرا آب چاه با تعرفه ۱۰ نیاوردی؟ خوب  بسیاری از تولید کنندگان پایین دستی که بازرگانی هوشمند دارند   محاسبه کرده اند اگر برای  مصرف فولاد ممزوج کیفی وارد کشور شود ۳۰ دلار گرانتر است اما از طرف دیگر ۶ درصد کمتر تعرفه می دهند که در پایان معامله باز به صرفه تر است. حال در بحث فولاد، اگر فولاد کیفی تر که خواص مکانیکی بهتری دارد وارد شود، عیب کار کجا است؟ آیا خوب بود بخش خصوصی هم  مثل بازرگانی مجتمع فولاد ورقی که در داخل خریدار گران تر دارد را به ثمن بخس بفروشند. هم چنین موضوعی که هیچ وقت اشاره نشده اینکه اساسا تعرفه ورق های ضخیم از جمله ورق ايكس 70 و بالاتر، ۴ درصد بود که ۵۰۰ درصد افزایش تعرفه در سال ۹۵ بر آنها اعمال شده است.

 

"بورس کالا را هم غیر شفاف و یک طرفه می خواهند"

دبیرسندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی با بیان اینکه قیمت های ارائه شده توسط این شرکت در بورس شفاف نیست، افزود:  به گفته همه کارشناسان قیمت سازی مجتمع  در بورس کالا، همه ي بورس کالا را زیر سوال برده  است برای مثال در طول سال گذشته قیمت  محصولات مجتمع در بورس کالا فقط دو بار کاهش اندک داشت ؛ در صورتی که در بورس های زنده دنیا قیمت هابه صورت هفتگی در نوسان و کاهشی بود.و مجتمع درفروددین و اردیبهشت سال جدید هم با پاسخ به یک سوم  تقاضا و اعلام تاریخ های تحویل ۳ ماه بعد از واریز وجه نقد همه ادعاهای خود را با تشکیک جدی روبه رو کرد.وقتی فروشندگان بورس عضو هیات مدیره بورس باشند مسلما جاده بورس یک طرفه خواهد بود.

 

"انحصارگری و عدم رقابت"

كاوه با استناد به گفته مديران اين مجتمع مبني بر اينكه مباركه 50% سهم بازار فولاد ايران را دارند، گفت:

اين يعني انحصار، که نظارت جدی مسولین نظارتی را می طلبد و باید گفت در تولید ورق بیش از ۸۰ درصد تولید آن در انحصار مجتمع مبارکه است که سبب اعمال و فشارهای ضد رقابتی مجتمع در کشور شده است.و اين يعني بازي برد_باخت مباركه و خريداران.

 

" فشار به ما برای خرید و تولید کمتر "

وي درباره عدم شفافيت آمار اعلامي ورق مورد نياز سنديكاي توليدكنندگان لوله و پروفيل توضيح داد: فقط اعضای سندیکا طبق پروانه های صادره توسط وزارت صنعت دارای بیش از ۱۸ میلیون تن ظرفیت اسمی تولید هستند که درخواست ما از تولید کنندگان ورق داخلی تامین ۲۰ درصد از این مقدار مصرف باشد.  حالا مبارکه باز دلش می خواهد مصرف اعضا را کمتر نشان دهد  و تولیدات خود را صادر کند و باز سال آینده فریاد بزند چرا بیش از ۳ میلیون تن وارد شد!! جالب اینکه مبارکه مامورانی گمارده تا سرزده وارد کارخانجات لوله و پروفیل شوند و تولیدات آنها را بشمارد که واقعا این عمل در نوع خود در جهان بی نظیر است که فروشنده ، خریدار را بازرسی و تشویق به تولید کمتر کند.

اما نكته اي حائز اهميت است، عدم اعلام آمار توليد و فروش دقيق ورق های مجتمع  با ضخامتهاي مختلف از سوي مجتمع فولاد مباركه است. که درخواست داریم اعلام شود در ۵ سال گذشته چند تن ورق HRc زیر ۲ و ۲ تا ۳ تولید شده است.

"وارد کننده خوب وارد کننده بد"

سئوال دیگر چرا اگر واردات  بد و به ضرر تولید داخل است، شرکت های اقماری مجتمع فولاد مبارکه واردات دارند؟ چرا مدیر عامل مجتمع فولاد گفت  قصد دارد تا از طریق واردات سبد کالای مورد نیاز صنعت ما را تامین کند؟ و بسیاری چراهای دیگر که فعلاً این صنعت خواستار پاسخگویی آن از سوی مجتمع فولاد مبارکه در یک جلسه رو در رو  هستند.

 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

 

 

 

 

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران