رئیس هیات عامل ایمیدرو بررسی کرد

پیش‌بینی‌ها از قیمت مواد معدنی در بازار جهانی

پیش‌بینی‌ها از قیمت مواد معدنی در بازار جهانی

معاون وزیر صنعت با پیش‌بینی از روند قیمت مواد معدنی در بازار جهانی گفت: هنوز اتفاق خاص و تاثیرگذاری در بازار مواد معدنی دنیا نیفتاده است و به نظر می‌رسد هم در واردات محصولاتی مانند سنگ‌آهن به چین و هم تولیدات موادمعدنی دیگر در چین اتفاق جدیدی نخواهد افتاد.

 

به گزارش استیل پدیا، معاون وزیر صنعت با پیش‌بینی از روند قیمت مواد معدنی در بازار جهانی گفت: هنوز اتفاق خاص و تاثیرگذاری در بازار مواد معدنی دنیا نیفتاده است و به نظر می‌رسد هم در واردات محصولاتی مانند سنگ‌آهن به چین و هم تولیدات موادمعدنی دیگر در چین اتفاق جدیدی نخواهد افتاد.مهدی کرباسیان در گفت‌وگو با اقتصادنیوز درباره تاثیر سیاست‌گذاری جدید چین بر بازار مواد معدنی ایران اظهار کرد: کاهش قیمت‌های مواد معدنی از اواخر سال 2014 شروع شده و چین واردات مواد معدنی خود را در برخی از اقلام مانند سنگ‌آهن کاهش داده است. چین حتی تولیدات برخی از محصولات تولیدی خود را مانند فولاد و برخی از اقلام دیگر کاهش داده است.

او در این باره ادامه داد: از سویی دیگر طی دو سال اخیر این عوامل باعث شد چین میزان صادرات خود را افزایش بدهد و در راستای حمایت از صنعتگرانش با اعطای جایزه‌های صادراتی مناسب، حجم عظیمی از تولیدات خود را فقط صادر کند. این موضوع باعث شده قیمت‌های مواد معدنی در سطح دنیا دچار کاهش یا افزایش‌های نامعقول شوند، چرا‌که چین در همه اقلام صنایع معدنی مانند فولاد، مس، آلومینیوم بزرگ‌ترین‌ تولیدکننده و مصرف‌کننده محسوب می‌شود.رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه هنوز رکود در بازار مواد معدنی دنیا ادامه دارد، گفت: زمانی که چین در زمینه صنایع معدنی فعال است و حرکت می‌کند به مثابه این است که یک فیل در حال حرکت است و در مسیر خود حیوانات کوچک و کم‌توان را زیر دست و پای خود می‌فشارد. به همین دلیل است که اغلب واحدهای معدنی دنیا دچار این گرفتاری‌ها شده‌اند، اما به هر حال این جریان ادامه دارد. گرچه برخی از افرادی که در حوزه‌های بخش معدن و صنایع معدنی فعال بوده‌اند، به دلیل اینکه در این مدت بازار سنگ‌آهن و فولاد کمی تکان خورد احساس کردند بازار بهبود پیدا کرده و امیدوار شدند، چرا‌که به نظر می‌رسد هنوز اتفاق فوق‌العاده‌ای در بازار جهانی نیفتاده و در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان اروپا هم دست به گریبان این رکود هستند.سن

 

کرباسیان افزود: هنوز اتفاق خاص و تاثیرگذاری در بازار مواد معدنی دنیا نیفتاده است. از این رو به نظر می‌رسد هم در واردات محصولاتی مانند سنگ‌آهن به چین و هم تولیدات موادمعدنی دیگر در چین اتفاق جدیدی نخواهد افتاد، اما بسیار بدیهی است که چین به دلیل اینکه قصد دارد نرخ رشد بالای 6 درصد را حفظ کند، باز هم از ذخایر هنگفت ارزی‌اش که حدود چهار هزار میلیارد دلار در سال 2014 بود و در سال 2015 کاهش پیدا کرد، استفاده می‌کند. زیرا این کشور تا حدود 500 میلیارد از ذخایر ارزی خود را برای حفظ نرخ رشد بالای 6 درصد هزینه کرده است و پیش‌بینی می‌شود امسال هم این روند ادامه پیدا کند. کرباسیان بیان کرد: در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های بسیار وسیعی در حوزه زیرساخت‌های چین آغاز شده و یکی از اینها پروژه ساخت راه ابریشم است. دیگر پروژه‌های زیرساخت چین هم باعث می‌شود اقتصاد درون چین با افزایش مصرف رونق بگیرد و در هر صورت نرخ رشد حدود 6 درصد را تجربه ‌کند، با این حال به نظر نمی‌رسد که اتفاق معجزه‌آسایی در این حوزه رخ دهد. رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: این روزها اگر قیمت مس، فولاد و سنگ‌آهن پس از افزایش قیمت مقطعی یکباره نزول پیدا می‌کند، به این دلیل است که نباید انتظار داشته باشیم اتفاق معجزه‌آسایی در سال 2016 با وضعیت فعلی رخ دهد.

 

ایران بازار نو ظهور برای سرمایه‌گذاری است

کرباسیان در بخش دیگری از سخنانش، از آغاز فعالیت شرکت مشترک دانیلی ایتالیا و ایمیدرو خبر داد و افزود: این شرکت در حال حاضر مشغول تهیه طرح توجیه فنی و اقتصادی ایجاد زنجیره فولاد در منطقه چابهار است. وی از دیدار مدیر عامل بیمه دولتی ایتالیا (ساچه) با رئیس کل بانک مرکزی ایران،‌ ابراز خرسندی کرد و آن را گامی در جهت برطرف کردن مشکلات بیمه‌ای و بانکی دو‌طرف خواند. رئیس هیات عامل ایمیدرو به اهداف برنامه ششم توسعه اشاره و تصریح کرد: ایران قرار است در طول این برنامه،‌250میلیارد دلار جذب طرح‌های مختلف کشور کند که زمینه مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی با کشورها از جمله ایتالیا به ویژه معدن و صنایع معدنی ایجاد کرده است. وی یکی از اهداف این برنامه را دستیابی به رشد 8 درصدی اقتصاد ذکر کرد و گفت: بخش معدن و صنایع معدنی، توانایی رشد 8/ 8درصدی را در طول برنامه ششم دارد. کرباسیان تصریح کرد: برای تحقق اهداف کلان بخش معدن و صنایع معدنی حداقل 40میلیارد دلار جذب حوزه‌های فولاد،‌ مس و آلومینیوم خواهد شد. وی با اشاره به اقدامات ایمیدرو در اکتشاف جدید در کشورمان گفت: از دو سال پیش تاکنون برنامه اکتشاف 250 هزار کیلومتر مربع اجرا شده که تاکنون 50درصد آن در بخش‌های ژئوفیزیک و پایه‌ای انجام شده که در این برنامه در صدد جذب شریک خارجی با مشارکت بخش خصوصی ایران هستیم. کرباسیان ادامه داد: پیش بینی می‌شود با اتمام عملیات جدید اکتشاف 6 تا 8 معدن بزرگ مقیاس در حوزه‌های اصلی به معادن کنونی کشور افزوده شود.

 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

 

 

 

 

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران