توافق هسته‌ای چه دستاوردی برای فلزات دارد

توافق هسته‌ای چه دستاوردی برای فلزات دارد

فعالان بازار فلزات معتقدند توافق هسته‌ای به‌صورت مستقیم بر بازار محصولات آنها تاثیر نخواهد گذاشت و این بازار از عوامل دیگر متاثر می‌شود اما با این حال این توافق آثاری مانند مشارکت خارجی‌ها را خواهد داشت که این مساله مهمی به نظر می‌رسد.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت فلزات در روز توافق ایران با 1+5 رو به کاهش بوده است، اما این قیمت‌ها چه ارتباطی به توافق هسته‌ای داشته و این توافق چه تاثیری بر بازار فلزات در روزهای آتی خواهد گذاشت؟ ابراهیم جمیلی، عضو سابق هیات نمایندگان اتاق ایران درباره تاثیر توافق هسته‌ای بر قیمت فلزات گفت: قیمت فلزات به توافق ربطی ندارد. قیمت فلزات جهانی است و بستگی به تولید آن در جهان و مصرفش دارد.


او ادامه داد: هر موقع مصرف از تولید پیشی بگیرد قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. هر موقع انبارها پر شود قیمت کاهش پیدا می‌کند و این موضوع رابطه مستقیم دارد با اینکه رشد اقتصادی چین، آمریکا و اروپا در چه شرایطی است. آیا ما رونق اقتصادی یا رشد اقتصادی یا رکود اقتصادی داریم؟ جمیلی افزود:توافق هسته‌ای می‌تواند بر قیمت نفت تاثیر بگذارد و پیش‌بینی می‌کنند بر اساس رفع تحریم ایران بتواند نفت بیشتری در بازارهای جهانی عرضه کند ولی فلزات به این شکل نیست.

 

جمیلی در مورد رابطه قیمت دلار و تاثیر آن روی قیمت فلزات نیز افزود: قیمت دلار ربطی به قیمت فلزات ندارد. قیمت دلار در داخل برای مصرف‌ کننده داخلی تاثیر دارد. او ادامه داد: البته با کاهش قیمت دلار قیمت‌ها در بازار داخلی فلزات مقداری کاهش پیدا خواهد کرد ولی در قیمت‌های خارجی کاهش پیدا نخواهد کرد. آن چیزی که برای تولید کننده فلزات مهم به نظر می‌رسد این است که قدرت ما در انتخاب شرکت‌های مقابل‌ افزایش پیدا کرده است. علاقه‌ مندی شرکت‌های اروپایی، آمریکایی، ژاپنی و کره‌ای برای ورود به بازار ایران بیشتر شده است. جمیلی تصریح کرد: تا به حال یکسری کشورهای محدود حاضر بودند بیایند با ایران کار کنند اما اکنون دست ما در صادرات باز خواهد شد.


فضای صادراتی و جغرافیای صادراتی ما گسترده‌تر خواهد شد. جمیلی در مورد اینکه بعضی از تولید کنندگان به دلیل توافق و باز شدن مرزها و آمدن خارجی‌ها و فروش محصولاتشان به ایران نگران هستند، گفت: کسانی که از اقتصاد رانتی سود می‌بردند و سود خودشان را از تحریم‌ها می‌دیدند قطعا باید ناراحت شوند. کسانی که با اقتصاد رقابتی می‌خواهند فعالیت بکنند قطعا خوشحال خواهند شد. ما باید تلاش کنیم اقتصاد ما یک اقتصاد رقابتی باشد، کیفیت ما یک کیفیت رقابتی باشد، قیمت‌ها هم رقابتی باشد.

 

ما نمی‌توانیم حقوق مصرف‌ کننده را نادیده بگیریم که یک صنفی می‌خواهد سود بکند. ما باید تلاش کنیم قیمت تمام‌شده با افزایش تولید کاهش یابد و مراقب کیفیت‌ هم باشیم تا بتوانیم با این قیمت رانت‌ها را در ایران کنار بگذاریم و به یک قیمت رقابتی برسیم. محمد آزاد، رئیس اتحادیه آهن‌فروشان هم در مورد قیمت فلزات بعد از توافق ایران گفت: در قیمت فلزات هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

او افزود: تولید کنندگان ما ناراحت هستند. چون تحریم‌های برداشته شده اگر به معنای باز شدن مرزها باشد تولید کننده ما نمی‌تواند با اجناس خارجی‌ رقابت کند. او در مورد پیش‌بینی قیمت فلزات در آینده گفت: در بهترین حالت قیمت‌ها ثابت خواهند ماند و اگر پروژه‌های عمرانی راه نیفتد ما باز شاهد کاهش قیمت فلزات نیز هستیم.

 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان



بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران