استخراج همچنان دور از دسترس

باور نخواهید کرد چه میزان طلا، نقره، مس و روی در بستر دریای سرخ موجود است

باور نخواهید کرد چه میزان طلا، نقره، مس و روی در بستر دریای سرخ موجود است

صرفنظر از نقاط دور دست در فضا و کهکشان ها، در روی زمین نیز نقاط رمزآلودی برای بشر وجود دارد که از جمله آنها، اعماق دریاها و اقیانوس هاست.

 

به گزارش استیل پدیا، صرفنظر از نقاط دور دست در فضا و کهکشان ها، در روی زمین نیز نقاط رمزآلودی برای بشر وجود دارد که از جمله آنها، اعماق دریاها و اقیانوس هاست. با اینکه استخراج نفت و گاز در سواحل کم عمق به مرور در حال فاصله گرفتن از خط امن ساحل است، بسیاری از منابع معدنی که در زیر آب شور دریاها قرار گرفته است، همچنان دست نیافتنی باقی می ماند. همچنین با وجود اینکه بسیاری از کشورها، همچون عربستان سعودی و سودان اخیرا علاقه زیادی به کشف این منابع نشان داده اند، اما هزینه کار در شرایط سخت و اعماق زیاد دریاها چنان زیاد است که بنظر می رسد دستیابی به این هدف، هنوز نیازمند زمان باشد.

 تحلیل

 معدن کاری در کف اقیانوس ها، برای اولین بار در سال 1960 مطرح شد که ادعاهایی مبنی بر حضور منابع تقریبا تمام نشدنی فلزات و کانی ها در بستر دریاها به گوش می رسید. در همان زمان جستجوهای اولیه در آب های کم عمق خلیج های آفریقا برای یافتن الماس با موفقیت همراه شد. اما پس از گذشت 2 دهه و پس از افت ارزش مواد خام معدنی، صنعت معدن راه را برای ورود به عرصه عمیق دریاها و اقیانوس ها، بسته می یافت. در 15 سال گذشته، افزایش تقاضا برای منابع طبیعی و همچنین نگرانی از به پایان رسیدن ذخایر موجود در خشکی های کره زمین، بازار استخراج از بستر دریاها را خصوصا در اقیانوس هند و آرام، دوباره گرم کرده است. تا اوایل 2013، چند مطالعه و آزمون در نزدیکی گینه نوی پاپوا و نامیبیا انجام گرفت که نشان داد استخراج از بستر دریاها در مقیاس گسترده، می تواند در آینده نزدیک امکان پذیر باشد.

 

چرا ژاپن؟

کشوری که به دلیل تکنولوژی بالا و از سوی دیگر به خاطر نداشتن منابع کافی، انگیزه بالایی برای مدیریت چنین تلاش هایی دارد، ژاپن است. این کشور که مانند جزیره ای در میان آبها قرار گرفته است، تلاش های مستمری کرد تا تکنولوژی مورد نیاز برای معدنکاری زیر دریاها را توسعه دهد.  ژاپن قرار است تا پایان 2017، عملیات های استخراج آزمایشی خود را در آبهای کشور خود آغاز کند. با این حال، استفاده از این روش ها در مقیاس های بزرگ عملیاتی نیازمند تحقیق بیشتر است، لذا اگر پاسخ آزمایش ها، مثبت باشد، عملیات گسترده تر برای استخراج زیر دریاها در سال 2020 توسط ژاپن شروع خواهد شد. در میان، چین و هند نیز انگیزه های بالایی برای اکتشاف و استخراج آب های عمیق دارند و بنابراین انتظار می رود دنباله روی حرکت های ژاپن باشند. نکته بسیار مهم در بحث استخراج بستر دریاها، هزینه بالای عملیات در وضعیت های دشوار است که در صورت دستیابی به تکنولوژی موردنیاز، می تواند بر کارفرمایان تحمیل شود. به طور مثال در بررسی های انجام شده بر روی ذخایر بستر دریای سرخ، تصویر زیر حاصل شده است که گواه وجود منابع معدنی در عمق بیشتر از 1000 متر است. بر روی این تصویر اطلاعات باورنکردنی از میزان منابع معدنی موجود در کف این دریا، در اختیارتان قرار میدهد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

 

 

 

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران