افزایش صادرات مهم‌ترین راهکار برای خروج فولادی‌ها از رکود است

تشکیل کنسرسیوم صادراتی فولاد راه خلاصی از «دپو»

 تشکیل کنسرسیوم صادراتی فولاد راه خلاصی از «دپو»

تشکیل کنسرسیوم صادراتی برای حمایت از صادرات تولیدکنندگان فولاد کشور منجر به حفظ منافع ملی خواهد شد. این پیشنهادی بود که چندی پیش برای رفع دپوی فولادسازان بزرگ مطرح شد. تشکیل این کنسرسیوم اما و اگرهای زیادی دارد.

 

به گزارش استیل پدیا، تشکیل کنسرسیوم صادراتی برای حمایت از صادرات تولیدکنندگان فولاد کشور منجر به حفظ منافع ملی خواهد شد. این پیشنهادی بود که چندی پیش برای رفع دپوی فولادسازان بزرگ مطرح شد. تشکیل این کنسرسیوم اما و اگرهای زیادی دارد.

 

به اعتقاد کارشناسان فولادی با تشکیل این کنسرسیوم به میزان زیادی در هزینه‌ها صرفه‌جویی شده و از رقابت منفی تولیدکنندگان فولاد کشور جلوگیری می‌شود. نکته‌ای که برخی از کارشناسان بر آن تاکید می‌کنند این است که در صورت تشکیل کنسرسیوم صادراتی باید تمامی تولیدکنندگان فولاد کشور سهم مساوی در آن داشته باشند. در واقع صادرات یکی از مهم‌ترین راهکارها برای خروج از رکود است اما متاسفانه موانع و مشکلاتی در این مسیر وجود دارد که مانع از تحقق این امر می‌شود. با وجود این صحبت‌ها حمایت از فولادسازان برای افزایش میزان صادرات و گسترش بازارهای مصرف آنها ضروری به نظر می‌رسد. کشورهای خارجی نیز برای حمایت از تولیدکنندگان خود با تخفیف مالیاتی و همچنین اعطای جوایز صادراتی از آنها حمایت می‌کنند بنابراین حمایت از فولادسازان ایران نیز در شرایط امروزی بازار فولاد و اعطای جوایز صادراتی به آنها می‌تواند از سیر نزولی صادرات فولادسازان کشور جلوگیری کند.

 

 

حفظ منافع ملی تشکیل کنسرسیوم صادراتی فولاد درحال بررسی است و تشکیل این کنسرسیوم تاحد زیادی به رفع مشکلات فولادسازان کمک می‌کند. در همین حال معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: تشکیل کنسرسیوم صادراتی با کمک ایمیدرو، شرکت ملی فولاد و شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فولاد کشور دنبال می‌شود که برای تصمیم‌گیری درباره تشکیل این کنسرسیوم هر ماه جلسه‌ای تشکیل می‌شود. وحید یعقوبی عنوان کرد: تاکنون ساز و کار تشکیل کنسرسیوم صادراتی مشخص نشده به عنوان مثال این موضوع که کدام یک از تولیدکنندگان فولادی باید در این کنسرسیوم سهم داشته باشند مشخص نیست، همچنین چگونگی تعیین قیمت‌های صادراتی نیز هنوز مشخص نشده است. یعقوبی گفت: در صنعت سیمان کشور نیز چنین اقدامی انجام شده اما زمانی که صحبت از کنسرسیوم صادراتی می‌شود یعنی اینکه شرکت‌های تولیدکننده فولاد به تنهایی صادرکننده فولاد نباشند و درواقع باید مشخص شود شرکت‌ها به چه میزان سهم خواهند داشت.

 

وی تصریح کرد: با تشکیل کنسرسیوم صادراتی برای محصولات تولیدی فولادسازان کشور بازاریابی می‌شود و از رقابت ناسالم تولیدکنندگان داخلی جلوگیری خواهد شد به عنوان مثال زمانی که تولیدکنندگان به منظور رقابت با یکدیگر قیمت‌شکنی می‌کنند یا با کیفیت‌های مختلف محصولات خود را عرضه می‌کنند تشکیل این کنسرسیوم به رفع مشکلات آنها کمک خواهد کرد تا منافع ملی کشور حفظ شود. معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان کشور گفت: با تشکیل کنسرسیوم صادراتی فولاد منافع ملی کشور افزایش پیدا کرده و در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی می‌شود البته مشوق‌های صادراتی نیز اقدامی دیگر برای حمایت از صادرات فولادسازان کشورمان است. یعقوبی بیان کرد: نبود مشوق‌های صادراتی در ایران مهم‌ترین مانع در مسیر صادرات این تولیدکنندگان است؛ سایر کشورها نیز برای فولادسازان مشوق‌های صادراتی وضع می‌کنند و این مسئله بهای تمام شده فولاد صادراتی آنها را کاهش می‌دهد و قدرت رقابت را از تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولاد ایرانی می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: چین ۱۲ تا ۳۰ درصد مشوق صادراتی به فولادسازان ارائه می‌دهد به طور کلی بالابودن بهای تمام شده فولادایران به دلایل مختلف از جمله نرخ بالای بهره بانکی و همچنین بالا بودن چند برابری نیروی کار کارخانه‌ها در مقایسه با سایر کشورها قدرت رقابت جهانی فولاد ایران را تضعیف کرده است. یعقوبی تصریح کرد: مسائل فرهنگی در کشورهای مقصد صادراتی یا رقابت‌های ناسالم بین تولیدکنندگان ایرانی در بازارهای هدف و بالا بودن هزینه حمل در ایران برای صادرات از دیگر موانع پیش روی صادرات فولاد ایران است. معاون اجرایی تولیدکنندگان فولاد کشور درباره دپوی فولاد در انبار کارخانه‌ها توضیح داد: دپوی کارخانه‌های فولادی در زمستان سال گذشته حدود ۲/۳ میلیون تن بوده اما از نیمه دوم اسفند تقاضا برای محصولات فولادی ساختمانی شامل میلگرد و تیرآهن و مقاطع طویل و البته شمش افزایش یافت و دپوی کارخانه‌های تولیدکننده مقاطع ساختمانی تخلیه شد. یعقوبی ادامه داد: دو نکته حائز اهمیت است نخست اینکه تقاضای موثری در بازار فولاد ایجاد نشده و این افزایش تقاضا ناشی از سوداگری تاجران و خرید محصولات ساختمانی برای سود در آینده بوده که افزایش حبابی قیمت‌ها را به دنبال داشته و نکته دیگر اینکه درباره اسلب و ورق‌های فولادی کاهش چندانی در دپو ایجاد نشده و هنوز بیش از یک میلیون تن دپو وجود دارد که البته دلیل آن هم این است که تاجران در این بخش کمتر وارد شده‌اند و به دلیل اینکه مصرف‌کننده ورق، صنایع پایین دست هستند و آنها هم در رکود به سر می‌برند بنابراین بازار ورق داغ نشده و دپوی فولاد هنوز تخلیه نشده است.

 

سهم مساوی بسیاری از کارشناسان نیز خواستار سهم برابر تمامی تولیدکنندگان فولاد کشور در این کنسرسیوم هستند. در همین حال مدیر کارخانه فولاد جنوب در گفت‌وگو با صمت به ضرورت ورود تولیدکنندگان فولاد کشور به بازارهای صادراتی اشاره کرد و گفت: ایجاد بازار مصرف به وسیله فولادسازان کشورمان مسئله بسیار مهمی است که تمامی این واحدها باید مدنظر قراردهند از این رو تشکیل کنسرسیوم صادراتی می‌تواند به افزایش صادرات فولادی‌ها کمک کند. حجت الله ابراهیم زاده تصریح کرد: برخی از شرکت‌های تولیدکننده فولاد کشور ضعیف‌تر هستند و تعدادی نیز از جمله بزرگترین تولیدکنندگان کشور به شمار می‌رود بنابراین اگر بنابر تشکیل کنسرسیوم صادراتی برای فولاد باشد باید تمامی شرکت‌های تولیدکننده فولاد کشور در این کنسرسیوم سهم مساوی داشته باشند. ابراهیم‌زاده با بیان اینکه شرکت‌های مختلف باید نفعی که صادرات برای انها به همراه خواهد داشت را به خوبی احساس کنند، خاطرنشان کرد: ورود به بازارهای جهانی و ایجاد بازار مصرف می‌تواند شرکت‌های فولادسازی را رقابتی کند و برای اینکه تمامی شرکت‌های تولیدکننده فولاد از بازارهای جهانی نفعی ببرند تشکیل کنسرسیوم صادراتی نیز الزامی است. وی عنوان کرد: وضعیت فولادسازان از یکی دو ماه گذشته بهبود پیدا کرده دپوی فولاد در کارخانه‌ها کاهش پیدا کرده است و اگر بتوان بستری را فراهم کردکه تمامی شرکت‌ها سهمی یکسان در این کنسرسیوم داشته باشند به نفع کشور ما است.

 

مینا ایزدی


 

 استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

 

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران