پیش‌بینی وضعیت «معادن» در دوره پس از توافق

پیش‌بینی وضعیت «معادن» در دوره پس از توافق

نایب رئیس خانه معدن ایران از افزایش سرمایه‌گذاری‌های معدنی پس از توافق هسته‌ای خبر داد و گفت: صنایع معدنی سهم عمده‌ای در ارزآوری کشور دارد و به همین دلیل انتظار می‌رود که با وجود این سرمایه‌ها به فراوری و تولید مواد معدنی اهمیت بیشتری داده شود.

 

محمدرضا بهرامن با بیان اینکه ایران ذخایر معدنی بسیاری دارد و تا کنون بیشتر آنها شناسایی شده‌اند، گفت: باید بخش خصوصی بیشتر از اینها برای استخراج و بهره‌برداری مواد معدنی سرمایه‌ گذاری کند. نتیجه مثبت مذاکرات و توافق هسته‌ای فضا را برای سرمایه‌ گذاری‌های بیشتر در حوزه معدن مساعد می‌کند و بسیاری از کشور‌ها در معادن ایران حضور پیدا می‌کنند.

او افزود: میزان تاثیرگذاری بخش معدن در صنایع بزرگ کشور نیز افزایش پیدا می‌کند و انگیزه سرمایه‌گذاران چندبرابر خواهد شد. اما به هر حال برای آرامش سرمایه‌ گذاری در بخش معدن نباید دولت و مجلس تصمیمات عجولانه دور از نگاه کارشناسی بگیرند.

نایب رئیس خانه معدن با بیان اینکه بخش معدن در بیشتر از 50 درصد در تولید صنایع بزرگ به صورت مستقیم یا تامین کننده مواد اولیه نقش دارد، گفت: صنایع معدنی سهم عمده‌ای در ارز آوری کشور دارد، به همین دلیل انتظار می‌رود که به فراوری و تولید مواد معدنی اهمیت بیشتری داده شود تا جایگاه معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی بتواند عدد دو رقمی را تجربه کند.

این فعال معدنی افزود: در شرایط بحران بازارهای جهانی کشورهای معدن‌خیزی مانند برزیل، استرالیا و آفریقای جنوبی استراتژی‌های کوتاه‌ مدت خود را ضرب‌الاجل تعریف کردند و از ابزارهایی که در اختیار دارند مانند حقوق دولتی بهره‌مند می‌شوند تا بازارهای رقابتی دیگری مانند برزیل جایگزین آنها را در چین نگیرد. آنها تلاش می‌کنند این مازاد برای چین از سوی کشورهای دیگر تامین نشود. ایران هم باید پیرو این موضوع برنامه‌های خود را در این راستا هدف گذاری کند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران