فاینکس در راه ورود به ایران

احداث کارخانه‌های فولاد با فناوری روز

احداث کارخانه‌های فولاد با فناوری روز

فاینکس یک نوع فناوری برای تولید فولاد است و در کارخانه‌های فولادی که روش تولید آنها کوره‌بلند است کاربرد زیادی دارد البته این فناوری در انحصار شرکت کره‌جنوبی است و شرکت دانیلی ایتالیا نیز با آن همکاری می‌کند.

 

به گزارش استیل پدیا، فاینکس یک نوع فناوری برای تولید فولاد است و در کارخانه‌های فولادی که روش تولید آنها کوره‌بلند است کاربرد زیادی دارد البته این فناوری در انحصار شرکت کره‌جنوبی است و شرکت دانیلی ایتالیا نیز با آن همکاری می‌کند.

در این روش به جای گندله و کلوخه سنگ‌آهن، از سنگ‌آهن کم‌عیار و به جای کک نیز از زغال سنگ معمولی استفاده می‌شود بنابراین حدود ۳۰درصد از هزینه‌های سرمایه‌گذاری برای احداث کارخانه فولادسازی کاهش پیدا می‌کند البته فولادی که با این روش تولید می‌شود از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار است و هزینه انرژی نیز در ساخت فولاد با این روش کاهش پیدا می‌کند. در تولید فولاد با روش فاینکس بهبود رویکرد زیست‌محیطی نسبت به روش‌هایی که از هزینه انرژی بالایی برخوردار است به‌عنوان یک مزیت عمده شناخته می‌شود. 

در ایران با وجود منابع سرشار سنگ‌آهن و زغال‌سنگ، تولید فولاد اهمیت بسیاری دارد از این‌رو انتقال فناوری فاینکس به ایران فرصت مناسبی برای بروزرسانی فناوری تولید است. در این بین تنها کارخانه‌ای که در ایران از روش کوره بلند برای تولید فولاد استفاده می‌کند ذوب‌آهن اصفهان است و قرار است کارخانه‌ایی در کره با مشارکت ایران احداث شود که با این روش می‌توان هم صادرکننده فولاد و هم صادرکننده خدمات مهندسی بود.  از سویی نیز امید است سایر زیرساخت‌هایی که برای تولید فولاد لازم است در کشور فراهم شود. به‌عنوان مثال مکان احداث کارخانه‌های فولادی از لحاظ حمل‌ونقلی و لجستیکی اهمیت دارد تا به معادن آهن و زغال سنگ دسترسی راحت‌تری داشته باشیم. البته پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که وضعیت فولاد جهانی و وضعیت مصرف بازار داخلی بهبود پیدا کند از این‌رو به افزایش تولید فولاد نیاز شدیدی احساس می‌شود و باید کارخانه‌های جدید فولاد نیز مبتنی بر فناوری‌های روز دنیا احداث شود.

 

محمدحسن میربیک - مدیر اجرایی اتحادیه انجمن‌های مهندسی و علم مواد


استیل پدیا|  مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران